
 

 

Západočeská univerzita v Plzni 

Fakulta filozofická 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce 

 

Západ, volby a diskuze o ruském vlivu jako 

bezpečnostní hrozbě 

 

Jan Žákovec 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plzeň 2018 

 



 

 

Západočeská univerzita v Plzni 

Fakulta filozofická 

Katedra politologie a mezinárodních vztahů 

Studijní program Mezinárodní teritoriální studia 

Studijní obor Mezinárodní vztahy – britská a americká studia 

 

 

 

Bakalářská práce 

Západ, volby a diskuze o ruském vlivu jako 

bezpečnostní hrozbě 

 

Jan Žákovec 

 

 

 

 

 

 

Vedoucí práce:   

Doc. PhDr. Přemysl Rosůlek, Ph.D. 

  Katedra politologie a mezinárodních vztahů 

Fakulta filozofická Západočeské univerzity v Plzni 

 

Plzeň 2018 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem práci zpracoval(a) samostatně a použil(a) jen uvedených 

pramenů a literatury. 

 

 

 

Plzeň, duben 2018  ……………………… 

  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODĚKOVÁNÍ 

Děkuji panu Doc. PhDr. Přemyslu Rosůlkovi, Ph.D. za odborné vedení této 

bakalářské práce, za jeho cenné rady a věnovaný čas. 

 

Jan Žákovec 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

OBSAH 

1 ÚVOD ........................................................................................................ 1 

2 FENOMÉN POST-PRAVDIVÉHO SVĚTA ......................................... 4 

2.1 Falešné zprávy a propaganda ......................................................... 5 

2.2 „Gerasimova doktrína“ a ruský soft power .................................. 8 

2.3 Prostředky k šíření dezinformací ................................................. 10 

2.4 Fungování dezinformačních médií .............................................. 13 

3 EVROPSKÁ UNIE, ČLENSKÉ STÁTY & (PRO)RUSKÉ 

DEZINFORMACE ................................................................................... 17 

3.1 Opatření Evropské unie vůči dezinformacím ............................. 20 

3.2 Dezinformace v Německu a volby do spolkového sněmu 2017 . 23 

3.3 Dezinformace ve Francii a prezidentské volby 2017 .................. 26 

4 ZÁVĚR .................................................................................................... 30 

5 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY A PRAMENŮ ........................ 33 

6 RESUMÉ ................................................................................................. 44 

 

 

 



1 

 

1 ÚVOD 

 Každý den si lze v prozápadních médiích všimnout čím dál častěji 

rozebíraného tématu falešných zpráv, které buď z Ruska přímo pocházejí anebo se 

soudobými ruskými zájmy v širším korespondují. Diskuze o této problematice 

začaly intenzivně probíhat během prezidentských voleb v listopadu 2016, které 

nakonec vyhrál republikánský kandidát Donald Trump. Dodnes se spekuluje o jeho 

vazbách na ruské politické elity. Obavy z případného ovlivňování voleb ze strany 

Kremlu se posléze šířily jako lavina do dalších zemí, kde měly proběhnout ať už 

parlamentní, nebo prezidentské volby. Zmínit lze země, jako jsou Francie 

(prezidentské volby 2017), Německo (volby do spolkového sněmu 2017), Nizozemí 

(parlamentní volby 2017), nebo Českou republiku (prezidentské volby 2018). 

Důležité je ovšem uvědomit si, čeho by případným šířením dezinformací Ruská 

federace chtěla dosáhnout a stejně tak si vytvořit představu o možném dopadu 

falešných zpráv na veřejné mínění, neboť názor společnosti je pro politiku často 

určující.  

Lze pracovat s předpokladem, že určitá dezinformační kampaň ze strany 

Ruska již probíhá vůči zmíněným zemím a Evropské unii (EU). Primárním cílem 

práce bude pozorovat potencionální ruské strategie a využívané prostředky k šíření 

dezinformací v rámci Německa, Francie a částečně EU. Sekundárním cílem poté 

bude sledovat, jak zmíněné země, nebo EU jednají a jaká opatření vůči 

dezinformacím zavádějí. Stanovená výzkumná otázka bude souviset s pozorováním 

vlivu konkrétních (pro)ruských médií ve výše zmíněných zemích. Jak jsou tato 

média vnímána nejen evropskou veřejností? Doplňující výzkumná otázka pak 

rozšiřuje otázku předchozí: jaké využívají strategie k jejímu ovlivňování? 

Vzhledem k aktuálnosti tématu bude v práci užito především internetových 

médií, zejména pak aktuálních odborných článků z databází, jako je například 

EBSCO, případně odborné knižní literatury, open source zdrojů z webů prestižních 

zahraničních univerzit a renomovaných think-tanků, nejčastěji pak analýz českého 



2 

 

think-tanku Evropské hodnoty. Při užití ruských zdrojů by hrozilo setkání se 

s ideologicky podbarveným textem, tak bude těchto zdrojů užito jen v případě 

poukázání na původní text, či na konkrétní dezinformaci (RT, Sputnik atd.). Při 

práci se zdroji byly upřednostněny právě zmíněné analýzy a databáze před médii. 

Valná většina použitých zdrojů je v anglickém jazyce, menšinu pak zastupují zdroje 

v českém, německém, nebo francouzském jazyce. 

 V této práci, rozdělené na dvě kapitoly a několik podkapitol, bude čtenář 

postupně uveden do problematiky dezinformací a systematicky seznámen se 

základními pojmy. První kapitola představí dnešní svět jako „post-pravdivý“, kdy je 

důležité pro člověka, který informaci přijímá, dbát na její pravdivost. Dále bude 

v práci vysvětlen samotný termín dezinformace, a to především v kontextu soudobé 

post-pravdivé politiky, kterýžto pojem bude dále v práci vysvětlen. Text však 

nejdříve vysvětlí problematiky propagandy a jejího šíření, kdy bude využitý příklad 

z historie o sovětské propagandě komunismu na Západ během studené války, nebo 

známý, ale ne zcela doložený případ Potěmkinových vesnic. Na dalších stranách se 

čtenář dočte o dnešní ruské měkké moci (soft power), o využívání hybridní strategie 

válčení a především o tzv. „Gerasimově doktríně“, sepsané náčelníkem generálního 

štábu Ruské federace Valerijem Gerasimovem v roce 2013. Hned na to budou 

navazovat prostředky, které slouží k šíření dezinformačních kampaní. Příkladem 

takových nástrojů jsou trollové, kteří záměrně vyvolávají skrze internet v lidech 

vesměs negativní emoce. Dalším příkladem jsou poté internetoví boti, nebo samotná 

média, kterým se bude věnovat další samostatná část. Právě tato část představí 

konkrétní média, jak u nás v České republice, tak v zahraničí, uvede jejich strategie 

a konkrétní příklady dezinformací, které již vytvořily. Poslední části první kapitoly 

se budou věnovat Evropské unii a její protiakci vůči ruským dezinformacím.  

 Druhá kapitola práce se bude věnovat konkrétně dvěma zemím, které byly již 

zmíněny: Německu a Francii. Největší pozornost pak bude věnována konkrétním 

dezinformacím v těchto zemích během parlamentních, respektive prezidentských 

voleb v roce 2017, dále vazbám politických subjektů na Ruskou federaci, a také 



3 

 

ovlivňovaným médiím a jejich vlivu na veřejné mínění. Dle stanovených 

výzkumných otázek bude taktéž tato kapitola obsahovat protiakci zmíněných zemí, 

bude popisovat, zdali již byla zavedena nějaká opatření, nebo jestli budou zavedena.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

2 FENOMÉN POST-PRAVDIVÉHO SVĚTA 

 Moderní technika a možnosti, které vytváří internet v dnešní době, sebou 

nenesou vždy jen usnadnění každodenního života, ale také určité strasti. Jednou 

z nich je zneužívání těchto možností určitou skupinou či jednotlivcem, za účelem 

ovlivnit uvažování někoho jiného. Se vzrůstajícím počtem sledování internetových 

médií tak pro každého z nás vznikl velice složitý úkol a tím je výběr těch faktů, 

kterým můžeme věřit. Jenže nejde pouze o média, ale také o politiky. Nepravdivé, 

či lživé informace jdou ruku v ruce s pojmem důvěra, a tu politici a jejich vlády ve 

většině případů nemají. Například ve Spojeném Království podle výzkumů 

průběžně vypracovaných od roku 1983 věří politikům v průměru až každý pátý 

volič (Ball 2017: 39). Samotné slovo „post-pravdivý“ bylo pravděpodobně prvně 

použito v roce 1992 Stevem Tesichem v magazínu The Nation. Tesich tehdy uvedl, 

že „my, jako svobodní lidé, jsme se svobodně rozhodli, že chceme žít v nějakém 

post-pravdivém světě
1
“ (Oxford University Press nedatováno). Tím reagoval na 

válku v Perském zálivu. Význam slova v té době byl ovšem velice rozdílný od jeho 

dnešní podoby.  

Podle dnešní definice Oxfordského slovníku se termín post-pravda (anglicky 

post-truth) „vztahuje k okolnostem, ve kterých mají objektivní fakta menší vliv na 

vytváření veřejného mínění, než odvolávaní na emoce a osobní víru
2
“ (Oxford 

University Press nedatováno). Přídavné jméno „post-pravdivý“ bylo dokonce 

vyhlášeno zmíněným slovníkem jako slovo roku 2016 (tamtéž). Není tomu vůbec 

náhodou, že právě v tomto roce, jelikož rok 2016 byl plný debat především o 

potencionálním ruském vlivu během amerických prezidentských voleb a Brexitu. Je 

to právě Donald Trump, o kterém se mluví jako o prvním post-pravdivém 

prezidentovi. Toto označení si získal především díky svým dokonalým řečnickým 

projevům, ve kterých hrají nejdůležitější roli emoce, hlavně vyvolávání strachu 

(Tsipursky 2017: 12).  

                                                           
1
 We, as a free people, have freely decided that we want to live in some post-truth world 

2
 Relating to or denoting circumstances in which objective facts are less influential in shaping public opinion 

than appeals to emotion and personal belief. 



5 

 

Post-pravda je sama o sobě velmi často propojena přímo se lží. Jenže nejedná 

se o klasickou lež – osoba, nebo organizace, která nepravdivou informaci zveřejní je 

schopna ji odůvodnit. Tak tedy dochází ke lhaní, nebo například ke zveličování 

problému, za určitým účelem vlastní propagace. Tímto odůvodněním se autor, či 

autoři konkrétní dezinformace v podstatě zbavují veškerých obvinění (Keyes 2004: 

14). Je ovšem velmi důležité rozlišovat termín dezinformace od misinformace. 

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že dezinformace je záměrně vedená k ovlivnění 

příjemce informace, zatímco misinformace se stane nedbalostí autora. Může k ní 

tudíž dojít omylem. Výsledek obou se i tak může shodovat (MVČR nedatováno). 

Dobrým příkladem dezinformace je zpráva o vyrabování Národního muzea 

v Bagdádu, kdy celý svět slyšel o ztrátě pamětihodností způsobené Američany 

během války v Iráku. Později vyšlo najevo, že se téměř nic neztratilo, jelikož byly 

předměty ještě před válkou ukryty. Jenže to už nikoho nezajímalo, dezinformace 

naplnila svůj smysl (Pacepa – Rychlak 2016: 52).  

2.1 Falešné zprávy a propaganda 

Média jako taková můžeme s jistou rezervou rozdělit na „stará“, či tradiční 

média – noviny, rádio, televize; a na nová média – online portály, digitální zprávy, 

sociální sítě. Obecně můžeme říci, že sledovanost nových médií rychle roste. 

Důležitým faktem ovšem je, že média se prolínají. I na zpravodajských webových 

stránkách dnes běžně funguje televizní, či rádio přenos. Například podle jednoho 

z průzkumů je vidět, že v roce 2016 38 % dospělých Američanů získává informace 

z internetu, 57 % z televize, 25 % z rádia a pouhých 20 % z tištěných novin. Je 

důležité podotknout, že čím mladší lidé, tím menší zájem o tradiční média (Mitchell 

2016). Největší úspěch těchto nových médií spočívá především v interakci se 

čtenáři. V této spojitosti můžeme používat termín netizens, složeninu slov „internet“ 

a anglického výrazu pro občany -  citizens. Tento výraz poprvé použil v 90. letech 

Michael Hauben během svých studií na Kolumbijské univerzitě ve městě New 

York. Slovo netizens jako takové označuje generaci lidí 21. století, kteří využívají 

internet a aktivně participují na sdílení informací a na rozvoji internetové 



6 

 

komunikace (Hauben 1992: 1–2). Každý dnes může reagovat na jakýkoli článek, či 

na poznámku někoho jiného. Takovou možnost tradiční média nemají. Nejen díky 

této interakci dochází k vytváření emocí a ty jsou vlastně hlavním tématem tzv. 

post-pravdy. Internet nabízí spoustu možností jak komunikovat a jednat s jinými 

lidmi. Tím ovšem ve stejný moment také vzniká prostor pro využití této situace ve 

vlastní prospěch.  

 Peter Gross, americký profesor žurnalistiky na Univerzitě v Tennessee, 

rozlišuje sedm druhů falešných zpráv a to zprávy se zavádějícím nadpisem, zprávy 

se špatným kontextem, zprávy obsahující zmanipulovaný obsah, satirické či 

parodující články, zprávy se zavádějícím obsahem, zprávy s podvodným obsahem a 

nepravdivý obsah vytvořený čistě za účelem manipulace s příjemcem informace 

(Gross 2017: 24). Jenže nic z výše uvedeného není žádnou novinkou, která by přišla 

s digitálními médii. Jako příklad hoaxu, což je právě lživě vytvořený obsah za 

účelem manipulace se čtenářem, či posluchačem, poslouží sovětský „útok“ na 

papeže Pia XII. Ten byl moskevským rozhlasem označen za „Hitlerova papeže“ 

v době, kdy se snažil Sovětský Svaz expandovat svou politiku na Západ a docházelo 

tak i k pomyslným náboženským konfliktům. Tento akt lze v podstatě nazvat 

propagandou komunismu vůči křesťanství (Pacepa – Rychlak 2016: 74). Z éry 

Sovětského svazu se do dnešní Ruské federace přenesl prvek tzv. aktivních 

opatření. Systém opatření se téměř nijak nezměnil, pořád lze zjednodušeně říci, že 

jde o utajené ovlivňování světového dění v ruský prospěch. Hlavním a jediným 

rozdílem je pak samotný průběh těchto kroků. V Sovětském svazu byly využívány 

tajné služby, dnes jejich práci zastávají především sociální sítě, nevládní organizace 

a média jako taková (Political Capital 2017: 3).  

 Propaganda jako taková je v podstatě hlavou všech dezinformací. Cílem 

propagandy je vytvoření určitého vlivu na obyvatelstvo daného státu, případné 

očernění nepřítele a vlastní pochvala. Pokud bychom se vrátili například do 

třicátých let minulého století, zjistili bychom, že propaganda tehdy byla tou hlavní 

hnací silou nacistického Německa a jeho vůdců. Adolf Hitler byl sám o sobě velmi 



7 

 

vlivnou osobností, ale bez svých asistentů a rádců by rozhodně nevyburcoval sám 

Němce k tak děsivé válce, jakou druhá světová válka bezesporu byla.  V době války 

slouží propaganda ke sjednocení národa vůči společnému nepříteli. Společnost je 

tak pod silným nátlakem. Podle Noama Chomského je „propaganda k demokracii 

to, co násilí k totalitářství“ (Steuter – Wills 2008: 18–19). To tedy znamená, že 

propaganda je něco, co se neslučuje se zásadami demokratických společností. 

V totalitních režimech je to něco běžného, na denním pořádku. Vláda si tím udržuje 

pevné postavení v zemi (tamtéž). Aby byla propaganda úspěšná, je důležité pro ni 

důležité informace opakovat. Obecně platí, že to co člověk vidí vícekrát, je schopen 

přijmout jako daný fakt (Paul – Matthews 2016: 4–5). 

 Výše je zmínka o sovětské propagandě komunismu na Západ. Právě 

komunismus je jedním z režimů, který hojně využívá dezinformací k manipulaci 

s obyvatelstvem a přesvědčení případných agresorů k tomu, k čemu komunisté 

chtějí. Bylo to také ve stejné zemi, v carském Rusku, kde vznikly slavné příběhy o 

tzv. Potěmkinových vesnicích, kdy Grigorij Potěmkin údajně nechal vytvořit za 

pomoci mnoha malířů kulisy krásných a bohatých vesnic a měst k přesvědčení 

zahraničních diplomatů o ruském blahobytu. Už tehdy v 18. století šlo o dobře 

promyšlenou manipulaci s pravdou. Podle autorů Iona M. Pacepy a Ronalda J. 

Rychlaka (2016: 53–54) bylo po druhé světové válce vytvořeno několik takových 

Potěmkinových vesnic, které měly za úkol předem promyšleným způsobem mást 

západní mocnosti. Jednou z nich byla také Světová rada míru
3
, vytvořená roku 

1949. Ve spojitosti s touto organizací se pravděpodobně dostalo lidem do 

povědomí, že slovo dezinformace je francouzského původu, jelikož oficiálním 

sídlem organizace byla právě Francie, a proto se komunisté snažili očernit 

Francouze a zbavit se tak veškerých možných obvinění. Cílem Světové rady míru 

bylo vyvolání strachu na Západě z možné agrese ze strany Spojených států. Tyto lži 

neměly dlouhého trvání. Francie celkem pohotově vyhostila organizaci ze země, 

když zjistila, o co se jedná (Pacepa – Rychlak 2016: 54–55). S ohledem na historii 

                                                           
3
 The World Peace Council 



8 

 

vešel v platnost v únoru 2014 ruský zákon, který uvádí, že je trestné uvádět falešné 

informace o Sovětském svazu během druhé světové války (Stewart 2017: 19–20). 

Kdybychom porovnali tehdejší sovětskou dezinformační aktivitu s tou dnešní 

ruskou, narazili bychom na spoustu podobností. Stejné zůstává především to, že 

chce být Rusko v očích příjemců informací ideální mocností. Je možné vycházet 

z teze, že cílem dnešních ruských dezinformačních kampaní vedených proti střední 

a západní Evropě je především podkopávat důvěru občanů v demokratické instituce, 

jakými jsou Evropská Unie, či NATO (Janda - Víchová 2016: 1). 

2.2 „Gerasimova doktrína“ a ruský soft power  

Výrazné pozdvižení přinesl zpětně článek s názvem „Hodnota vědy 

v předpovědi“, napsaný náčelníkem generálního štábu Ruské federace a současně 

prvním náměstkem ruského ministra obrany, Valerijem Gerasimovem. Tzv. 

„Gerasimova doktrína“ je text publikovaný v ruském vojenském zpravodaji 

Voyenno-Promyshlennyy Kurier (VKS)
4
, dne 26. února 2013. Uvádění názvu 

v uvozovkách je zcela namístě, jelikož samotné označení textu za doktrínu bylo 

uměle vytvořené Markem Galeottim, výzkumníkem Ústavu mezinárodních vztahů 

v Praze, který se za tento počin ve svém článku „I’m Sorry for Creating the 

‘Gerasimov Doctrine’“ z 5. března 2018 omluvil (Galeotti 2018).V něm Gerasimov 

popsal svou představu o užívání nevojenských prostředků při vedení konfliktu 

(Bartles 2016: 30). Vzhledem k tomu, že byl vydán téměř rok před začátkem 

konfliktu mezi Ukrajinou a Ruskem, je často interpretován jako určitý návod pro 

ruský postup na Ukrajině. Ovšem interpretací má podle různých autorů několik. 

Podle samotného autora textu šlo o představu nelineárního způsobu vedení 

konfliktu, o vizi do budoucnosti, jak by mohl tento způsob vedení válek vypadat. 

Valerij Gerasimov vycházel z výzkumu západních invazí, především tedy 

Spojených států amerických, jakými byly Irák v roce 2003, nebo Libye v roce 2011. 

Nezajímal se pouze o vojenské zásahy, ale hlavně o ty nevojenské. Ve svém článku 

dokonce uvedl, že dnešní konflikty jsou pouze ze čtvrtiny vojenské, zbytek tvoří 

                                                           
4
 Vojensko průmyslový kurýr 



9 

 

nevojenské akce, ať už se jedná o humanitární intervence, propagandu, nebo třeba 

placení žoldáků a opozičních skupin vůči režimu v dané zemi (Kofman 2016).  

Jednou z nejdůležitějších poznámek Gerasimova v jeho článku bylo 

prohlášení o tom, že pro Rusko neexistuje nějaký základní model pro vedení 

konfliktů. Každá válka je podle něj unikátní a tak se ke všem musí přistupovat 

jinak. Dále uvedl, že je pro Rusko důležité zaměřit se na vytvoření určitých 

bezpečnostních opatření, která by zjišťovala, kde je potencionální nepřítel federace 

nejvíce zranitelný (McDermott 2016: 99–100). Zajímavé je ovšem i to, že byl 

článek publikován právě ve vojenském zpravodaji VPK, protože jindy je valná 

většina textů vydaných generálním štábem Ruské federace publikována v jiném 

vojenském magazínu, který nese název Voyennaya Mysl (VM)
5
 a přímo náleží 

generálnímu štábu. Proč se Gerasimov rozhodl pro publikaci ve VPK spočívá 

hlavně ve větší čtenosti. Jak uvádí Charles K. Bartles, není důležité, „proč byl 

článek vydán, je důležité mít na paměti, že Gerasimov pouze vysvětluje jeho pohled 

na provozní prostředí a povahu budoucí války a nepředkládá nový ruský způsob 

vedení boje nebo vojenskou doktrínu, neboť tento článek byl pravděpodobně 

vypracován před začátkem Majdanských protestů
6
“ (Bartles 2016: 31). 

Díky této „doktríně“ pravděpodobně sledujeme určitý nový přístup 

k ruskému pohledu na důležitost tzv. měkké moci (soft power), což je de facto 

využívání nevojenských prostředků ať už k zisku lepšího image státu, či 

k postupování v oblasti zahraniční politiky. Kromě již zmíněných výzkumů 

západních intervencí, označil Gerasimov za podstatné tzv. Arabské jaro, což 

můžeme obecně definovat jako vlnu protestů, v krajních případech až revolucí, 

v severní Africe a na Středním východě. S autorovým textem „Hodnota vědy 

v předpovědi“ je často spojován pojem hybridní válka. V článku jeho tvůrce uvedl, 

že nevojenské prvky válčení, které jsou součástí hybridní války, užívá hlavně Západ 

                                                           
5
 Vojenské myšlenky 

6
 No matter what reason the article was published, it is important to keep in mind that Gerasimov is simply 

explaining his view of the operational environment and the nature of future war, and not proposing a new 

Russian way of warfare or military doctrine, as this article was likely drafted well before the start of the 

Maidan protests. 



10 

 

v čele s USA, při svých postupech vedoucích k potencionální destabilizaci 

konkrétních vlád ve státech. Mezi tyto prvky patří například několikrát zmíněná 

propaganda. Toto své tvrzení Gerasimov znovu zopakoval ve svém dalším článku 

publikovaném opět ve zpravodaji VPK s názvem „Založeno na zkušenostech ze 

Sýrie“ ze 7. března 2016. A protože konkurenti Ruské federace užívají nástrojů 

hybridní války, mělo by Rusko reagovat přijmutím podobných opatření pro zajištění 

vlastní bezpečnosti (McDermott 2016: 100–101).   

Zde dochází k určitému konfliktu mezi ruským pohledem a tím západním. 

Obě strany vnímají hybridní válku jako nástroj té druhé k vedení moderního 

konfliktu. Zatímco Rusko dle euroatlantického názoru využívá nástrojů hybridního 

konfliktu ke změně názorů ve společnosti, viz šíření dezinformací, podle ruských 

názorů naopak druhá strana využívá tyto nástroje k možné budoucí agresi vůči 

Ruské federaci samotné. Je tak celkem složité obecně vysvětlit, co to moderní 

hybridní válka vůbec je a co jsou její základní prvky (Stojar 2017: 52–54). 

2.3 Prostředky k šíření dezinformací 

 Nejen podle autorek Alice Marwickové a Rebeccy Lewisové stojí za 

ovlivňováním médií tzv. „trollové“. Dále například nenávistné skupiny
7
, či 

ideologové. Jak autorky (Marwick – Lewis 2017: 4) uvádějí, troll je ten, kdo za 

účelem vlastního pobavení vyvolává v lidech převážně negativní emoce skrze 

internet. Nejhorší na tom je, že s dramatickým vzrůstem popularity sociálních sítí a 

celkové informovanosti lidí z internetu bude těchto jedinců neustále přibývat. Tzv. 

trolling představuje širokou škálu aktivit, od poškozování např. politiků 

odhalováním ponižujících informací, až po systematické pomyslně vedené boje 

s mainstreamovými médii. Domácím prostředím trollů jsou hlavně sociální sítě, kde 

přidávají „vtipy“ o svých „obětech“ v písemné, či obrázkové formě (Marwick – 

Lewis 2017: 4–7). Trollové mohou velmi dobře sloužit jako prostředek k naplnění 

cílů. Vhodným příkladem je Rusko, které je využívá jako jeden z prostředků 

hybridní války. Bojovat proti trollům a vytvářet opatření není vůbec nic 

                                                           
7
 Hate groups 



11 

 

jednoduchého. Je totiž velmi těžké rozeznat je od člověka, který vyjadřuje svůj 

názor (NATO Stratcom Centre of Excellence 2015: 3). Nejpopulárnější platformy 

pro šíření tzv. falešných zpráv
8
 jsou dnešní sociální média: Facebook, Youtube, 

Twitter a mnohá další. K šíření dezinformací ovšem může postačit i pouhý e-mail. 

To se u nás prokázalo při letošní lednové prezidentské volbě, kdy došlo k šíření 

falešných informací o prezidentském kandidátu Jiřím Drahošovi právě i skrze e-

maily. Tyto zprávy kolovaly cíleně mezi seniory a obsahovaly například to, že je 

Jiří Drahoš pedofil a podobně (Krejčí a kol. 2018a: 1–2). Lidé vytvářející tyto 

zprávy zachází až do takových extrémů, že zakládají falešné účty na zmíněných 

sítích, aby si získali větší popularitu, nebo zvýšili uvěřitelnost dezinformace. Těmto 

účtům se říká „internetoví boti“ (Marwick – Lewis 2017: 38).  

Tito boti nemusí mít pouze negativní funkci v kontextu s touto 

problematikou, mohou být také užiteční, jelikož je lze využít ke zpracovávání a 

odesílání dat. Ovšem v nesprávných rukou mohou být účinným nástrojem 

propagandy, což běžný uživatel internetu není schopen rozlišit. Základní vlastností 

každého bota je to, že nemůže být objektivní. Lidé mohli během posledního týdne 

před prezidentskými volbami v USA sledovat litý boj falešně vytvořených účtů, kdy 

bylo na Twitteru v činnosti přibližně 19 miliónů botů, kteří podporovali ať už 

jednoho, nebo druhého kandidáta na prezidenta (Michael 2017: 6–7). Statistické 

údaje potvrzují, že trend internetových botů se od roku 2016 neuvěřitelně rozšířil 

napříč širokým spektrem webů. Někoho by mohlo překvapit, že se často vyskytují i 

na Youtube. Dokonce si lze za určitý měsíční poplatek stáhnout program v podobě 

bota, kterého může uživatel využít ke zvýšení sledovanosti u svého libovolného 

videa a tak jej tedy zpopularizovat (Supa Growth 2018). Jedná se o průlomový 

způsob ovlivňování lidí, jelikož dochází k vytvoření falešné informace jedním 

účtem a mnoho dalších účtů informaci „potvrdí“ ať už pomocí falešného komentáře, 

či obyčejným stiskem tlačítka „like“. Jak bylo již jednou uvedeno, lidé prakticky 

                                                           
8
 Fake news 



12 

 

nejsou schopni rozeznat bota od skutečného uživatele, a proto je velká 

pravděpodobnost, že dezinformaci, co je uměle zpopularizována, uvěří.  

Tvůrci nepravdivých informací mají ze své tvorby především peníze. Platí 

pravidlo, že čím „zajímavější“ zpráva se objeví, tím je větší počet kliknutí na článek 

a automaticky větší zisk pro autora. Je pro ně proto důležité článek zviditelnit, 

udělat co možná nejlepší reklamu, na kterou poté lidé klikají (Ball 2017: 105). 

Zisky se neodvíjejí pouze od sledovanosti a čtenosti, ale také podle obsahu. Během 

prezidentských voleb v USA vznikl doslova ráj pro ty, kteří sice nejsou vůbec 

zaujati politickou situací, ale neváhají na ní vydělat. Například v Makedonii 

vytvořila skupina mladých lidí několik internetových stránek, které nepřímo 

vyjadřovaly podporu Donaldu Trumpovi skrze psaní lživých článku o Hillary 

Clintonové. Na zpětné dotazy, proč to dělali, odpovídali pouze tak, že právě díky 

podpoře Trumpa vydělávali více, než by tomu bylo v opačném případě (Marwick – 

Lewis 2017: 31).  

Důležité je ovšem zodpovědět otázku, proč dnes Rusko vede tuhle 

pomyslnou „válku“ skrze média. Jak uvádí Stefan Meister (2016: 6) 

z Transatlantické akademie
9
, Rusové se chtějí za každou cenu ubránit jakémukoliv 

vnějšímu vlivu a vytvářejí tak opatření v podobě dezinformačních kampaní, které 

by je měly ochránit před hrozbami. Z jiného úhlu pohledu vytváří ruská propaganda 

jakousi sféru vnějšího nebezpečí, před kterým dokáže chránit pouze Rusko. Tím je 

vlastně popsáno, že Ruská federace je v obranné pozici, v pozici ochránce lidu. 

Nejdůležitějším faktorem pro efektivitu jakékoliv dezinformační kampaně je 

repetice, opakování informace. Díky vytváření vnějších nepřátel, či falešných 

problémů dochází k zakrývání problémů uvnitř federace. Lidé v Rusku se tak 

v podstatě cítí spokojeni s danou situací. Se zmíněným tvorbou vnějšího nepřítele 

souvisí navozování pocitu strachu nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí. Vždy 

existuje hrozba, před kterou nejsme v bezpečí. Zdá se být jasné, že i díky tomu jsou 

ruští obyvatelé spokojeni, jelikož jsou skrze domácí média, jako je televizní stanice 

                                                           
9
 Transatlantic academy 



13 

 

RT, ujišťováni o silné pozici Ruska. Když k tomu přidáme to, že prokremelská 

propaganda navádí obyvatele k tomu, že všechna média, kromě těch největších 

nepodávají pravdivé informace, není se čemu divit, že jsou lidé zmanipulovaní. Jak 

je uvedeno výše, pro dosažení těchto cílů jsou často placení trollové, kteří přes své 

falešné zprávy vytváří dojem o pravdivosti a přesnosti mainstreamových médií 

v Rusku. Využívání těchto placených „nástrojů“ je pravděpodobně tou nejúčinnější 

metodou pro úspěšnost propagandy (Potapova 2017: 4–8). 

2.4 Fungování dezinformačních médií 

 Česká republika je jedním z těch nejvhodnějších příkladů zemí, kterých se 

proruská dezinformační kampaň dotýká. Proruských médií je u nás celé množství. 

Převážná většina působí také na sociálních sítích, především pak na Facebooku a 

Twitteru. Pro mnoho stránek byl spouštěcím mechanismem konflikt na východě 

Ukrajiny, který probíhá od března 2014 mezi ukrajinskou armádou a proruskými 

separatisty (Janda – Víchová 2016: 1). Při bližším zkoumání proruských 

dezinformačních webů můžeme pozorovat několik opakujících se prvků. Jedním 

z nich je například využívání tzv. clickbaitu, což je záměrné užívání zavádějícího, 

nebo přehnaného nadpisu článku za účelem nárůstu sledovanosti webové stránky. 

Dále se jedná například o využívání konspiračních teorií, nebo o vytrhávání slov 

z kontextu, během proslovů vrcholných politiků. Vhodným příkladem 

dezinformace, která vznikla po vytržení obsahu z kontextu je článek z internetových 

stránek Ukraina.ru z 10. 11. 2016 (Ukraina.ru 2016). V článku došlo 

k přeformulování původního projevu tehdejšího řečníka Bílého domu Joshe 

Earnesta (StopFake.org 2016). Velmi často se také objevují falešná videa, či 

fotografie. Jako případ, kde bylo užito zavádějícího video obsahu, lze uvést „Případ 

Líza“ z Německa z ledna roku 2016 (viz str. 23). Další technikou, kterou proruské 

weby často využívají, je pozměňování veřejných průzkumů ve svůj prospěch. 

Hlavní témata článků se taktéž velmi často opakují: Evropská unie, Sýrie, NATO a 

migrační politika (Political Capital 2017: 5–6). 



14 

 

 Jednou z vlajkových lodí prokremelských médií je RT
10

, která velmi často 

sdílí, nebo sama vytváří fake news. Na webových stránkách, případně na Youtube 

kanále tohoto ruskou vládou placeného zdroje, najdeme širokou škálu zavádějících 

informací. Jedním z mnoha příkladů je článek o obavě Evropské unie z epidemie 

tuberkulózy, která by se mohla rozšířit z Ukrajiny díky bezvízovému režimu 

(Alekseiová – Mikhaylenko 2017). V článku se objevily falešné statistické údaje 

ohledně očkování dětí proti zmíněné tuberkulóze. Podle RT došlo od roku 2007 

k výraznému poklesu očkovaných dětí. Realita je ovšem úplně jiná, jelikož za 

poslední roky se naopak počet očkovaných ukrajinských dětí zvýšil, jak potvrdil 

Volodymyr Kurpita, poradce ukrajinské viceministryně zdravotnictví Uljany 

Suprun (StopFake.org 2017).  

Think-tank Evropské hodnoty ve svém strategickém programu Kremlin 

Watch podrobně popisuje proruské weby působící v České Republice. Je jich 

celkem hodně. Mezi nejčastější šiřitele dezinformací patří internetový zpravodaj 

AC24. Největšími problémy této stránky je publikace článků s nepodloženými 

informacemi, špatně provedené překlady ze známých zahraničních webů, či velmi 

jednoduché překrucování zpráv z mainstreamových médií. Autoři článků jsou ve 

většině případů neznámí (Janda - Víchová 2016: 5–6). Jako příklad poslouží článek 

z dubna 2016, kdy AC24 publikovalo informaci o tom, že tzv. Panamské 

dokumenty neobsahují jména amerických občanů, a proto byly označeny jako akce 

CIA proti nepřátelům USA. Článek byl převzatý ze zahraničního webu Zero Hedge, 

který se taktéž proslavil publikováním často proruských dezinformací (AC24 2016). 

Informace byla pouhou konspirační teorií (EEAS 2016). Dalším 

z tzv. prokremelských webů působícím jak u nás, ta v celé řadě dalších zemí, je 

Sputnik. Největší rozdíl mezi tímto zdrojem a ostatními je ten, že Sputnik se veřejně 

přiznává k financování ze strany Kremlu. Z toho vyplývá, že šíří především takové 

zprávy, které jdou ruku v ruce s tím, co se zrovna ruskému vedení nejvíce hodí. 

Většina článků na českém webu Sputniku je převzatých z toho anglického. Falešná 

                                                           
10

 Původně Russia Today 



15 

 

zpráva, která se objevila na českém Sputniku, je například ta, která milně 

informovala o podobnosti bruselského atentátníka (atentát z března 2016) se 

syrským migrantem, který si vyfotografoval s Angelou Merkelovou (Sputnik news 

2016). Ve skutečnosti šlo o zcela odlišnou osobu. Další zpravodaj, co rozhodně stojí 

za zmínku je Svět kolem nás. První zajímavostí je, že vlastník stránek je ta samá 

osoba, která je vedena jako majitel na AC24. Tímto člověkem je podnikatel Ondřej 

Geršl. Web Svět kolem nás je ve své podstatě silně protiamerický (Janda - Víchová 

2016: 7–9).  Příkladem dezinformace z této stránky je článek o plánu George 

Sorose, amerického multimilionáře, který mimo jiné kritizuje současného 

amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve článku z dubna 2016 stálo, že chce 

Soros zaplavit Evropu uprchlíky a tak zničit kompletně evropské státy a jejich 

kulturu (Svět kolem nás 2016). Jenže šlo o manipulaci s pravým významem článku, 

ze kterého autor toho nepravdivého ze Svět kolem nás čerpal. Tam totiž Soros 

uvedl, že by rád finančně podpořil zajištění bezpečí uprchlíkům přicházejícím do 

Evropy (EEAS 2016). Mezi další dezinformační weby u nás patří např. Lajkit, 

Aeronet, nebo Svobodné noviny. 

Před a v průběhu prezidentských voleb v České republice, v lednu 2018, bylo 

nanejvýš zajímavé sledovat aktivitu dezinformačních webů působících v ČR. 

Obecně lze shrnout, že nejvíce tlumočeným a podporovaným kandidátem byl 

pozdější vítěz Miloš Zeman, který byl často stavěn do pozice nejlepšího kandidáta 

voleb (Tichý 2018). Servery pak naopak sdílely často dezinformace o kandidátech 

Jiřímu Drahošovi a Michalu Horáčkovi. Sputnik v jednom ze článků dokonce uvedl, 

že by kandidát Jiří Drahoš nechal rozmístit americké vojáky (NATO) po České 

republice. Michal Horáček byl stejným webem označen za nepřesvědčivého 

kandidáta (Novotná 2017). Podpora prezidenta Miloše Zemana od českých 

proruských dezinformačních webů je ovšem dosti očekávaná, vzhledem k časté 

podobnosti jeho politických názorů s těmi proruskými (Krejčí a kol. 2018b: 14–15). 

 V zahraničí je situace v celku podobná té naší. Z reportů EEAS můžeme 

vypozorovat, že se konkrétní země celkem často opakují. Nejčastěji se vyskytují 



16 

 

zavádějící informace v Maďarsku, pobaltských zemích, Gruzii a především jsou 

vytvářeny na webových stránkách pro anglicky hovořící publikum. Jako příklad 

bych uvedl mylnou informaci, která vznikla na začátku roku 2017 a vytvořila velký 

rozruch téměř po celém světě. Tuto zprávu zveřejnil server Doni News, který jak 

z názvu vyplývá, sídlí v Doněcku na Ukrajině (Doni News 2015). Vydaný článek 

obsahoval informaci o tom, že Američané vyslali v rámci NATO do Evropy 3600 

tanků. Tento údaj byl značně zkreslený, protože opravdový počet amerických tanků 

vyslaných do Evropy byl ve skutečnosti jen 87. Bohužel než došlo ke zveřejnění 

skutečného počtu tanků, došlo k masovému sdílení článku po celém světě. Další 

forma proruské propagandy se objevila na Youtube kanálu doněckého OplotTV 25. 

10. 2016 (OplotTV 2016). Ve videu se vyskytuje mnoha absurdit. Například je 

vyřčeno tvrzení tzv. konzulem Doněcké lidové republiky, Nelou Liskovou, že byli 

občané České republiky nuceni vstoupit do Evropské unie, aniž by o tom mohli 

jakkoliv rozhodnout. Už jen existence jakéhosi konzulátu je zcela smyšlená 

(Lebduška – Tysyachna 2016). Pravděpodobně nejméně uvěřitelnou falešnou 

zprávu vydal web The Bulgarian Times, který uvedl, že Evropská unie bude 

pokutovat ty, kteří budou stavět pouze bílého sněhuláka a ne žlutého, či černého. 

Jednalo by se o formu rasismu. Tato informace byla kompletně smyšlená (EU vs 

Disinfo 2017). Mezi další zahraniční dezinformační weby pak dále patří Zero 

Hedge, ze kterého téměř pravidelně přejímají články české dezinformační weby, 

především pak web AC24. S ohledem na všechny uvedené internetové portály 

dochází ke vzájemné podpoře, vzájemnému sdílení článků pro jejich větší 

úspěšnost. Při vyhledávání ať už jednoho, či druhého webu, velmi často narazíme 

právě na odkaz na web další. 

 

 

 

 



17 

 

3 EVROPSKÁ UNIE, ČLENSKÉ STÁTY & (PRO)RUSKÉ 

DEZINFORMACE 

 Za počátek využívání internetu k dosažení politických, či dokonce 

vojenských cílů ze strany Ruské federace se považuje tzv. Válka v Jižní Osetii ze 

srpna 2008, kdy došlo kromě vojenských zásahů taktéž na kybernetické útoky 

z ruské strany na důležité gruzínské webové stránky. Po Gruzii následoval do dnes 

neustále opakovaný Krymský poloostrov na Ukrajině v roce 2014. Zjednodušeně 

lze tvrdit, že si Rusové připravili bojiště k obrazu svému dlouho před bojem. 

V obou případech se jedná o sousedské státy k Ruské federaci. Jenže 

v celosvětovém měřítku lze považovat za „sousedský“ k Rusku celý evropský 

kontinent v čele s Evropskou unií (Iasiello 2017: 51–54). Podle European 

parliament research service
11

 jsou dezinformační kampaně hojně využívaným 

nástrojem Kremlu (Morelli – Archick 2016). 

 Ze všeho nejdůležitější je umět si představit, čeho chce pravděpodobně 

probíhající ruská propaganda, či dezinformační kampaň v Evropě dosáhnout. 

Jednou z mnoha variant je, že dezinformace mají navozovat dojem pochybení 

Evropské unie (EU) v uvádění pravé hrozby. EU by tak podle této možnosti měla 

uvádět za největší evropskou hrozbu Ruskou federaci a ne migrační krizi. V očích 

šiřitelů proruských dezinformací je EU to zlo, které otevírá brány muslimským 

teroristům a toleruje jejich činy na svých obyvatelích. V tzv. zemích Východního 

partnerství (EaP
12

) se můžeme setkat až s takovými extrémy vyprodukovanými 

ruskými dezinformacemi, jako jsou přirovnání EU k Sovětskému svazu. Podle 

těchto propagandistických zpráv zveřejněných ve východní Evropě se státy jako 

například Ukrajina vymanili z područí zmíněného Sovětského svazu jen proto, aby 

po několika letech opět ztratily svobodu s případným vstupem do EU. Kromě snahy 

o zdiskreditování EU jako celku se ruské dezinformace často zaměřují na konkrétní 

                                                           
11

 Volně přeloženo jako Výzkumné služby Evropského parlamentu 
12

 Eastern Partnership 



18 

 

osoby v čele EU. Cílem je, aby vrchní představitelé zmíněné organizace vypadali co 

možná nejhůře v očích společnosti (European Parliament 2016: 10). 

 Evropská unie ovšem musí jednat s ohledem na to, že je Ruská federace 

veledůležitým dopravcem ropy a zemního plynu. Vzhledem k zavedeným sankcím 

EU vůči Rusku, z důvodu anexe Krymského poloostrova z roku 2014, se ozývají i 

proti-sankční hlasy zdůrazňující důležitost udržování co možná nejlepších 

evropsko-ruských vztahů (Nestoras 2016). V souvislosti s dopravou zemního plynu 

je důležité zmínit moskevskou společnost Gazprom, kterou bezesporu můžeme 

považovat za ruský nástroj tzv. měkké moci (soft power). Tato společnost se 

zviditelnila především ve fotbalovém světě, protože svým sponzorstvím zachránila 

nejeden evropský fotbalový klub od bankrotu. Nejlepším příkladem je sponzorování 

Schalke 04 od roku 2007. Společnost se dále stala v roce 2012 oficiálním 

sponzorem nejsledovanější fotbalové soutěže světa, Ligy mistrů. Taktéž 

spolufinancuje nadcházející fotbalové Mistrovství světa, které se bude v polovině 

letošního roku konat právě v Rusku. Dále stojí za zmínku sponzorování restaurace 

chrámu svatého Sávy v Bělehradě. Samotná srbská ortodoxní církev se ještě před 

samotným počátkem prací přikláněla k bližším vazbám na Rusko (European 

Parliament 2016: 11–12). 

 Pokud bychom se měli zaměřit na konkrétní data a faktické údaje, zjistíme, 

že nejvíce se na úrovni Evropské unie mluví o dezinformacích pocházejících ze 

dvou zdrojů: Sputnik a RT. Od ostatních dezinformačních webů, se kterými se 

v Evropě setkáváme, se tyto zdroje odlišují tím, že jsou přímo sponzorovány ruskou 

vládou. Výzkum Oxfordské univerzity ukázal, že francouzští čtenáři strávili 

v průměru za měsíc v roce 2017 čtením zpráv Sputniku a RT přibližně 16,7 milionů 

minut. Pro lepší představu, jeden z nejčtenějších zpravodajů ve Francii, Le Monde, 

dosáhl ve stejném výzkumu na číslo 172,8 milionů minut. Převedeno na procenta, 

celkově se věnují těmto dvěma zdrojům dohromady přibližně 3 % Francouzů 

čtoucích zprávy na internetu (Fletcher a kol. 2018: 2–4). Zdálo by se, že to jsou 

zanedbatelná data, jenže do těchto výzkumů nejsou započítána data ze sociálních 



19 

 

sítí Facebooku a Twitteru, která už mírně zarážející jsou. Podle informací 

Evropského parlamentu z roku 2016 byl například facebookový profil Sputniku třetí 

nejnavštěvovanější zahraniční verzí tohoto ruskou vládou placeného zdroje v rámci 

celého světa. Před francouzským Sputnikem se umístil pouze anglický a arabský. Na 

Twitteru jsou výsledky téměř totožné (European Parliament 2016: 7–8).  

 Pro Kreml je čtenost a sledovanost médií, které platí, pravděpodobně 

důležitým kritériem. Soudit lze podle zrušení webových stránek norské verze 

Sputniku, které nefungovaly ani rok od dubna 2015 do března 2016 (Norway Today 

2016) Podobná situace, i když s odlišnými důvody, nastala v Lotyšsku shodou 

náhod taktéž v březnu 2016. Sputniku byly v podstatě zablokovány internetové 

stránky z důvodu uvalení sankcí EU vůči Rusku. Tato blokace by podle informací 

LSM.LV měla trvat až do doby, kdy dojde ke zrušení sankcí. Lotyšsko se 

dlouhodobě snaží potlačit ruská média ve své zemi (LSM.LV 2016). 

 Využívání médií k šíření dezinformací je pravděpodobně jen část celého 

mechanismu. V Evropě také existují politické subjekty, které jsou spojené s ruskou 

politickou stranou Jednotné Rusko
13

. Jedná se například o francouzskou Národní 

frontu
14

, německou Levici
15

, nebo britská Strana nezávislosti Spojeného 

království
16

. Národní fronta ve Francii zachází ve spolupráci s Ruskem o něco dále, 

než další zmíněné subjekty. Je doposud jedinou evropskou politickou stranou, u 

které se potvrdilo, že přijala půjčky z ruské strany. Tyto půjčky z let 2014 a 2017 se 

podle odhadů přibližují hranici 40 milionů dolarů. Jsou tu ale další evropské strany, 

které jsou nějakým způsobem napojeny na strany ruské. Tyto politické subjekty pak 

ve většině případů přejímají část ruské politiky za svou vlastní. Jednou z nich je 

také momentálně třetí nejsilnější strana v Německu po parlamentních volbách v září 

2017: Alternativa pro Německo (AfD)
17

. Jde konkrétně o mladší křídlo této strany, 

které začalo spolupracovat se vedoucí ruskou stranou Jednotné Rusko. Díky této 

                                                           
13

 Jedinaja Rossija 
14

 Front National 
15

 Die Linke 
16

 United Kingdom Independence Party 
17

 Alternative für Deutschland 



20 

 

vazbě se AfD mohla těšit podpoře ze strany ruskou vládou financovaných webů, o 

kterých jsem se několikrát zmiňoval (Polyakova – Boyer 2018: 6–7). Podobným 

případem je pak rakouský politický subjekt Svobodná strana Rakouska (FPÖ
18

), 

která taktéž spolupracuje se stranou Jednotné Rusko (Krejčí 2017).  

3.1 Opatření Evropské unie vůči dezinformacím 

 Podle průzkumu z roku 2016 sleduje až 46 % obyvatel EU zpravodajství 

skrze sociální sítě. Články jsou následně často sdíleny s ostatními uživateli bez 

jakékoliv kontroly pravosti informace. Jak jsem uvedl výše, dnes jsou lidé stěží 

schopni rozeznat pravdivou zprávu od té falešné. Toto zjištění vedlo k reakci 

evropského parlamentu, který vydal dne 23. listopadu téhož roku rezoluci o 

strategické komunikaci o protiakci vůči nejen stále pravděpodobnějším 

dezinformacím z Ruska, ale především těch (Bentzen 2017). Rezoluce se věnuje 

ohrožení ze strany možné ruské dezinformační kampaně hned v devíti bodech. 

Několik z těchto bodů lze shrnout jako snahu Ruské federace o narušení stability a 

soudržnosti EU, nebo o destabilizaci členských států. Osmý bod rezoluce například 

uvádí konkrétní nástroje, které Rusko využívá k šíření dezinformací a propagandy. 

Jedná se o proruské weby a stránky na sociálních sítích působící v jednotlivých 

členských státech EU (Sputnik), o televizní stanice (RT), nebo o internetové trolly. 

Dále například třináctý bod uvádí ruskou strategii záměrného zaměňování 

historických faktů pro ospravedlnění svých činů. V tomto případě jde především o 

problém bývalých zemí východního bloku (Fotyga 2016). Ruská reakce na vydání 

rezoluce na sebe nenechala dlouho čekat. Narážka se objevila na webu RT 12. října 

2016, kdy došlo dokonce na označení Evropské unie jako „amerického tábora“ (RT 

2016).  

 Rezoluce Evropského parlamentu ze dne 23. listopadu 2016 ovšem nebyla 

prvním impulsem pro reakci na šíření ruských dezinformací namířených vůči EU. 

Už před tím byla v září 2015 vytvořena tzv. East StratCom Task Force řadící se pod 

                                                           
18

 Freiheitliche Partei Österreichs 



21 

 

Evropskou službu pro vnější činnost (ESVČ)
19

. Tato organizace vznikla v podstatě 

na popud Vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, 

Federicy Mogheriniové (Bentzen 2017). Hlavním úkolem East StratCom Task 

Force je uvádět správné informace v zemích východní Evropy čili opravovat 

dezinformace pocházející z Ruska. Dále slouží jako určitý prostředník mezi EU a 

východní Evropou, aby byla politika EU pochopena správně a nemohlo dojít 

k jejímu zkreslení. Organizace pravidelně vydává přehled dezinformací za dané 

období a snaží se tak obyvatele EU varovat před dezinformacemi. Kromě tohoto 

přehledu vydává taktéž bulletin Disinformation Digest, který se snaží svým 

čtenářům přiblížit svět očima proruských webů (Ardeleanu nedatováno). Cílem 

organizace tedy není reagovat, vytvářet vlastní propagandu, ale pouze dezinformace 

představovat a opravovat (EEAS 2017). 

 Tehdejší předseda Evropského parlamentu Martin Schulz ve svém projevu 

z 15. prosince 2016 taktéž reagoval na dezinformační nebezpečí pocházející 

z Ruska. Vyzval tehdy EU k reakci na snahu o narušení stability EU, dále k podpoře 

Ukrajiny a k podpoře bezvízovému vstupu ukrajinských občanů do schengenského 

prostoru (Rijksoverheid 2016). O měsíc později v lednu 2017 vyzval Andrus Ansip, 

místopředseda Komise pro jednotný digitální trh
20

, vlastníky sociálních sítí, aby 

posílili své zabezpečení vůči šíření dezinformací. Právě na sociální sítě, jako je 

například Facebook, se zaměřovala nejen EU, ale i například německý ministr 

spravedlnosti Heiko Maas, který v březnu 2017 navrhoval uložení vysokých pokut 

těm sociálním médiím, která nebudou odstraňovat falešné informace ze svých webů 

(Bentzen 2017). Ke konci téhož roku, 13. listopadu 2017, vytvořila Evropská 

komise expertní tým
21

, který by měl vytvářet strategický postup EU vůči 

dezinformacím. Andrus Ansip tehdy prohlásil, že EU musí „najít vyvážený přístup 

mezi svobodou projevu, pluralitou médií a právem občanů na přístup k různým a 

spolehlivým informacím. Všichni příslušní hráči, jako jsou online platformy, nebo 

                                                           
19

 European External Action Service (EEAS) 
20

 Vice-President for the Digital Single Market 
21

 High-Level Expert Group 



22 

 

zpravodajská média, by měly hrát roli v řešení
22

“ (European Commission 2017a). 

Evropská komise také zahájila veřejnosti volně přístupnou diskuzi na svých 

webových stránkách. Tato diskuze byla vytvořena za účelem společného sdílení 

informací o dezinformacích v rámci celé EU. Ukončena byla až 23. února 2018 

(European Commission 2017b).  

 Podstatnou část „protiakce“ vůči dezinformacím v EU zastávají weby vzniklé 

v reakci například na konflikt na Ukrajině z roku 2014. Tyto weby, působící ve 

většině případů v rámci EU, často řídí absolventi vysokých škol, žurnalisté, členové 

think-tanků (Evropské hodnoty) a další do tématu zainteresovaní lidé. Mezi 

nejúspěšnější evropské patří například StopFake.org, nebo program Kremlin Watch. 

Zmíněné internetové stránky se zabývají analýzou ruské propagandy a ověřováním 

a případným vyvracením dezinformací (Máca 2015). 

 V každém případě je důležité dbát na bezpečnost a preventivní opatření. 

Například v Nizozemí před parlamentními volbami v březnu 2017 došli 

k rozhodnutí, že bude lepší hlasy sečíst ručně, aby tak zabránili případnému 

kybernetickému útoku ze strany Ruska. Prokázalo se totiž, že pro-kremelské weby 

šíří dezinformace za účelem parlamentní volby narušit a naklonit výsledek k jejich 

obrazu. Tím ideálním by tehdy bylo vítězství holandské Strany pro svobodu 

(PVV
23

) v čele s populistou Geertem Wildersem (Way – Casey 2017: 11). Tento 

nizozemský politik může být přirovnáván k francouzské političce Marine Le 

Penové. Oba mají podobné názory a postoje jak vůči EU, tak k migrační politice, a 

především pak jejich pohled na Ruskou federaci je dosti podobný. Geert Wilders 

v rozhovoru pro týdeník Elsevier před parlamentními volbami prohlásil, že by mělo 

být na Rusko nahlíženo jako na spojence a ne jako na nepřítele (Vrijsen 2017). Pro 

Holanďany nebyla ruská snaha ovlivnit veřejné mínění ničím novým. Podobná 

situace nastala během referenda o přijmutí Dohody o přidružení mezi EU a 

                                                           
22

 We need to find a balanced approach between the freedom of expression, media pluralism and a citizens' 

right to access diverse and reliable information. All the relevant players like online platforms or news media 

should play a part in the solution. 
23

 Partij voor de Vrijheid 



23 

 

Ukrajinou
24

 z dubna roku 2016, kdy se ruská dezinformační kampaň snažila ovlivnit 

voliče k odmítnutí ratifikace zmíněné dohody. Nedá se potvrdit, zdali tato snaha 

byla úspěšná, či nikoli, jelikož i přes odmítnutí smlouvy byla účast hlasujících 

velmi nízká (pouze 32 % obyvatel). Ve výsledku byla dohoda i přes výsledek 

referenda nizozemským parlamentem ratifikována, jelikož výsledek referenda nebyl 

závazný (Way – Casey 2017: 4). 

3.2 Dezinformace v Německu a volby do spolkového sněmu 2017 

 Situace v Německu s ohledem na šíření dezinformací pocházejících nejen 

z Ruské federace je v evropském měřítku jedna z nejvypjatějších, vzhledem 

k postavení Německa v rámci Evropské unie. Především po prezidentských volbách 

v USA z listopadu 2016 se spustily vášnivé debaty s obavami o možném ovlivnění 

německých parlamentních voleb, které se měly konat téměř po roce, v září 2017, od 

již zmíněných prezidentských voleb v USA. Došlo k dokonce dohodě všech 

nejvýznamnějších politických stran v Německu, že nebudou ke svému zisku během 

parlamentních voleb využívat boty. Již byla zmíněna politická strana Alternativa pro 

Německo, pomocí které lze jednoduše popsat hlavní téma Německa za poslední 

roky: imigrační politika Evropské unie. Strana AfD totiž vznikla právě v reakci na 

migrační krizi v roce 2013 a je zásadně proti této populisticky nazvané „výtačské 

politice“. Ve většině zemí včetně Německa tak byly v podstatě vytvořeny dva póly 

ve společnosti, kdy je jeden pro a druhý proti. Spolková republika Německo má 

menší výhodu v tom, že tamější společnost je opatrnější k přijímání informací. 

Podle průzkumu zpravodajské agentury Reuters z roku 2016 je zřejmé, že jen 

přibližně 20 % Němců získává informace ze sociálních sítí, které byly několikrát 

uvedeny jako největší prostředí pro šíření dezinformací. Většina německého národa 

dokonce získává informace z tradičních médií. Je zřejmé, že se Německo poučilo 

z toho, co vytvořila propaganda od první světové války po studenou válku a jsou 

obezřetnější (Neudert 2017: 5–7).  

                                                           
24

 The Ukraine–European Union Association Agreement 



24 

 

 Stejně jako v jiných evropských zemích i v Německu operuje Sputnik a RT, 

oba zdroje placené kremelskou vládou. Podle dat Evropského parlamentu z roku 

2016 je německá verze Facebookového profilu Sputniku čtvrtou nejnavštěvovanější 

na světě hned po již zmíněné Francii. RT si podle stejných údajů stojí o něco hůře, 

její německý Facebook je v porovnání se světem šestý (European Parliament 2016: 

7–8). Německá verze RT si získala pozornost především před parlamentními 

volbami v září 2017, kdy RT poskytovali rozhovor politici, včetně tehdejšího 

ministra zahraničí Sigmara Gabriela (Pörzgen 2017: 14). Zjednodušeně řečeno 

nejsou německé verze těchto ruských médií nikterak úspěšné. Třetím nejčastějším 

šiřitelem ruské propagandy v Německu je zpravodajský portál NewsFront Deutsch. 

Často se hovoří o určitém spojení mezi těmito třemi zdroji a krajně pravicovou 

politickou stranou AfD. Dále je často zmiňována návaznost na krajně levicový 

subjekt Die Linke, nebo extremistické hnutí Pegida. Občas je zmíněna i strana 

Sociálnědemokratická (SPD
25

), především díky podpoře tzv. Ostpolitik, politice 

sbližování s východními státy, především s Ruskou federací. Tato politika byla 

iniciována již během studené války. Vyskytují se pak takové označení pro SPD jako 

například Putinversteher, což lze volně přeložit jako „Ti, co rozumí Putinovi“. 

V podstatě každá významnější německá politická strana bývá často kvůli svým 

postupům označována za „kremelské příznivce“. Taktéž se uvádí ruský vliv na 

vysloužilé německé politiky, jedná se například o bývalého kancléře Gerharda 

Schrödera, který krátce po ukončení svého působení na postu kancléře přijal 

nabídku stát se předsedou dozorčí rady společnosti Nord Stream, dopravující ruský 

zemní plyn do Evropy. Se stejnou organizací je dále spojen bývalý člen 

východoněmeckého Ministerstva státní bezpečnosti (Stasi
26

), Matthias Warnig.  

(Stelzenmüller 2017: 6–8).  

Asi nejznámějším příkladem ruské dezinformace v konkrétní souvislosti 

s migrační krizí, co se v Německu vyskytla, je tzv. „Případ Líza“ z ledna roku 2016. 

Fiktivní příběh o znásilnění 13leté Lízy imigranty z Blízkého východu prvně 

                                                           
25

 Sozialdemokratische Partei Deutschlands 
26

 Staatssicherheitsdienst 



25 

 

zveřejnil web genosse.su, který vystupuje pro rusky mluvící Němce. Zpráva se 

začala šířit jako lavina skrze ruská média. Ruský První kanál
27

 si dokonce příběh 

dívky upravil. V reportáži došlo například k použití videa, kde jeden z muslimských 

migrantů hovoří o tom, že znásilnil mladistvou. Vypadalo by to věrohodně, jenže 

video bylo dostupné na Youtube již od roku 2009. K tomu se přidala další ruská 

televizní stanice REN TV
28

, která ve své reportáži opět přišla s novou „pravdou“. 

Díky případu proběhlo dokonce několik demonstrací. Nakonec se dívka přiznala, že 

vše bylo vykonstruované. Reakce politiků z obou zemí byly poměrně hlasité. 

Nejvíce byl slyšet tehdejší německý ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier, 

předchůdce Sigmara Gabriela, který ruskou stranu varoval od vměšování se do 

vnitřních záležitostí Německa. Tento případ ukázal například to, že se ruská média 

snaží vnutit ruským obyvatelům vize o tom, že Západ je horší společností, když 

něco takového „dovolí“ (Víchová - Máca 2016: 1–9). Jak uvádí Jakub Janda, ředitel 

think-tanku Evropské hodnoty, i přes potvrzení, že šlo o fiktivní příběh, „většina 

médií řízených ruskou vládou, která publikovala tento problém, zprávu neopravila 

ani neodstranila ze svých webových stránek
29

“ (Janda 2016: 2). Dalším příkladem 

dezinformací byla například zpráva o znásilnění mladistvé dívky v Litvě 

německými vojáky Bundeswehru, kteří zde pobývali v rámci mise NATO 

(Stelzenmüller 2017: 6).  

 Spolková republika Německo zavedla celou řadu opatření připravených 

bojovat s falešnými zprávami nejen z Ruska. Již byla zmíněna dohoda mezi 

politickými subjekty před parlamentními volbami o neužívání botů ke své podpoře. 

Němečtí politici často spolupracují s think-tanky, které ruské dezinformace 

analyzují a vypracovávají návrhy na vytvoření jakéhosi „obranného štítu“. Mezi 

tyto think-tanky v Německu patří například Stiftung Neue Verantwortung
30

, nebo 

                                                           
27

 Perviy kanal 
28

 PEH TB 
29

 Most Russian government-controlled media that featured the issue did not correct it or remove it from their 

websites 
30

 Volně přeloženo jako Nadace nová odpovědnost 



26 

 

Stiftung Wissenschaft und Politik
31

. Některé skupiny, organizace a strany přistupují 

k reakci poněkud radikálněji a usilují o vytvoření tzv. „hack-back“, což by v praxi 

fungovalo přibližně stylem „napadnete-li Vy nás, napadneme my Vás.“. Došlo 

taktéž k vytvoření Centra kybernetické obrany (Stelzenmüller 2017: 11–12).   

 Dle výsledků německých parlamentních voleb ze září 2017 je výrazná 

především jedna věc a tou je úspěch AfD. Před volbami probíhala zřejmá kampaň 

proruských médií v čele se Sputnikem a RT, která vyzdvihovala právě a jenom 

stranu AfD. Naopak terčem kritiky byla v těchto médiích především samotná 

kancléřka Angela Merkelová. Na sociálních sítích byla strana jednoznačně 

nejsledovanějším tématem. Lze tedy tvrdit, že minimálně ruští Němci, pro které 

jsou původem ruská média stále jedním z hlavních zdrojů informací, mohli být 

dezinformační kampaní ovlivněni. Právě strana AfD byla tou jedinou stranou 

v Německu, která před volbami vedla kampaň nejen v němčině, ale i v ruštině. 

Klíčovou roli sehrál Eugen Schmidt, zakladatel webu Russlanddeutsche für die AfD 

NRW
32

, v podpoře strany, když k ovlivnění voličů nejčastěji využíval téma 

uprchlické krize. Díky tomu došlo nakonec ke zvolení dvou poslanců tohoto 

politického subjektu, narozených v Sovětském svazu, Waldemara Herdta a Antona 

Friesena. Jejich zvolení se stalo historickým okamžikem, jelikož je to první 

zastoupení ruských Němců v německé politice. Důkaz o finanční podpoře strany 

Kremlem se na rozdíl od francouzské Národní strany dosud neobjevil (Applebaum a 

kol. 2017: 10–17).  

3.3 Dezinformace ve Francii a prezidentské volby 2017 

 Vliv ruských médií na francouzskou veřejnost byl již nastíněn v 

druhé kapitole. Stejně tak byla uvedena spojitost mezi Kremlem s francouzskou 

pravicovou politickou stranou Národní fronta. Kreml si ale získal i podporu 

z levice: Francouzské komunistické strany
33

. Určitá probíhající spolupráce mezi 

zmíněnými subjekty je především díky jejich velmi podobnému postavení vůči 

                                                           
31

 Volně přeloženo jako Nadace vědy a politiky 
32

 Ruští Němci pro AfD v Severním Porýní-Vestfálsku 
33

 Parti communiste francais 



27 

 

Evropské unii, NATO a Spojeným státům americkým jako takovým. Nejvýraznější 

postavou Národní fronty v tomto ohledu je bezpochyby pravicová politička Marine 

Le Penová, která se stala předsedkyní strany v roce 2011. Ovšem není jediným 

politikem ve Francii, který má vazby na Ruskou federaci. Mluví se taktéž o vazbách 

na stranu francouzských Republikánů
34

, především pak na její menší vnitřní 

proruské uskupení, do kterého patří například bývalý francouzský prezident Nicolas 

Sarkozy, nebo Francois Fillon, neúspěšný kandidát prezidentských voleb v roce 

2017. Sám Francois Fillon dokonce před volbami prohlašoval, že by nejraději 

prohloubil francouzsko-ruské vazby s ohledem na historii (Billon-Galland 2017: 8). 

Svá tvrzení, například o právu na sebeurčení národa v záležitosti anexe Krymu, 

obhajoval taktéž ve velké prezidentské debatě z 20. Března 2017 (TF1 2017). Dále 

je důležité zmínit postavu Thierry Marianiho, který de facto zprostředkovává 

obchody firmám z Francie a Ruska. Právě v oblasti obchodu a ekonomického 

sektoru je bilaterální spolupráce Francie s Ruskou federací na poměrně dobré 

úrovni. V určitých odvětvích, jako je například ve vojensko-průmyslovém 

komplexu, je Francie dokonce v postavení nejvýznamnějšího partnera vůči Rusku. 

Francouzské firmy obecně jsou na ruském trhu v hojném zastoupení. V souvislosti 

s rusko-francouzskými vztahy nelze opomenout paradiplomacii, kdy dochází 

vlivnými francouzskými osobnostmi (například herec Gérard Depardieu, Alain 

Delon, nebo herečka Monica Belucci) k posilování nation brandingu Ruské 

federace (Laruelle 2017: 9–10). Právě termín nation branding je v dnešní době pro 

tzv. měkkou moc velmi důležitý. V praxi to znamená vylepšování státní reputace. 

Tento proces ovlivňuje mnoho faktorů: export, turismus, obyvatelstvo, vláda, 

kultura a například investice v zahraničí. S konceptem poprvé přišel Simon Anholt 

v roce 2005 (Anholt nedatováno). 

 Při pozorování ruského vlivu na francouzská média je možné sledovat tři 

strategie ovlivňování: snaha o spolupráci s předními francouzskými médii, spojení 

se s druhořadými médii (převážně internetové portály), vytváření svých vlastních 

                                                           
34

 Les Républicains 



28 

 

sdělovacích platforem (RT a Sputnik). V rámci první zmíněné strategie jde 

především o to, že se ruská propaganda snaží dostat na „viditelnější místo“. 

Nejlepším příkladem je francouzský deník Le Figaro, který v minulosti obsahoval 

jednou za měsíc bonusový materiál, který se nazýval La Russie d'Aujourd'hui
35

. 

Tento měsíčník se v uvedeném deníku objevoval díky jeho spolupráci s ruským 

deníkem Rossijskaja gazeta
36

. Mezi další podobné zdroje obsahující proruský 

materiál patří například týdeník Valeurs actuelles
37

, nebo čtvrtletník Conflits
38

. 

Druhý postup ruského vměšování se do francouzských médií je poněkud 

přímočařejší. Jedná se o menší internetové stránky, které jsou často řízené přímo 

z Ruské federace skryté pod francouzskou doménou. Tyto weby nemají téměř 

žádnou pozornost a vznikají velmi často v reakci na konkrétní události, kdy posléze 

zaniknou. Jedná se například o dnes již bývalou ProRussiaTV. Třetí ruská strategie 

je asi tou nejvíce probíranou nejen v politických kruzích. Tak jako jinde v Evropě se 

francouzská RT a Sputnik soustředí především na sociální sítě. Jejich působení 

započalo po krizi na Ukrajině v roce 2014, respektive 2015. Na konci roku 2017 

došlo ve Francii ke spuštění televizního kanálu RT. Vedoucím televize je Xeniya 

Fedorova, která v RT působila již před tím. V etické komisi televize zasedl 

například zmiňovaný Thierry Mariani, nebo ekonom Jacques Sapir (Laruelle 2018).  

 Marine Le Penová a francouzská Národní fronta – pravděpodobně nejvíce 

skloňovaná slova před prezidentskými volbami v dubnu, respektive květnu 2017. 

Její vztah byl nejen před volbami patrný. To ona byla například jedna z těch 

vrcholných evropských politiků, kteří uznali Krymský poloostrov za součást Ruské 

federace. Stejně tak je dlouhodobě pro zrušení ekonomických sankcí vůči Rusku 

(Billon-Galland 2017: 8). Národní fronta, jíž je Marine Le Penová předsedkyní, 

vyvolala rozruch především přiznáním, že v roce 2014 přijaly půjčku od moskevské 

banky First Czech Russian Bank
39

. Tato půjčka se měla pohybovat okolo částky 11 

                                                           
35

 Russia Beyond the Headlines (volně přeloženo jako „Rusko za nadpisy“) 
36

 „Ruské noviny“ 
37

 Volně přeloženo jako „Aktuální hodnoty“ 
38

 Volně přeloženo jako „Konflikty“ 
39

 Volně přeloženo jako „První česko-ruská banka“ 



29 

 

milionů eur (přibližně 280 milionů korun). O dva roky později se strana pokusila 

rozšířit svou půjčku na 20 milionů eur, jenže neúspěšně. Tehdy došlo k tomu, že 

Ruská centrální banka zrušila licenci First Czech Russian Bank, a tak tedy nemohlo 

dojít na samotnou půjčku. Otázkou zůstává, proč tyto půjčky Národní fronta vůbec 

dostala. Spekuluje se o několika možných verzích, z nichž první je politická 

podobnost (v čele s Marine Le Penovou). Z čistě logické úvahy lze považovat tuto 

možnost za nejpravděpodobnější z důvodu ruského zisku a posílení postavení 

v důležitém evropském státě. Právě s ohledem na postavení Francie v Evropě, v EU, 

by pro Rusko bylo nanejvýš vhodné mít politický vliv v zemi, která je schopná 

vytvořit protiváhu silnému Německu (Stratfor Analysis 2017). Druhou možností je, 

že Národní fronta nedokázala získat půjčky od domácích francouzských bank, a 

proto byla nucena využít zahraniční – v tomhle případě ruské. Ovšem sama Le 

Penová se proti tomuhle tvrzení několikrát ostře ohradila (Belkin 2017: 8). Další 

spekulací je uvádění půjčky jako „daru“ od ruského prezidenta Vladimira Putina za 

podporu v problematice Krymu. Tato informace vyšla na povrch v dubnu 2015, kdy 

došlo ruskými hackery ke zveřejnění mobilních zpráv údajně člena Kremlu Timura 

Prokopenka. Jestli byla informace pravdivá, se nikdy nepotvrdilo. Le Penová 

jakákoliv nařčení spojené s tématem vždy odmítla (Oliveira 2016). 

 Během období před a v průběhu francouzských prezidentských voleb ovšem 

probíhaly i kampaně s cílem poškodit kandidáty. Ruská dezinformační kampaň byla 

namířena proti pozdějšímu vítězi voleb, Emmanuelu Macronovi. Ten se nechal 

několikrát slyšet, že byla jeho předvolební snaha narušována Kremlem různými 

dezinformacemi nejen o jeho politickém životě. Francouzský Sputnik například 

zpochybňoval  Macronovu sexuální orientaci (Stratfor Analysis 2017). Mnohem 

dále zašly pro-kremelské ruské noviny Komsomolskaya Pravda
40

, které uvedly v té 

době prezidentského kandidáta, jako psychopata, co má vypouklé rybí oči 

(Aslamova 2017). 

 

                                                           
40

 Volně přeloženo jako „Komsomolská pravda“ 



30 

 

4 ZÁVĚR 

 V úvodu této bakalářské práce bylo kladeno za cíl pozorovat potencionální 

ruské strategie a využívané prostředky k šíření dezinformací v rámci Německa, 

Francie a částečně Evropské unie. Po vypracování celého textu docházím k závěru, 

že strategií není příliš, ale často se opakují a v každém případě jsou upravovány 

v závislosti na situaci a podle toho, co je cílem konkrétní dezinformační kampaně. 

Cílem může být politický aktér, jak tomu bylo například u Emmanuela Macrona 

během prezidentských voleb ve Francii v roce 2017. Pozdější vítěz prezidentských 

voleb byl tak doslova „stíhán“ kremelskými dezinformacemi, aby vypadal v očích 

veřejnosti co možná nejhůře oproti svému soupeři v podobě Marine Le Penové. 

V jejím případě šlo o úplný opak – o její vykreslení jako vhodného prezidenta. 

Cílem může být dále politický subjekt, opět ať už negativně, či pozitivně. Vhodným 

příkladem je (finanční) podpora francouzské politické strany již zmíněné Marine Le 

Penové, Národní fronty. Zde šlo především o poskytnutí půjčky ze strany Kremlu. 

Tyto příklady jsou ovšem pouze příležitostné a lze je považovat za krátkodobé, 

jelikož k vytvoření těchto konkrétních dezinformačních kampaní ze strany Ruska 

dochází především kvůli blížícím se volbám parlamentním, respektive 

prezidentským. Příkladem šíření dezinformací, které probíhá dlouhodobě je kampaň 

vedená například proti Evropské unii, NATO, nebo jiným prozápadním 

mezinárodním organizacím. Zde jde především o podkopání důvěry v tyto 

organizace, nebo v jejich instituce za pomoci nejrůznějších překrucování pravdy, 

vytvářením polopravd, v horším případě čistých lží, jako tomu bylo například 

v případě falešné zprávy o rasistických sněhulácích a vyhlášce Evropské unie.  

 S naplněním sekundárního cíle práce, kterým bylo pozorování, jak zmíněné 

země, nebo EU jednají a jaké opatření vůči dezinformacím zavádějí, je to poněkud 

složitější. Z mého vlastního pohledu na tuto problematiku je největším přínosem 

práce think-tanků (například Evropské hodnoty), jejichž výzkumní pracovníci 

pracují na odhalování dezinformačních zpráv a upozorňují na ně. Za účinné opatření 

lze rovněž považovat nizozemské preventivní opatření před parlamentními volbami, 



31 

 

kdy díky obavě z možného narušení voleb došlo na sčítání hlasů ručně. Vyvinout 

nějaký funkční systém, který by dokázal třídit falešné zprávy od pravdivých a ty 

falešné by nejlépe odstraňoval, bude trvat několik let. S neustálým posunem 

technologií vpřed se objevují ruku v ruce chyby, kterých se vždy dá využít.  

 Nejčastější strategií k dosažení výše zmíněných cílů je využívání médií, 

nejvíce pak přímo těch placených Kremlem – Sputnik a RT. Na toto téma byly 

zaměřeny výzkumné otázky z úvodu, které se konkrétně věnovaly pozorování vlivu 

a strategií, které využívají (pro)ruská média k ovlivnění nejen evropské veřejnosti. 

Jejich weby mají své vlastní internetové stránky, ale především využívají sociální 

sítě (Facebook, Twitter, Youtube), které jsou v dnešní době velmi populární. Dále 

působí ve většině světových jazyků, a tak se můžou velmi snadno šířit. V praxi 

fungují tak, že jedna z jejich jazykových verzí vydá článek a ostatní tento článek 

sdílí. Stejně tak jejich tvorbu sdílí menší weby, které jsou prorusky orientované (u 

nás například AC24, Svět kolem nás atd.). Lze konstatovat, že se jedná o nový 

způsob šíření propagandy. Zmíněné menší weby dezinformaci poté sdílí dále mezi 

sebou a po svých sociálních sítích. Jaký mají celkový dopad na mínění veřejnosti 

lze těžko posuzovat, ale dle statistických údajů o čtenosti webových stránek se 

jedná o zanedbatelné množství čtenářů. V každém případě se ve valné většině 

případů nejedná o misinformace. Další strategií, kterou využívají Rusové k šíření 

falešných zpráv je využívání trollů, nebo internetových botů jako prostředků 

k šíření dezinformací. Ti působí především na sociálních sítích, ale mají dle mého 

názoru daleko větší efektivitu. Díky internetovým botům lze velmi snadno 

zpopularizovat i na první pohled velmi nerealistickou informaci. Lidé, kteří stojí 

přímo za tzv. trolllingem, nebo vytvářejí neexistující účty na sociálních sítích, jsou 

každopádně v závislosti na své „práci“, většinou finančně ohodnoceni.  

 V úvodu stanovený předpoklad, že určitá dezinformační kampaň ze strany 

Ruska nejen v Evropě již probíhala, nebo stále probíhá, lze po vypracování práce 

potvrdit. Těžko soudit, zdali lze považovat tzv. „Gerasimovu doktrínu“ za nějaký 

návod na ruskou měkkou moc, ale jedno je s časovým odstupem jisté: s neustálou 



32 

 

modernizací technologií a dalším rozvojem komunikace bude neustále narůstat 

hrozba zneužití komunikačních prostředků, či médií k vytváření tlaku na veřejnost, 

nebo přímo k ovlivňování veřejného mínění a to není záležitost pouze Ruska. 

Dezinformační kampaně totiž nejsou nikterak nákladné a mohou být daleko 

účinnější, než vojenské akce. Dle mého názoru by se světové bezpečnostní 

organizace měly zaměřit především na boj s internetovými boty a trolly, jelikož ti 

především popularizují a rozšiřují případné dezinformační zprávy. Pokud by se 

měla práce v budoucnu rozšiřovat, rozhodně bych navrhoval věnovat se hlavně 

tomuto tématu, nebo hlubší analýze konkrétních falešných zpráv ve mnou 

zkoumaných zemích a jejich porovnávání.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



33 

 

5 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY A PRAMENŮ 

AC24 (2016). Nejvýznamnější vynašeč všech dob ze švýcarské banky tvrdí, že 

Panama papers byla operace CIA (http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/7799-

nejvyznamejsi-vynasec-vsech-dob-ze-svycarske-banky-tvrdi-ze-panama-papers-

byla-operace-cia, 31. 3. 2018). 

Alekseiová, Nadežda – Mikhaylenko, Antonina (2017). Přiznali infekci: EU se 

obává výskytu tuberkulózy v důsledku bezvízového režimu s Ukrajinou. RT. 31. 8. 

2017 (https://russian.rt.com/ussr/article/424697-ukraina-es-tuberkulez-infekciya, 

31. 3. 2018). 

Anholt, Simon (nedatováno). What is Nation Brand? 

(http://www.superbrands.com/turkeysb/trcopy/files/Anholt_3939.pdf, 31. 3. 2018). 

Applebaum, Anne a kol. (2017). „Make Germany Great Again“. Institute for 

Strategic Dialogue (https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2017/12/Make-

Germany-Great-Again-ENG-061217.pdf, 31. 3. 2018). 

Ardeleanu, Constantin (nedatováno). Information and Disinformation. The Threat 

of Online Trolling. Universiteit Utrecht (https://securing-

europe.wp.hum.uu.nl/information-and-disinformation-the-threat-of-online-trolling/, 

31. 3. 2018). 

Aslamova, Daria (2017). Meet Emmanuel Macron: A Rothschild puppet, a 

psychopath and a ‘Mister Nobody'. Komsomolskaya Pravda. 4. 5. 2017 

(https://www.kp.ru/daily/26675/3697218/, 31. 3. 2018). 

Ball, James (2017). Post-Truth. How Bullshit Conquered the World (Londýn: 

Biteback Publishing Ltd). 

 

Bartles, Charles K. (2016). Getting Gerasimov Right. Military Review 96 (1), s. 30–

38. 

 



34 

 

Belkin, Paul (2017). France’s 2017 Presidential Election: In Brief. Congressional 

Research Service. 13. 4. 2017 (https://fas.org/sgp/crs/row/R44815.pdf, 31. 3. 2018).  

Bentzen, Naja (2017). ‚Fake News‘ and the EU‘s response. European Parliament 

(http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2017/599384/EPRS_ATA(

2017)599384_EN.pdf, 31. 3. 2018). 

Billon-Galland, Alice (2017). The 2017 French Presidential Election: Leading 

candidates’ positions on NATO, EU Defence, and Russia. European Leadership 

Network. 1. 4. 2017 (https://www.europeanleadershipnetwork.org/wp-

content/uploads/2017/10/170401-ELN-French-Election-Primer.pdf, 31. 3. 2018). 

Doni News (nedatováno). About Us (https://dninews.com/?q=content/about-us, 31. 

3. 2018).  

EEAS (2016). Disinformation Review Issue 23 

(http://eeas.europa.eu/archives/docs/euvsdisinfo/docs/disinformation_review_20-

04-2016-en.pdf, 31. 3. 2018). 

EEAS (2017). Questions and Answers about the East StratCom Task Force 

(https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-Homepage/2116/questions-and-

answers-about-east-stratcom-task-force_en, 31. 3. 2018). 

European Commission (2017a). Next steps against fake news: Commission sets up 

High-Level Expert Group and launches public consultation 

(http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-4481_en.htm, 31. 3. 2018). 

European Commission (2017b). Public consultation on fake news and online 

disinformation (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/public-

consultation-fake-news-and-online-disinformation, 31. 3. 2018). 

European Parliament (2016). EU Strategic communications with a view to 

counteracting propaganda (http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2

016/578008/EXPO_IDA(2016)578008_EN.pdf, 31. 3. 2018). 



35 

 

EU vs Disinfo (2017). Snowmen are racist (https://euvsdisinfo.eu/snowmen-are-

racist/, 31. 3. 2018).  

 

Fletcher, Richard a kol. (2018). Measuring the reach of „fake news“ and online 

disinformation in Europe. University of 

Oxford (https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-

02/Measuring%20the%20reach%20of%20fake%20news%20and%20online%20dist

ribution%20in%20Europe%20CORRECT%20FLAG.pdf, 31. 3. 2018). 

Fotyga, Anna E. (2016). Report on EU strategic communication to counteract 

propaganda against it by third parties. European Parliament. 14. 10. 2016 

(http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-

//EP//NONSGML+REPORT+A8-2016-0290+0+DOC+PDF+V0//EN, 31. 3. 2018). 

Galeotti, Mark (2018). I’m Sorry for Creating the ‘Gerasimov Doctrine’. Foreign 

Policy. 5. 3. 2018 (http://foreignpolicy.com/2018/03/05/im-sorry-for-creating-the-

gerasimov-doctrine/, 31. 3. 2018). 

Gross, Peter (2017). Fake News and the Digital Media. The Changing Battle for 

People’s Hearts, Minds and Illusions. Studia Universitatis Babes-Bolyai, 

Ephemerides 62 (1), s. 23–36. 

 

Hauben, Michael (1992). The Net and Netizens: The Impact the Net has on People’s 

lives (http://www.columbia.edu/~hauben/ronda2014/THE_NET_AND_NETIZENS.

pdf, 31. 3. 2018). 

Iasiello, Emilio J. (2017). Inovations in Warfare and Strategy. Russia’s Improved 

Information Operations: From Georgia to Crimea. Parameters 47 (2), s. 51–63. 

 

 



36 

 

Janda, Jakub (2016). The Lisa Case: STRATCOM Lessons for European States. 

Federal Academy for Security Policy 

(https://www.baks.bund.de/sites/baks010/files/working_paper_2016_11.pdf, 31. 3. 

2018). 

 

Janda, Jakub – Víchová, Veronika (2016). Fungování českých dezinformačních 

webů. Evropské hodnoty. 26. 7. 2016 (http://www.evropskehodnoty.cz/wp-

content/uploads/2016/07/Fungov%C3%A1n%C3%AD-%C4%8Desk%C3%BDch-

dezinforma%C4%8Dn%C3%ADch-web%C5%AF_F.pdf, 31. 3. 2018). 

 

Keyes, Ralph (2004). The Post-Truth Era. Dishonesty and Deception in 

Contemporary Life (New York: St. Martin’s Press). 

Kofman, Michael (2016). Russian hybrid warfare and other dark arts. War on the 

Rocks. 11. 3. 2016 (https://warontherocks.com/2016/03/russian-hybrid-warfare-and-

other-dark-arts/, 31. 3. 2018). 

 

Krejčí, Markéta (2017). Kremlin Watch Reader 2017. Evropské hodnoty. 14. 10. 

2017 (http://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/10/Kremlin-Watch-

Reader-2017.pdf, 31. 3. 2018). 

Krejčí, Markéta – Víchová, Veronika – Janda, Jakub (2018a). The role of the 

Kremlin’s influence and disinformation in the Czech presidential elections. 

Evropské hodnoty. 29. 1. 2018 (http://www.europeanvalues.net/wp-

content/uploads/2018/02/The-role-of-the-Kremlin%E2%80%99s-influence-and-

disinformation-in-the-Czech-presidential-elections.pdf, 31. 3. 2018). 

 

 



37 

 

Krejčí, Markéta – Víchová, Veronika – Janda, Jakub (2018b). Aktuální stav zájmů 

Ruské federace v České republice. Evropské hodnoty. 7. 1. 2018 

(http://www.evropskehodnoty.cz/wp-

content/uploads/2018/01/Aktu%C3%A1ln%C3%AD-stav-z%C3%A1jm%C5%AF-

a-vlivu-Rusk%C3%A9-federace-v-%C4%8Cesk%C3%A9-republice.pdf, 31. 3. 

2018). 

Laruelle, Marlene (2017). Russia’s Multifaceted Influences in France. Russian 

Analytical Digest 212, s. 9–12. 

Laruelle, Marlene (2018). Russian Soft Power in France: Assessing Moscow's 

Cultural and Business Para-diplomacy. Carnegie Council for Ethics in International 

Affairs. 8. 1. 2018 

(https://www.carnegiecouncil.org/publications/articles_papers_reports/russian-soft-

power-in-france, 31. 3. 2018). 

Lebduška, Michal – Tysyachna, Lyudmyla (2016). Vstup do EU Česku jen uškodil, 

říká „konzulka“ Lisková. StopFake.org. 21. 11. 2016 

(https://www.stopfake.org/cz/vstup-do-eu-cesku-jen-uskodil-rika-konzulka-

liskova/, 31. 3. 2018). 

LSM.LV (2016). Latvia shuts down Sputnik propaganda website 

(https://eng.lsm.lv/article/society/society/latvia-shuts-down-sputnik-propaganda-

website.a175627/, 31. 3. 2018). 

Marwick, Alice – Lewis, Rebecca (2017). Media Manipulation and Disinformation 

Online. Data and Society. 15. 5. 2017 

(https://datasociety.net/pubs/oh/DataAndSociety_MediaManipulationAndDisinform

ationOnline.pdf, 31. 3. 2018). 

 

Máca, Roman (2015). Jak „informují“ tzv. proruské weby?. Manipulátoři. 26. 10. 

2015 (http://manipulatori.cz/jak-informuji-tzv-proruske-weby/, 31. 3. 2018). 



38 

 

McDermott, Roger N. (2016). Learning from Today’s Wars. Does Russia have a 

Gerasimov Doctrine?. Parameters 46 (1), s. 97–105. 

 

Meister, Stefan (2016). Isolation and Propaganda. Roots and Instruments of 

Russia’s Disinformation Campaign. Transatlantic Academy. 14. 4. 2016 

(https://dgap.org/en/article/getFullPDF/28043, 31. 3. 2018). 

 

Michael, Katina (2017). Bots Trending Now. Disinformation and Calculated 

Manipulation of the Masses. IEEE Technology and Society Magazine 36 (2), s. 6–

11. 

 

Mitchell, Amy a kol. (2016). The Modern News Consumer. News attitudes and 

practices in the digital era. Pew Research Center. 7. 7. 2016 

(http://assets.pewresearch.org/wp-

content/uploads/sites/13/2016/07/07104931/PJ_2016.07.07_Modern-News-

Consumer_FINAL.pdf, 31. 3. 2018). 

 

Morelli, Vincent L. – Archick, Kristin (2016). European Union Efforts to Counter 

Disinformation (https://fas.org/sgp/crs/row/IN10614.pdf, 31. 3. 2018). 

MVČR (nedatováno). Definice dezinformací a propagandy 

(http://www.mvcr.cz/cthh/clanek/definice-dezinformaci-a-propagandy.aspx, 31. 3. 

2018).  

 

NATO Stratcom Centre of Excellence (2015). Internet Trolling as a Tool of Hybrid 

Warfare: The Case of Latvia (http://www.galerie9.com/blog/internet-trolling-as-

a.pdf, 31. 3. 2018). 

Nestoras, Antonios (2016). Is Information Warfare Breaching the European 

Parliament?. Institute for European Studies 

(https://www.ies.be/files/Policy%20Brief_Nestoras.pdf, 31. 3. 2018). 



39 

 

Neudert, Lisa-Maria N. (2017). Computational Propaganda in Germany: A 

Cautionary Tale. University of Oxford. 19. 6. 2017 

(http://blogs.oii.ox.ac.uk/politicalbots/wp-

content/uploads/sites/89/2017/06/Comprop-Germany.pdf, 31. 3. 2018). 

Norway Today (2016). End of Russian News in Norwegian 

(http://norwaytoday.info/news/end-russian-news-norwegian/, 31. 3. 2018). 

Novotná, Alena (2017). Po prezidentských volbách může ČR čekat překvapení. Jiří 

Drahoš by se nebránil rozmístění u nás americké armády. Sputnik News. 24. 4. 2018 

(https://cz.sputniknews.com/nazory/201704245177079-prezidentsky-kandidat-

okupace-Cesko/, 31. 3. 2018). 

Oliveira, Ivo (2016). National Front seeks Russian cash for election fight. Politico. 

19. 2. 2016 (https://www.politico.eu/article/le-pen-russia-crimea-putin-money-

bank-national-front-seeks-russian-cash-for-election-fight/, 31. 3. 2018). 

OplotTV (2016). Program „Mimochodem“: Čestný konzul Doněcké lidové 

republiky v ČR, Nela Lisková (https://www.youtube.com/watch?v=2IACp2SUA6A, 

31. 3. 2018). 

Oxford Dictionaries (2016). Post-Truth 

(https://www.oxforddictionaries.com/press/news/2016/12/11/WOTY-16, 31. 3. 

2018). 

 

Pacepa, Ion M. – Rychlak, Ronald J. (2016). Dezinformace: Tajná strategie Ruska, 

jak zničit Západ (Praha: Albatros Media a. s.). 

 

Paul, Christopher – Matthews, Miriam (2016). The Russian “Firehose of 

Falsehood” Propaganda Model. RAND Corporation 

(https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_P

E198.pdf, 31. 3. 2018). 



40 

 

Political Capital (2017). Key steps for countering russian propaganda. A toolkit for 

journalists 

(https://www.stopfake.org/content/uploads/2017/05/Toolkit_RussianPropaganda_Jo

urnalists_170509.pdf, 31. 3. 2018) 

Polyakova, Alina – Boyer, Spencer P. (2018). The future of political warfare: 

Russia, The West, and the coming age of global digital competition. The Brookings 

Institution (https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2018/03/the-future-of-

political-warfare.pdf, 31. 3. 2018). 

Potapova, Kristina (2017). How We Have Become an Enemy in the Eyes of Russia. 

Wilfried Martens Centre for European Studies. 21. 3. 2017 

(https://www.martenscentre.eu/sites/default/files/publication-files/kremlin-

propaganda-european-union-enemy-russia.pdf, 31. 3. 2018). 

 

Pörzgen, Gemma (2017). Much Ado about Nothing: The Effects of Russian 

Disinformation on the German Bundestag Elections. Russian Analytical Digest 212, 

s. 12–15. 

Rijksoverheid (2016). Toespraak van de voorzitter van het Europees Parlement van 

15 

december 2016 (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2016/12/15/t

oespraak-van-de-voorzitter-van-het-europees-parlement-van-15-december-2016, 31. 

3. 2018). 

RT (2016). EU Parliament promotes democratic values by lumping journalists in 

with terrorists (https://www.rt.com/op-ed/362475-mep-propaganda-russia-isis-

media/, 31. 3. 2018). 

Sputnik News (2016). Sociální sítě našly selfie Merkelové s předpokládaným 

sebevražedným atentátníkem (https://cz.sputniknews.com/svet/201603262682016-

socialni-site-selfie-merkelova-atentatnik/, 31. 3. 2018). 



41 

 

Steuter, Erin – Wills, Deborah (2008). At war with metafor. Media, propaganda, 

and racism in the war on terror (Lanham: Lexington Books). 

Stelzenmüller, Constanze (2017). The Impact of Russian Interference on Germany’s 

2017 Elections. Brookings Institution. 28. 6. 2017 

(https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/sfr-

cstelzenmuller-062817b.pdf, 31. 3. 2018). 

Stewart, Susan (2017). Grundeinstellungen der russischen politischen Elite. 

Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit (https://www.swp-

berlin.org/fileadmin/contents/products/studien/2017S05_stw.pdf, 31. 3. 2018). 

Stojar, Richard (2017). Vývoj a proměna konceptu hybridní války. Vojenské 

rozhledy 26 (2), s. 44–55. 

 

StopFake.org (2016). Fake: Sankce proti Rusku nejsou účinné, uznal Bílý dům 

(https://www.stopfake.org/cz/fake-sankce-proti-rusku-nejsou-ucinne-uznal-bily-

dum/, 31. 3. 2018). 

 

StopFake.org (2017). Fake: Epidemie tuberkulózy z Ukrajiny ohrožuje celou EU 

(https://www.stopfake.org/cz/fake-epidemie-tuberkulozy-z-ukrajiny-ohrozuje-

celou-eu/, 31. 3. 2018). 

 

Stratfor Analysis (2017). Russia Campaigns for the French Presidency 

(https://worldview.stratfor.com/article/russia-campaigns-french-presidency, 31. 3. 

2018). 

Supa Growth (nedatováno). Youtube View Bot 2018 

(https://www.supagrowth.com/free-youtube-view-bot, 31. 3. 2018). 

 

 

 



42 

 

Svět kolem nás (2016). Finančník George Soros otevřeně připouští plán zničení 

národních hranic a zaplavení Evropy uprchlíky 

(http://www.svetkolemnas.info/novinky/zahranicni/4195-financnik-george-soros-

otevrene-pripousti-plan-zniceni-narodnich-hranic-a-zaplaveni-evropy-uprchliky, 31. 

3. 2018). 

 

TF1 (2017). Présidentielle: Le grand débat du 20 mars 2017 

(https://www.tf1.fr/tf1/elections/videos/presidentielle-grand-debat-20-mars-

2017.html, 31. 3. 2018). 

Tichý, Jaroslav (2018). Proč potřebujeme Zemana! Nová republika. 9. 1. 2018 

(http://www.novarepublika.cz/2018/01/proc-potrebujeme-zemana.html, 31. 3. 

2018). 

Tsipursky, Gleb (2017). Towards a Post-Lies Future: Fighting "Alternative Facts" 

and "Post-Truth" Politics. The Humanist. 21. 2. 2017 

(https://thehumanist.com/magazine/march-april-2017/features/towards-post-lies-

future, 31. 3. 2018). 

 

Ukraina.ru (2016). Ministerstvo zahraničí upřesnilo svoji pozici ohledně Ukrajiny 

po vítězství Trumpa (https://ukraina.ru/news/20161110/1017789404.html, 31. 3. 

2018). 

 

Víchová, Lenka – Máca, Roman (2016). Lež, která se vymkla kontrole. Případ Lisa: 

Jak Kreml se lživou propagandou naboural. Evropské hodnoty. 9. 3. 2016 

(http://www.evropskehodnoty.cz/wp-content/uploads/2016/03/KW_Le%C5%BE-

p%C5%99%C3%ADpad-Lisa2.pdf, 31. 3. 2018). 

 

 



43 

 

Vrijsen, Eric (2017). Wilders neemt het op voor Rusland in onthullend interview. 

Elsevier Weekblad. 22. 11. 2017 

(https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2017/11/561883-561883/, 

31. 3. 2018). 

Way, Lucan A. – Casey, Adam (2017). Is Russia a Threat to Western Democracy? 

Russian Interventions and Foreign Elections, 1991-2017. Stanford University. 1. 9. 

2017 

(https://fsi.stanford.edu/sites/default/files/is_russia_a_threat_to_western_democracy

_russian_intervention_in_foreign_elections_1991-2017_.pdf, 31. 3. 2018). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



44 

 

6 RESUMÉ 

 This bachelor thesis deals with potential Russian disinformation in today’s 

post-truth world. The main objective of this thesis was to analyse potential Russian 

strategies and tools used to spread disinformation within Germany, France and 

partly European Union. This thesis introduces Russian soft power, ‘Gerasimov 

doctrine’, or Russian tools, for example trolls or internet bots, used to spread 

disinformation. Objectives of possible Russian disinformation campaigns within 

organisations, such as European Union, are also described. This thesis also focuses 

on the use of media to influence public opinion during elections, whether 

parliamentary, or presidential (for example in Germany, respectively in France). In 

any case, the entire bachelor thesis is interwoven with concrete examples of 

disinformation that have occurred in previous years. 


