
Západočeská univerzita v Plzni 

Fakulta filozofická 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce 

 

K problematice vlastnictví médií v ČR: analýza titulních 

stránek deníků MF Dnes a Lidové noviny 

Iveta Bínová 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plzeň 2022 

 



 

 

Západočeská univerzita v Plzni 

Fakulta filozofická 

Katedra politologie a mezinárodních vztahů  

Studijní program Politologie 

 

 

Bakalářská práce 

K problematice vlastnictví médií v ČR: analýza titulních 

stránek deníků MF Dnes a Lidové noviny 

Iveta Bínová 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vedoucí práce:   

Doc. PhDr. Přemysl Rosůlek, Ph.D. 

               Katedra politologie a mezinárodních vztahů  

Fakulta filozofická Západočeské univerzity v Plzni 

 

 

 

Plzeň 2022 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem práci zpracovala samostatně a použila jen uvedených pramenů a 

literatury. 

 

 

 

Plzeň, duben 2022  ……………………… 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování  

 

Na tomto místě bych chtěla poděkovat doc. PhDr. Přemyslu Rosůlkovi, PhD. za 

odborné a svědomité vedení, za potřebné rady a trpělivost a ochotu, kterou mi 

v průběhu zpracování této bakalářské práce věnoval.  



Obsah 

Úvod .............................................................................................................................6 

1 Oligarchie .............................................................................................................9 

1.1.1 Oligarchie ve středovýchodní Evropě ...................................................14 

1.2 Mediální oligarcha ..................................................................................... 20 

1.2.1 Mediální oligarchové v středovýchodní Evropě ...................................22 

1.2.2 Mediální oligarchové v ČR .....................................................................27 

1.2.3 Legislativa EU týkající se vlastnictví médií ..........................................30 

2 Andrej Babiš jako mediální oligarcha .............................................................31 

2.1 Majetek A. Babiše ...................................................................................... 31 

2.2 Svěřenské fondy ......................................................................................... 32 

3 Metodologie ........................................................................................................35 

3.1 Cíl práce a výzkumná otázka ................................................................... 35 

3.2 Výběrový soubor dat ................................................................................. 36 

3.3 Metoda sběru a analýzy dat ...................................................................... 37 

4 Empirická část ...................................................................................................39 

4.1 Analýza ekonomických zájmů A. Babiše v Evropě ................................ 39 

4.2 Analýza článků MF Dnes .......................................................................... 43 

4.3 Analýza článků Lidových novin ............................................................... 45 

4.4 Shrnutí výzkumu ....................................................................................... 47 

Závěr ..........................................................................................................................50 

Seznam použité literatury a pramenů ....................................................................53 

Resumé ......................................................................................................................61 

Přílohy .......................................................................................................................62 



6 

 

 

Úvod 

Svoboda tisku je jedním ze základních pilířů moderní demokracie. Otázka 

toho, jaký mají vlastníci médií vliv na nestrannost a nezávislost sdělovaného obsahu, 

je nyní v České republice velmi aktuální, a to především proto, že dnes již bývalý 

předseda české vlády, předseda nejsilnějšího politické hnutí v České republice, 

vrcholný podnikatel a miliardář Andrej Babiš v roce 2013 skoupil jeden z největších 

mediálních domů, který vydává nejčtenější mediální tituly v zemi. V tu chvíli 

samozřejmě vyvstala otázka, zdali je možné, aby si média zachovala nestrannost, a 

zdali je jejich nový majitel, který už v té době byl také veřejným činitelem, nebude 

nějakým způsobem ovlivňovat. Pro nezávislost médií je stěžejní ekonomická a 

politická svoboda, na kterou mají zásadní vliv právě vlastníci médií. Andrej Babiš má 

jakožto magnát v zemědělském, potravinářském a chemickém průmyslu nespočet 

nejen politických, ale také ekonomických zájmů, jež se může snažit skrze svá média 

propagovat.   

Oligarchizace nejen českých médií, ale také médií v celé středovýchodní 

Evropě začala s nástupem ekonomické krize v roce 2008, kdy se z důvodu velkých 

finančních ztrát a ekonomické nevýhodnosti rozhodla drtivá většina zahraničních 

vlastníků převážně ze zemí západní Evropy tyto mediální trhy opustit. Tím se otevřela 

cesta k moci nejbohatším podnikatelům v konkrétních středoevropských zemích, kteří 

viděli skrze vlastnictví médií možnost, jak ve veřejné sféře pozitivně podpořit své 

podnikání. Mediální domy najednou začali vlastnit ti nejbohatší miliardáři z různých 

odvětví průmyslu. Společným znakem těchto nový mediálních magnátů bylo 

především to, že téměř všichni enormně zbohatli hlavně vlivem privatizace v 90. 

letech 20. století, a také to, že část z nich měla i určité politické ambice.   

V českém prostředí se nejvýraznějším mediálním oligarchou stal podnikatel 

Andrej Babiš, majitel největšího zemědělského a potravinářského holdingu Agrofert, 



7 

 

a.s, jehož politická kariéra, kterou oficiálně zahájil v roce 2011 založením politického 

hnutí ANO 2011, nebyla a není nikterak malá. Babišovi se během let podařilo stát se 

poslancem, ministrem financí a v neposlední řadě také českým premiérem. Kromě 

toho momentálně nevyvrací ani svou možnou kandidaturu na post prezidenta České 

republiky. Podle šetření Evropské komise se navíc A. Babiš nachází ve střetu zájmů, 

je trestně stíhán v otázce dotačního podvodu, a jeho firmám, které skrze vlastní 

svěřenský fond stále dle Evropské komise stále ovládá, hrozí vracení neoprávněně 

čerpaných dotací z Evropské unie.   

Cílem této bakalářské práce je tedy zkoumat to, jak mohou ekonomické zájmy 

Andreje Babiše, který dle šetření Evropské komise svůj majetek stále ovládá, 

ovlivňovat mediální sdělení jím vlastněných deníků. Pro splnění tohoto cíle byla 

položena následující výzkumná otázka: O jakých ekonomických zájmech A. Babiše 

coby vlastníka mediálního domu MAFRA informují jeho vlajkové deníky MF Dnes a 

Lidové noviny?   

Teoretická část této práce se týká konceptualizace termínů oligarcha, oligarchie 

a mediální oligarcha. Pro účel této práce jsou pak vytvořeny vlastní definice těchto 

pojmů, jež vycházejí ze shrnutí různých teoretických přístupů. Definice termínů jsou 

pak také aplikovány na kontextuální část této práce, jež přináší pohled do 

oligarchických struktur fungujících v jednotlivých zemích středovýchodní Evropy, a 

zároveň ukazuje, kdo jsou ti hlavní mediální magnáti nejen ve středovýchodní Evropě, 

ale také v České republice, a zdali odpovídají definicím z teoretické části.   

Pro lepší kontext obsahuje práce také kapitolu, která se týká vymezení majetku 

Andreje Babiše a fungování svěřenských fondů, do kterých v roce 2017 vložil veškerý 

svůj majetek, který dle šetření Evropské komise stále ovládá. 

Empirická část práce se zaměřuje na analýzu vybraného souboru novinových 

článků z období od ledna 2021 do konce prosince roku 2021, jež vyšly v denících 



8 

 

Mladá Fronta Dnes a Lidové noviny, které jsou součástí mediálního domu MAFRA, 

který vlastní společnost Agrofert, a.s. Výzkum by měl zodpovědět výzkumnou 

otázku, která se ptá na to, o jakých konkrétních ekonomických zájmech výše zmíněné 

deníky informují. Empirická část této práce také obsahuje širší analýzu Babišových 

ekonomických zájmů na základě jeho majetku a zaměření podnikání.  

Závěr práce pak nabízí shrnutí zjištění poznatků a shrnutí závěrů celého 

výzkumu a zhodnocení splnění cíle práce. 

V teoretické části této bakalářské byly využity zdroje odborné literatury a 

článků v odborných periodikách. Internetové zdroje jsou hojně využity především 

v kontextuální části týkající se analýzy majetku Andreje Babiše a fungování jeho 

podnikání, pro které byly využity jak oficiální internetové zdroje jeho společností, tak 

také články z internetových deníků. V empirické části týkající se obsahové analýzy 

vybraných článků jsem čerpala z online archivů obou zkoumaných deníků, konkrétně 

tedy Mladá Fronta Dnes a Lidové noviny.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9 

 

1 Oligarchie 

Pojem oligarchie ve svém díle Politika poprvé vymezil antický řecký filosof 

Aristoteles, který napsal, že: “oligarchie jest takové zřízení obce, v němž nejvyšší moc 

jest v rukou zámožných.” (Aristoteles 1998: 120; kurzíva doplněna autorem). Dle 

Aristotela je oligarchie druhou nejhorší možnou ústavou obce, jelikož hledí pouze 

prospěchu zámožných, jejichž zájmem není dobro obce, nýbrž vlastní bohatství. 

Aristoteles také uvádí, že oligarchie, je zvrhlou odrůdou ústavy aristokracie, ve které 

moc drží skupina urozených lidí, jelikož společně s demokracií a tyranidou nemá cíl 

obecného prospěchu (Aristoteles 1998: 120).  

Dalším významným teoretikem, který se ve svém díle Politické strany zabýval 

pojmem oligarchie, byl německo-italský sociolog Robert Michels. Spolu s dalšími 

teoretiky vymezil tzv. teorii elit, která vychází z předpokladu přirozené biologické a 

psychologické nerovnosti jednotlivců, jež zapříčiňuje tzv. vládu elit, tedy vládu 

menšiny nejzdatnějších, v jejichž hlavním zájmu je uplatňovat své mocenské 

postavení (Michels 1968: 20).  

V rámci této teorie přišel Robert Michels s myšlenkou železného zákona 

oligarchie, který říká že ve všech lidských uskupeních působí určité mechanismy, jež 

vedou k ustavení oligarchie jako hlavní formy vlády. Pohledem železného zákona 

oligarchie je pak možné považovat jakkoliv demokratickou společnost jako vládu 

oligarchie. Tuto myšlenku shrnul Michels do věty: “Kdo řekne organizace, říká 

vlastně oligarchie.” (Michels 2001: 241; kurzíva doplněna autorem). V tomto smyslu 

tedy autor definuje oligarchii jako vládu menšiny bez ohledu na to, jak je nebo není 

majetná. Každá společnost, uskupení či organizace potřebuje efektivně jednající 

vedení, do jehož čela si buď volí, anebo jmenuje své zástupce, což ve výsledku vede 

k vládě menšiny, která se s přibývající mocí mění na oligarchickou (Michels 2001: 

242).  



10 

 

Tuto teorii Michels demonstruje na fungování politických stran, jejichž 

struktura je založena na nadvládě vedoucí menšiny nad vedenou většinou (Michels 

1968, s. 20). Od původního Aristotelova pojetí oligarchie se to Michelsovo odlišuje 

tím, že za oligarchy označuje pouze vedoucí menšinu, a to bez ohledu na jejich 

bohatství, či využívání materiálních zdrojů (Casinelli 1953: 779). Spíše ale než, že by 

Michelsovo dílo popisovalo či vymezovalo teorii oligarchie, tak rozebírá 

mechanismy, proč a za jakých okolností elity ovládají určité organizace.   

Problematikou elit se zabýval také italský sociolog Vilfredo Pareto, který 

tvrdil, že společnost se zákonitě dělí na vládnoucí a na ovládané, a bez takového 

rozlišení není schopna fungovat, jelikož odstranění již existujících hierarchií vede 

pouze k nastolení nových. Tuto myšlenku nazývá Pareto koloběhem elit, které 

vymezuje v širším i užším slova smyslu. V tom širším pojetí vnímá elitu jako skupinu 

osob, kteří jsou ti nejschopnější v rámci dané činnosti, či problematiky. V užším slova 

smyslu vidí elitu vládnoucích, která opravdu drží moc, ačkoliv k tomu nemá tak dobré 

předpoklady. Mezi hlavní důvody, proč elita schopných nevládne, uvádí např. 

zděděné bohatství, či rodinné konexe a známosti, jež napomáhají těm méně schopným 

držet se u moci. Pareto jako elitu vládnoucích nechápe pouze ty politiky, kteří se 

legitimně drží moci, ale také skupiny těch, kteří jsou schopní ovlivňovat rozhodování 

v klíčových politických otázkách. Takovou skupinu nazývá “spekulanty”, což jsou 

podle něj osoby, kteří se nebojí v zájmu co nejvyššího ekonomického profitu riskovat, 

nevyjadřují jasně jednobarevné názory a nebojí se překonávat různé překážky. 

Oligarchie je tedy jakousi specifickou elitou, není ji rovna, ale vychází z ní (Keller 

2004: 300–312). 

Pokud bychom si vystačili s tím, že oligarchie je jednoduše vládou menšiny, 

mohli bychom za oligarchické uspořádání považovat téměř jakýkoliv politický, či jiný 

řídící systém. Americký politolog Jeffrey A. Winters ve svém díle Oligarchie uvádí, 

že v takovém případě můžeme za oligarchii považovat jakýkoliv systém, ve kterém si 

většina vybírá, ať už volbou, či jiným způsobem, hrstku vládnoucích, kteří pak tvoří 



11 

 

jeho politickou, či jinou elitu. Příkladem oligarchického fungování by tak mohl být i 

politický systém zastupitelské demokracie, který se ale s tím, v jakém kontextu dnes 

pojem oligarchie vnímáme, nedá slučovat. Pro pochopení toho, jak se oligarchie liší 

od vlády elit, či prostě jen od vlády privilegované menšiny, je důležité uvědomit si, 

že pro oligarchii byl už od dob Aristotela zásadní vztah k bohatství. Právě role peněz 

je to, co oligarchii odlišuje od například od aristokracie, jakožto od vlády elity 

urozených lidí (Winters 2011: 1–3). Oligarchové tedy svou moc, ať už je legitimní, či 

nelegitimní, odvozují od velikosti svého bohatství, které využívají ku svému 

prospěchu.  

Jak můžeme vidět na poli historických událostí, menšiny téměř vždy v nějakém 

smyslu většinám dominovaly, ovšem nemůžeme tvrdit, že vláda všech takových 

menšin je totožná. Záleží na tom, jakých mocenských prostředků menšiny ke své 

vládě využívají, a zdali je jejich moc legitimní, či nelegitimní. Americká socioložka 

Darcy K. Leach rozumí oligarchii jako vládě podnikatelské či kulturní elity, která 

ovšem nemá ke svému vládnutí formální politickou moc. Vylučuje tedy tvrzení, že by 

legitimně zvolená vládnoucí menšina musela být nutně považována za oligarchickou 

(Leach 2005: 321–323). Stejný pohled na chápání oligarchie ve své analýze různých 

typů oligarchií uplatňuje také americký sociální vědec James L. Payne, který tvrdí, že 

oligarchická moc má svůj původ ve své nelegitimnosti, ačkoliv je třeba zcela legální. 

Oproti tomu elity využívají moci legitimní (Payne 1968: 450–453).   

Stávající chápání pojmu oligarchie tvrdí, že oligarchie stojí na jednoduchém 

vztahu moci a peněz. Extrémní síla oligarchické menšinové moci má základ ve velké 

koncentraci materiálního bohatství. Právě v tom, jaké materiální statky drží ve svých 

rukou, se oligarchové liší od ostatních menšin. Tak velkou materiální moc je totiž 

obtížné jakkoliv rozptýlit či přerozdělit. Politolog Jeffrey A. Winters ve svém díle 

tvrdí, že bohatství shromažďované v rukách určité menšiny automaticky generuje také 

nemalý mocenský vliv v politické sféře. Dle něj je toto pravidlo uplatňováno také na 

poli demokracie, ve které obyčejně chápeme politickou rovnost v rovném přístupu k 



12 

 

demokratickým principům a mechanismům. To, co ale doopravdy utváří politickou 

rovnost, je podle Winterse rovnost v podmínkách jednotlivců (Winters 2011: 4–6).   

Ve své knize Kdo vládne? americký profesor politologie Robert Dahl na 

konkrétním příkladě amerického města New Haven ukazuje, že peníze, mocenská a 

politická síla jsou ve vzájemné závislosti. Tvrdí, že peníze jsou pro jedince s 

politickými ambicemi stejně, či dokonce více důležité než společenské postavení. 

Zároveň na analýze platů newhavenských vysokých politiků ukazuje, že politický vliv 

je cestou k penězům, jelikož takovíto úředníci se se svými příjmy řadí k nejbohatší 

vrstvě dané společnosti (Dahl 2005: 239–246). Ačkoliv Dahl nijak nevymezuje, ani 

se expresivně nezmiňuje o fungování oligarchie, lze na tomto příkladu vidět, že 

přístup k penězům a bohatství je provázáno s větším politickým vlivem a tím tak 

vytváří nerovné podmínky jednotlivců v otázkách politické moci.   

Ačkoliv dnes v přístupu fungování elit ve společnosti převládá spíše 

funkcionalistický přístup, podle kterého dnes již nelze společnost parlamentních 

demokracií rozdělovat čistě na vládnoucí a ovládané skupiny jednotlivců, protože 

různé elity je nutné dnes chápat jako otevřené jednotky, do kterých se jednotlivec 

může zařadit v závislosti na své individuální výkonnosti, nikoliv pouze kvůli svému 

sociálnímu statutu, takzvaná podnikatelská elita bývá ve srovnání s ostatními druhy 

elit stále označována za dominantní. Klasičtí teoretici elit přisuzují té podnikatelské 

určitou zvláštní roli. Tvrdí, že jsou to ti, kteří fakticky či zprostředkovaně drží v rukou 

moc a prostředky. Naproti tomu podle funkcionalistického přístupu skupina bohatých 

podnikatelů již není tou nejdůležitější, protože ekonomické cíle jsou pouze jedním z 

řady jiných cílů, o které politická elita usiluje. Otázkou ale zůstává, zdali je tento 

přístup vůči podnikatelskému sektoru, který za posledních několik desítek let prošel 

velkou internacionalizací a znatelně tak zvýšil svoji moc i postavení podnikatelské 

elity v rámci jednotlivých států, správný a zdali nedochází spíše k větší provázanosti 

politických i podnikatelských elit (Hartmann 2007: 89–97). 



13 

 

Nelze ovšem pouze tvrdit, že ta skupina jednotlivců, kteří vlastní nějaké větší 

množství ekonomických statků, se automaticky těší větším politickým výhodám, 

anebo že se vůbec nějak podílejí na procesu utváření politické moci. Mezi klíčové 

faktory v definici oligarchie patří za prvé to, jakým jak velká je míra přímého i 

nepřímého zapojení oligarchů do uplatňování svých majetkových nároků, a za druhé 

to, zdali jsou oligarchové osobně zapojeni přímo do vládnutí, ať už 

individualistického, nebo kolektivního (Winters 2011: 9).  

Dle Winterse jsou oligarchové ti lidé, kteří řídí a kontrolují extrémní množství 

bohatství v podobě enormních materiálních zdrojů, které používají ke své obraně či 

posílení své moci. Taková definice je neměnná s časem. Oligarchové vždy využívali 

své zdroje k uspokojení a umocnění vlastních potřeb a moci. Můžeme tedy říct, že 

oligarchou je tedy vždy jednotlivec sledující své vlastní zájmy prostřednictvím svého 

enormního bohatství (Winters 2011: 6).  

Pro pochopení toho, čím se oligarchové odlišují od ostatních bohatých, je 

důležité znát tzv. koncept obrany bohatství. Ten říká, že každý, kdo vlastní nějaký 

majetek, je zavázán k jeho obranně. Pro oligarchy je obrana majetku a zdrojů příjmů 

jsou nejvyšší prioritou. V rámci toho jsou oligarchové více než obyčejní lidé s 

relativně malým množstvím ekonomických statků, více ovlivňovány politickému 

prostředí a systému, ve kterém žijí. Logicky pak mají tendenci podílet se na směřování 

politiky daného státu, a to především v zájmu ochrany, či maximalizace svých 

majetků (Winters 2011: 6–8).   

Podle americké socioložky Darcy K. Leach můžeme oligarchii ve formálně 

demokratických systémech indikovat podle následujících ukazatelů. Tím prvním je 

nedostatečné obměňování vedoucích funkcí, které je znakem toho, že daná menšina 

posiluje svou nelegitimní moc. Druhým ukazatelem je kontrola zdrojů pouze 

vládnoucí menšinou, která je nejen kontroluje, ale také si připisuje výhradní právo 

nad jejich distribucí. Posledním indikátorem je nízká míra účasti většiny na 



14 

 

rozhodovacím, či volebním procesu. Všechny tyto ukazatele jsou dle Leachové sice 

nedostatečné pro jasné stanovení existence oligarchie, ale slouží jako její hlavní rysy 

(Leach 2005: 330–332).  

V rámci mé definice budu vycházet z pojetí oligarchie, jak ji chápe americký 

politolog Jeffrey A. Winters, který vychází z již z Aristotelových úvah, tedy chápe 

oligrachii jako skupinu, či jednotlivce, který svou moc odvozuje od velikosti svého 

bohatství. Pro vymezení vlastní definice oligarchy čerpám z tvrzení autora Jamese L. 

Payna, který na základě původu moci odlišuje elitu a oligarchii. V rámci této 

bakalářské práce tedy definuji oligarchu jako velmi bohatého člověka, jehož majetek 

je téměř nemožné rozptýlit, či přerozdělit, a který na základě své ekonomické moci a 

politických konexí uplatňuje své vlastní zájmy vedoucí k maximalizaci jeho 

ekonomických zisků. 

 

1.1.1 Oligarchie ve středovýchodní Evropě 

Ve státech bývalého východního bloku, konkrétně v Ruské federaci a na 

Ukrajině, se po pádu komunistického režimu začaly objevovat skupiny extrémně 

bohatých podnikatelů, kteří měli zájem na uplatňování neformální politické moci, a 

které tedy můžeme nazývat oligarchy. Tento termín se v obou zemích začal uplatňovat 

v první polovině 90. let minulého století a v obou zemích je vnímán velmi podobě. Za 

oligarchu bývá označován velmi bohatý člověk, který je hlavním majitelem velkých, 

často dříve státem vlastněných podniků, a který je propojený s politickou elitou 

daných zemí. (Aslund 2007: 256)  

Existenci oligarchů ale nelze přisuzovat pouze postsovětským zemím. Aslund 

uvádí, že oligarchie je i dnes silně zakořeněná např. ve státech jižní Ameriky. 

Významným příkladem oligarchů byli také tzv. loupeživí baroni, kteří na konci 19. 

století vybudovali v USA významná průmyslová impéria. V rámci této bakalářské 

práce bych se ráda zaměřila na vývoj oligarchie ve středovýchodní Evropě.   



15 

 

Dle švédského ekonoma Andrease Aslunda nebyla existence oligarchů ještě na 

počátku 21. století ve státech bývalého sovětského bloku příliš obvyklá. Oligarchy, 

které jsme si vymezili v první kapitole, nalezneme právě především v Rusku, na 

Ukrajině a v Kazachstánu (Aslund 2007: 257).  

Většina ruských průmyslových oligarchů nabyla své jmění během privatizace 

původně státních průmyslových podniků, které byly po celá desetiletí srdcem ruské 

centrálně plánované ekonomiky. I z toho důvodu je většina ruských oligarchů podniká 

v ropném, kovovém a uhelném průmyslu. Charakteristická je pro ně silná vazba na 

ruského prezidenta, jakožto hlavní exekutivní moci v ruském prezidentském systému 

(Aslund 2007: 258–259). Dle časopisu Forbes vzrostl počet ruských miliardářů na 117 

s odhadovanou výší majetku v hodnotě 223 miliard dolarů. Oproti roku 2020 je to 

nárůst o zhruba 68 %. Zdrojem tak vysokého majetku 10nejbohatších Rusů vlastnictví 

největších podniků především v ocelářském, kovovém, ropném a investičním 

průmyslu (Peterson-Withorn 2021).  

Na příkladě Ukrajiny autoři uvádí, že po pádu železné opony došlo v zemích 

bývalého východního bloku k vytvoření mocných oligarchických skupin, které díky 

divokým reformám k přechodu k tržní ekonomice ovládli hlavní průmyslové podniky 

a upevnili svou moc také na politickém poli. Chernenko ve své analýze uvádí, že právě 

spojení politické moci a majetku je pro tyto oligarchické skupiny typické a uvádí, že 

tato uskupení, kterých na příkladu Ukrajiny vyčíslil zhruba 35, mají ve vládě či v 

parlamentu své zástupce, skrze které se snaží prosazovat vlastní zájmy. V případě 

Ukrajiny je také běžnou situací, aby se jednotliví oligarchové stávali vrcholnými 

politiky (Chernenko 2019: 387–390).   

Takovými byli například pátý ukrajinský prezident Petro Porošenko, jehož 

majetek byl ještě v březnu 2014, tedy necelé dva měsíce před tím, než se stal 

prezidentem, odhadován na 1.2 miliardy dolarů, což z něj dělalo sedmého 

nejbohatšího muže Ukrajiny. Porošenko, pro své vlastnictví svého cukrářského 



16 

 

impéria firmy Roshen přezdívaný také “čokoládový král”, se v politice angažoval i 

před svým prezidentským angažmá jako ministr zahraničních věcí, obchodu a 

hospodářského rozvoje, nebo jako člen Ukrajinské národní bankovní rady. Kromě 

toho také do roku 2021 vlastnil vlivný ukrajinský zpravodajský kanál 5 (BBC 2014). 

Je podezřelý z vlastizrady kvůli údajnému financování terorismu. Ještě před svým 

zvolením uzavřel obchod na nákup uhlí z proruských separatistů ovládaného území 

Donbasu na východě Ukrajiny. Podle vyšetřovatelů tím podkopal hospodářskou 

bezpečnost Ukrajiny a zvýšil energetickou závislost země na Rusku a jeho ovládaných 

oblastech. V lednu roku 2022 nařídil kyjevský soud na základě této kauzy zbavit 

Porošenka veškerého majetku (iRozhlas 2022).  

Dalším příkladem působení oligarchů ve středovýchodní Evropě je situace v 

Bulharsku, kde v létě 2020 došlo k několika demonstracím proti tamější tzv. 

oligarchické mafii, která podle občanů už od pádu železné opony proniká do státně 

důležitých institucí, jako například soudnictví, bankovnictví, či právě média. 

Bulharské oligarchické skupiny mají své kořeny ve špionážní službě z dob 

komunismu, která se po jeho konci zmocnila národně důležitého průmyslu, a kromě 

toho také prováděla nelegální obchody se zbraněmi a narkotiky (Christian 2020). 

Jedním ze tří bulharských oligarchů, proti kterým také mířily sankce ze strany USA 

za velký podíl na tamní korupci a zneužívání státních institucí za účelem vlastního 

zisku, byl také mediální magnát Deylan Peevski. Tento bývalý bulharský poslanec se 

stal předmětem vyšetřování několika protikorupčních organizací, které také odhalily 

jeho offshorové impérium v hodnotě 700 milionů dolarů. Ve zprávě ministerstva 

financí z roku 2020 bylo řečeno, že Peevski aktivně ovlivňoval komunální volby tím, 

že vybraným politikům poskytl mediální pokrytí ve svých téměř 20novinách, televizní 

stanici a zpravodajskými webovými stránkami výměnou za získání ochrany v rámci 

trestního stíhání. Do roku 2016 bylo součástí majetku oligarchy Peevskiho také 

několik stavebních společností, či největší bulharský producent tabáku (Synovitz 

2020).   



17 

 

Nejbohatší bulharský podnikatel Vasil Bozhkov, jehož majetek se odhaduje 

mezi 1-3 miliardami bulharských levů, je také často označován za největšího 

bulharského zločince, se dle amerického ministerstva zahraničí dopouštěl rozsáhlé 

korupce vůči vysoce postaveným státním úředníkům, daňových úniků, či vedení 

organizované zločinecké skupiny. Dle amerického ministerstva zahraničí jsou, kromě 

zkorumpovaných politických úředníků, za krizi právního bulharského státu a za tamní 

nízkou životní úroveň vinni právě oligarchové, jež se ve svém vlastním zájmu nebojí 

nejen zneužívat státní instituce ve svůj prospěch, ale k dosažení svých cílů používat 

také násilí (Dihmis 2021).   

Podobná krize právního státu propukla před časem také v Moldavsku, odkud v 

důsledku vládní krize uprchl moldavský oligarcha Vlad Plahotniuc, který kromě toho, 

že je jedním z nejbohatších Moldavců, byl také do roku 2019 členem parlamentu a 

předsedou Demokratické strany, ačkoliv ještě o několik let dříve působení v politice 

striktně odmítal. V minulosti podnikal například ve finančním a ropném sektoru, a v 

roce 2015 dokonce založil významný mediální dům General Media Group. Z výčtu 

několika korupčních kauz a kontroverzí týkajících se osoby Vláda Plahotniuce stojí 

za zmínku, že právě Plahotniuce je spojován se zmizením více než jedné miliardy 

dolarů z největších moldavských bank v letech 2012-2014. Svými praktikami. V 

nedávné době ho ministerstvo zahraniční USA zařadilo na listinu protikorupčních 

sankcí za rozvracení a vykrádání státu Moldova. Rozruch také vzbudily jeho údajné 

vazby na bývalého ředitele amerických národních zpravodajských služeb, který v 

minulosti působil několik obranných článků proti stále sílícím kontroverzím z 

korupčních skandálů (Eckel 2020).  

Naproti tomu se před více než 10lety začali v Rumunsku z velké většiny 

angažovat známí ruští oligarchové, kteří v průběhu posledního desetiletí expandovali 

do více zemí východní Evropy. Odborníci tvrdí, že ruští, a také ukrajinští oligarchové 

dnes ovládají významnou část rumunského kovoprůmyslu. Oligarchové Sergej Taruta 

a Oleg Děripaska byli známí pro své konexe s ruským i ukrajinským prezidentem. 



18 

 

Hlavním důvodem, proč se převážně ruští oligarchové v Rumunsko tak výrazně 

angažovali, jsou nízká dovozní cla EU na kovovou rudu (Padueran a kol. 2010).   

Když se přesuneme více do střední Evropy, problém stále bohatnoucích 

oligarchů, kteří jsou známí pro své vazby na vrcholné politické představitele 

vládnoucí strany Fidesz, se v posledních více než 10 letech objevuje také v Maďarsku. 

Tamní premiér Viktor Orbán se netají svými konexemi s významnými maďarskými 

podnikateli, z nichž velká většina enormně zbohatla díky státním zakázkám, které 

získaly po nástupu Orbána do premiérského křesla. Příkladem takového podnikatel je 

například Orbánův přítel z dětsvtí, bývalý plynař a dnes velký hráč na stavebním 

trhu  Lorinc Meszaros, Jeho majetek během jednoho roku vzrostl o téměř 100 miliard 

franků, což je kupříkladu větší růst, než který zažívá americký Facebook. Takový 

přerod ke klientelismu a narůstající korupce srovnávají různí protikorupční aktivisté, 

či maďarská opozice se situací, která se po pádu železné opony ustanovila na východě 

Evropy, kde je obchodní úspěch velmi často spojen s politickou mocí, či jejími 

představiteli. Zajímavé je, že zhruba 60 % státních zakázek, ze kterých plyne těmto 

maďarským podnikatelům největší jmění, je financováno z z dotací Evropské unie 

(Buckley – Byrne 2017).   

Po konci komunismu a Československé republiky se na Slovensku upevňovala 

moc bývalého několikanásobného premiéra Vladimira Mečiara, který více než dvě 

desetiletí vedl také stranu Hnutí za demokratické Slovensko. Jeho působení ve 

slovenské politice je dodnes spojováno také s velmi rychlou a často nepřehlednou 

privatizací, která umožnila zbohatnout dnes nejbohatším slovenským podnikatelům, 

často označovaných za oligarchy (Balázs 2016). Asi nejvýznamnějším z nich se stal 

podnikatel v energetice, IT a obranném průmyslu Jozef Brhel, který má kromě 

podnikatelské také bohatou politickou minulost, a jehož majetek byl v roce 2019 

odhadován na zhruba 200 milionů eur. Brhel byl dlouholetým členem Mečiarovy 

strany HDZS, a když v roce 2006 vstoupil do politiky také bývalý slovenský premiér 

Robert Fico, začal finančně podporovat jeho stranu SMER. Brhel se postupem času 



19 

 

stal největším finančním podporovatelem Ficovy strany a politiky. Pravděpodobně i 

z toho důvodu byl v roce 2021 zatčen a obviněn z manipulace s výhodnými veřejnými 

zakázkami ve svůj prospěch (Pešková 2021).   

Nedotknutelným slovenským oligarchou byl až do roku 2020 Jaroslav Haščák, 

který je svými aktivitami spojen s českým miliardářem Markem Dospivou, se kterým 

společně založil dnešní významnou investiční skupinu Penta Investments. Právě Penta 

byla spojována s největší slovenskou korupční aférou zvanou Gorila, v rámci které 

mělo docházet ke schůzkám nejvyšších politických představitelů s významnými 

slovenskými podnikateli a následně také ke korupci. Haščák byl v prosinci roku 2020 

po několika letech zatčen a obviněn z korupce a praní špinavých peněz. K zatýkání 

nejbohatších slovenských podnikatelů dochází v posledních několika letech čím dál 

častěji. Jiný kontroverzní podnikatel Marián Kočner, který si nyní ve vězení odpykává 

devatenáctiletý trest za falšování směnek, byl v roce 2019 obviněn z dvojnásobné 

úkladné vraždy slovenského novináře Jána Kuciaka a jeho přítelkyně. Kočnerovu 

vinu se ale prokázat nepodařilo (Pešková 2020).  

Na výše uvedených případech působení nejbohatších podnikatelů v 

jednotlivých zemích a jejich prorůstání do politické a veřejné sféry je zcela zřejmé, že 

státy středovýchodní Evropy jsou oligarchickými skupinami, a oligarchií samotnou, 

jak jsem ji vymezila v první kapitole, velmi znatelně zasaženy. Drtivá většina 

extrémně bohatých podnikatelů, kteří svého majetku nabyli zejména po pádu 

komunismu, kdy se zmocnili významných státních podniků, se snaží skrze své 

politické konexe uplatňovat a maximalizovat své vlastní státy. Určitá část z nich je 

dokonce angažovaná ve vysoké politice, kterou prokazatelně ovlivňuje, a například 

jako v případech Bulharska či Moldavska stojí za krizí právního státu.  

 

 



20 

 

1.2 Mediální oligarcha 

Je častým tvrzením, že média, a především ta nezávislá, jsou jedním z 

důležitých pilířů demokracie. Ačkoliv různé teorie demokracie nahlížejí na její 

fungování, prostředky a cíle odlišně, platí za obecnou shodu, že demokracie je 

prostředkem, jak každému jednotlivci zajistit podíl na rozhodování o veřejných 

záležitostech, tedy o volbě veřejných představitelů, a v konečném důsledku i na 

utváření zákonů a právních předpisů. Podle amerického profesora C. Edwin Barkera 

má největší vliv na utváření politických preferencí jednotlivců veřejná sféra, která je 

z velké části ovlivňována právě médii, jež se zásadně podílejí na utváření veřejného 

mínění. Autor média vnímá jako nejvýznamnější institucionální prvek ve struktuře 

veřejné sféry, jelikož jsou tím, kdo společnosti zprostředkovává pohled na dění v této 

sféře. Z toho tedy můžeme usuzovat, že míra demokratičnosti jednotlivých zemí je 

úměrná vůči tomu, jak svobodná a rovnostářská jsou její média (Baker 2006: 5–7).  

Pro pluralitní demokracie je ochrana svobody slova a tisku zásadní, aby byla 

zachována různost názorových proudů, která pomáhá občanům utvářet svá vlastní 

autonomní rozhodnutí. Dle německého filozofa Jurgena Habermase došlo s nástupem 

masových médií a komercionalizací tisku k tomu, že byla veřejnost zbavena 

autonomie rozhodování a stala se pouhým konzumentem mediálních korporací 

sledujících svůj vlastní zisk. Pojem svobodného média je utvářen dvěma zásadními 

rovinami. Tou první je, jakou míru svobody, v tom co a jak psát požívají samotní 

novináři. Druhou rovinou určující pojem svobodného média je skutečnost, jaký 

přístup má veřejnost ke svobodným médiím. V situaci, kdy je jedna či druhá rovina 

narušena, můžeme hovořit o nabourání svobody médií (Moravec 2020: 111–120).  

Faktorů, které mohou ovlivňovat nezávislost médií a jejich sdělení, se nabízí 

několik. Kromě individuálního faktoru, jakým je třeba předpojatost samotných 

novinářů vůči určitým tématům, či faktoru společenského spojeného většinou s 

povahou samotného politického režimu, tím důležitým pro definici toho, co je to 



21 

 

mediální oligarchie, je faktor institucionální, neboli ekonomický. Je logické, že pokud 

jsou média v soukromém vlastnictví, je jejich existence závislá na tom, jak velký zisk 

generují. Tomuto faktoru poté podléhá žurnalistický obsah, který podléhá rozhodnutí 

vlastníků daného média, kteří tímto omezují výše zmíněnou autonomii žurnalistiky. 

Mediální produkt a reportérská práce v těchto médiích podléhají tzv. komodifikaci, 

tedy procesu, při kterém se stávají pouhým zbožím podléhajícím poptávce a 

fungování trhu (Jakubowicz 2017: 124).  

Pro pochopení významu pojmu mediálního oligarchy je tedy důležité si 

uvědomit, jak velký vliv, ať už formální, či neformální skrze jemu loajálních 

pracovníků, na autonomii médií má. Mediální oligarchové jsou velmi bohaté osoby, 

kteří řídí svá média skrze vlastní ekonomické, či dokonce politické zájmy, čímž 

omezují autonomii samotných zpravodajů, tak ve výsledku dokáží ovlivňovat 

veřejného mínění ve svůj prospěch. V některých případech dochází pak také k tomu, 

že sami majitelé mediálních domů, ať už jsou oficiální, anebo své vlastnictví 

schovávají pomocí netransparentní vlastnické struktury, jsou více, či méně 

angažovaní v politickém, ba dokonce legislativním procesu. V takové situaci 

bezpochyby dochází k velmi výraznému střetu zájmů, jelikož využívají svou moc na 

obou stranách - tou politickou ovlivňují prosperitu svého podnikání, včetně toho 

mediálního, a svým podnikám se snaží pozitivně prezentovat své politické působení 

(Moravec 2020: 241–249).  

Pokud vyjdeme z definice oligarchy v předchozí kapitole, lze mediálního 

oligarchu definovat jako velmi bohatého člověka vlastnícího některý z vlivných 

mediálních titulů, jehož majetek je téměř nemožné rozptýlit, či přerozdělit, a který na 

základě své moci uplatňuje své vlastní zájmy vedoucí k maximalizaci jeho 

ekonomických zisků a moci. Důležité je, že kromě pozice vlastníka daného média 

nemusí mít v organizaci jinou roli. Jakožto skrytý či oficiální vlastník daného média 

se ale snaží o uplatňování vlastního vlivu na obsah mediálních sdělení, jež mají 

upevňovat jeho moc. Pro účel této práce je důležité si vymezit, že vlastník těchto 



22 

 

médií je taky činný v politické soutěži a že zastává určitou politickou funkci 

v politickém systému dané země. 

 

 

1.2.1 Mediální oligarchové v středovýchodní Evropě 

Po pádu železné opony v roce 1989 vyvstala v zemích střední otázka 

privatizace, která se samozřejmě dotkla také mediálního sektoru. Dědictví tvrdé 

cenzury médií a pouze státem ovládaných médií vedlo v oblasti mediálního trhu velké 

k přijetí různých deregulačních opatření, například včetně zrušení dříve platného 

prohlášení o zákazu zahraničního vlastnictví zisku, čímž byl proces demonopolizace 

médií ve středovýchodní Evropě značně urychlen. Nové televizní či radiové stanice 

se utvářely mezi lety 1993-1996, kdy docházelo k prvnímu procesu udělování 

zahraničních licencí. Vznik zcela nových soukromých stanic, jako například české TV 

Nova, na slovenské TV Markíza, či maďarského RTL Klubu, zcela změnil pozici 

veřejnoprávních stanic, kterým trvala změna k novým poměrům déle, než nově 

vznikajícím komerčním stanicím (Klimkiewicz 2009: 44–45).   

Postup privatizace médií však probíhal v zemích bývalého východního bloku 

odlišně, a to v závislosti na tom, zdali byla privatizace regulována ze strany vlády 

nějakými mechanismy. Např. v Polsku či ve Slovinsku bylo vlastnictví tamních médií 

ze strany zahraničních investorů omezeno na 33 %. Oproti tomu rychlý příliv 

zahraničních investorů, který v rámci procesu tzv. spontánní privatizace zaznamenala 

např. Česká republika či Maďarsko, naprosto změnil tamní mediální prostor, kterému 

začala v drtivé většině dominovat zahraniční média. Ještě před téměř deseti lety bylo 

v těch zemích více než 80 % mediálních domů vlastněno zahraničními investory. 

Bývalé země východního bloku, ve kterých po desítky let neexistovala žádná jiná 

nežli veřejnoprávní média, znamenal příliv investorů začátek nové éry, a to především 

v dodání nových technologií a modernizaci novinářské praxe, která se díky štědré 



23 

 

finanční podpoře a obchodním zájmům daných investorů začala rychle 

komercializovat, což zapříčinilo úpadek pluralitní a nezávislé žurnalistiky (Štětka 

2012: 435–437).  

Mladá a velmi rychle vyvíjecí se média ve středovýchodní Evropě se postupem 

času stala více náchylná k vlastnické konsolidaci, syndikaci obsahu, či regionálnímu 

řetězení. Zároveň nedostatek pravidel pro transparentnost médií zapříčinil 

přemisťování největších mediálních společností operujících v celé střední a východní 

Evropě do daňových rájů, jako třeba v případě společnosti Central European Media 

Enterprises na Bermudské ostrovy (Klimkiewicz 2009: 47).   

Ačkoliv ještě na počátku tisíciletí byla většina médií ve střední a východní 

Evropě v rukách zahraničních vlastníků, situace se od roku 2006 začala měnit 

postupně měnit. Vše odstartovalo prodejem litevských médií ze strany britské skupiny 

Mecom Group ve prospěch místní firmy Hermis Capital. Tento litevský případ 

postupně následovaly i další země - v roce 2007 prodala německá skupina vlastnící 

většinu bulharských médií do rukou významného bulharského podnikatele, dnes často 

označovaného za mediálního oligarchu, Iva Prokopieva a jeho společnosti 

Economedia (Štětka 2012: 438–439).   

Odchod především německých, švýcarských, či skandinávských investorů z 

regionu středovýchodní Evropy byl zapříčiněn nejen tvrdou finanční krizí z roku 

2008, ale také postupným nástupem internetu, díky čemuž bylo pro ně vlastnictví 

zdejších mediálních domů finančně nevýhodné a značně ztrátové. Mediální trhy 

střední a východní Evropy byly vzniknuvší hospodářskou recesí zasaženy mnohem 

více než západní trhy, a to především kvůli velmi silným poklesům v rámci investic 

do reklamy v médiích. Jedinými kupci, kteří byli ochotni tak ztrátové podniky převzít 

a investovat do nich, byli domácí bohatí podnikatelé, kterým vlastnictví médií 

přineslo často nejen pomoc v jejich politických ambicích, ale také mělo určitou 

pozitivní symbolickou hodnotu (Ehl - Štětka 2018).   



24 

 

Mediální oligarchové ve smyslu lokálních bohatých podnikatelů vlastnících 

kromě jiných podniků také různou síť mediálních domů nejsou neobvyklí ani ve 

státech jižní Evropy, jako např. v Itálii či v Řecku. Typické je, že vlastníky médií se 

stávají tzv. průmysloví magnáti, tedy mocní a bohatí jedinci s významným 

společenským vlivem, jejichž primárním zájmem je ale podnikání ve zcela jiném 

odvětví nežli ve zpravodajství (Štětka 2012: 441–443).  

Jedním z posledních případů, kdy se zahraniční investoři zbavili svého majetku 

byl prodej významného slovenského vydavatelství, který mimo jiné vydává také jeden 

z nejvýznamnějších tamních deníků SME, investiční skupině Penta Investments, ke 

kterému došlo v roce 2014. Jak již bylo zmíněno v předešlé kapitole, Penta 

Investments byla v čele s jedním ze svých zakladatelů Jaroslavem Haščákem 

spojována s jednou z největších korupčních kauz na Slovenskou, tzv. kauzou Gorila, 

na což upozornil právě deník SME. Tehdejší šéfredaktor Matúš Kostolný společně s 

dalšími zhruba 50zaměstnanci na protest proti prodeji tohoto deníku redakci opustili 

(Lyman 2014). Vstup skupiny Penta na mediální trh ale není na Slovensku výjimkou. 

Další slovenská média jsou také vlastněna tamními podnikateli, jako např. Ivanem 

Kmotríkem. Tomuto jednomu z nejbohatších Slováků patří například zpravodajský 

kanál TA3 a distribuční síť Mediaprint Kapa. Kvůli odchodu dřívějšího britského 

vlastníka slovenského deníku Pravda se těchto novin zmocnila finanční skupina J&T, 

známá pro své napojení na tehdy vládnoucí stranu SMER (Štětka 2014).   

Mezi lety 2006 – 2014 došlo k takovému prodeji mediálních domů téměř po 

celé středovýchodní Evropě. Například z Maďarska odešel britský vydavatel druhého 

nejprodávanějšího tabloidu Bors. Stejně tak německý vydavatel Westdeutsche 

Allgemeine Zeitung prodal svá média v Bulharsku, Rumunsku, Srbsku či v 

Makedonii. Zcela totožný byl také polský scénář. Zde v roce 2011 odkoupil polovinu 

podílu ve vydavatelství Presspublica, která mimo jiné vydává také velmi populární 

deník Rzeczpospolita, polský podnikatel Grzegorz Hajdarowicz, jehož skupina Gremi 

Media S.A. je vydavatelem velké části předních polských deníků (Štětka 2014).   



25 

 

V Maďarsku se po odchodu švédské investiční firmy Metro International dostal 

k moci na poli médií bývalý maďarský obchodní magnát, bývalý politik a také bývalý 

spojenec Viktora Orbána a jeho strany Fidesz, která nyní v Maďarsku vládne 

nadopoloviční většinou, Lajos Simicska. Ten byl až do roku 2018 označován nejen za 

největší maďarského mediálního magnáta, ale také za jednoho z nejbližších mužů 

premiéra Viktora Orbána, který skrze své deníky propaguje názorové myšlení 

Orbánovy strany. Po roztržce ve volbách, kdy se Simicska stal podporovatelem jiné 

strany než Fidesz, tento mediální oligarcha uzavřel a rozprodal všechny své mediální 

domy, i jiné zbývající podíly (Politico 2018).  

Trochu jiná situace panuje v Rusku, kde je nejvýznamnějším odvětvím 

mediálního průmyslu jednoznačně televize. Ty nejsledovanější celostátní televize 

jsou vlastněné buď státem, anebo společnostmi, které jsou známé pro svůj úzký vztah 

s Kremlem. Počet nezávislých médií se za vlády prezidenta Vladimira Putina ještě 

snížil, a navíc není výjimkou, aby novináři z takových médií nebyli mnohdy 

pronásledování, či soudně stíháni. Na poli internetu umožňuje ruský zákon 

bezpečnostním službám kromě většího přístupu k uživatelským údajům také blokovat 

různý obsah (BBC 2021).   

Ukrajinský mediální trh začali po konci Sovětského svazu ovládat místní 

oligarchové, kteří kontrolují místní televizi, tisk, rozhlas i internet. Zdejší vlastníci 

médií jsou také ve většině případů buď napojeni na politiky, které například otevřeně 

skrze svá média podporují ve volebních kampaních, jako tomu bylo třeba v případě 

prezidentské volební kampaně, kdy média ukrajinského miliardáře Igora 

Kolomojského aktivně podporovala kandidáta Volodymyra Zelenského, anebo sami 

vrcholné politické funkce zastávají. To je případ třeba bývalého prezidenta Petra 

Porošenka, který kromě toho, že oficiálně vlastní hojně sledovaný televizní kanál 5, 

je také údajným vlastníkem kanálu Přímý, jehož mediální sdělení jsou silně 

proporošenkovská (Media Landscapes).   



26 

 

Jak bylo zmíněno v předešlé kapitole mapující oligarchy ve středovýchodní 

Evropě, bulharský oligarcha Delyan Peevski je majitelem většiny nejčtenějších 

deníků v zemi. Jeho mediální skupina New Bulgarian Media Group, kterou oficiálně 

vlastní jeho matka, je dle několika oponentů ovládána bulharskými vládními stranami. 

Bulharsko se také pravidelně umisťuje na posledních místech v rámci Evropské unie 

v žebříčku Indexu svobody tisku vydávaného Reportéry bez hranic od roku 2002 

(Lyman 2014).  

Velmi podobný scénář, ve kterém jeden z nejbohatších tamních podnikatelů 

vlastnil nejčtenější média v zemi, se odehrál také v Rumunsku. Tam až do svého 

zatčení a odsouzení za pravní špinavých peněz v roce 2014 vlastnil bývalý předseda 

rumunské konzervativní strany a miliardář Dan Voiculescu. Součástí mediální 

skupiny Intact Media Group je také například nejsledovanější tuzemská televize 

Antena 3, která ve svém zpravodajství odhalila četné korupční kauzy týkající se 

nejvyšších rumunských politiků, dokonce i bývalého rumunského prezidenta 

(Business Review 2014).   

Výše shrnutý výklad o vývoji vlastnictví největších mediálních skupin ve 

středovýchodní Evropě, které dnes z drtivé většiny ovládají tamní nejbohatší 

podnikatelé, nabízí otázku, zdali to odpovídá definici mediálního oligarchy, jak jsme 

si ji vymezili v kapitole 1.1 této práce, která za mediálního oligarchu považuje velmi 

bohatého člověka vlastnícího daná média, skrze která se snaží měnit mediální sdělení 

ve prospěch vlastních ekonomických zájmů. Takový mediální oligarcha se snaží 

ovlivňovat také danou politickou scénu, a to buď přímými vztahy s politiky, jimž na 

oplátku poskytuje mediální krytí, anebo se dokonce sám stane jedním z vrcholných 

politiků. Na základě výše vypsaných informací můžeme vidět, že tento typ vlastnictví 

médií není neobvyklý. Téměř všechny země středovýchodní Evropy zažily, anebo 

zažívají, že nejčtenější média v zemi jsou ovládána místními nejbohatšími 

podnikateli. Ze shrnutí můžeme také na příkladu Rumunska, Bulharska, Slovenska, 

anebo Maďarska vidět, že mediální magnáti jsou napojeni na nejvyšší politické 



27 

 

představitele, vládní strany, anebo dokonce sami tyto pozice zastávají. V takovém 

případě je lze dle mé definice považovat za mediální oligarchy.   

 

 

1.2.2 Mediální oligarchové v ČR 

Stejnou cestou oligarchizace médií se ubírala také Česká republika, kde se 

jedním v prvních majitelů značného množství mediálních skupin stal podnikatel 

Zdeněk Bakala, který se pravidelně umisťuje v desítce nejbohatších Čechů. Vlivem 

ekonomické krize v roce 2008 se začala velká část zahraničních investorů zbavovat 

svého majetku v zemích střední a východní Evropy ve prospěch místních bohatých 

podnikatelů, což jen otevřelo dveře nastupujícím mediálním oligarchům ovládajícím 

převážně tištěná média (Štětka 2012: 438–439).  

Mezi nejznámější české mediální oligarchy, kteří se zmocnili zdejších médií 

po odchodu zahraničních investorů, patří Zdeněk Bakala, Daniel Křetínský společně 

s Romanem Korbačkou, Andrej Babiš, Ivan Zach, Jaromír Soukup, či Marek Dospiva 

(MediaGuru 2020). Společným znakem všech těchto majitelů je fakt, že vlastní 

obrovské množství majetku, a řadí se tak mezi nejbohatší obyvatele České republiky. 

Ve svém projevu se ale často velmi liší. Někteří si hledí pouze svých ekonomických 

zájmů, jiní mají určité politické ambice, jako například Andrej Babiš, dnes již bývalý 

předseda vlády České republiky, anebo Jaromír Soukup s jeho dnes již zaniklým 

politickým hnutím List.   

Prvním zmíněným podnikatelem, který v roce 2008 koupil vydavatelství 

Economia, byl Zdeněk Bakala. jenž se ještě v roce 2020 umístil na 11. místě 

nejbohatších Čechů dle odhadů časopisu Forbes. Tento český podnikatel, který velmi 

často působí také v USA, nejvíce zbohatl díky ovládnutí těžební firmy OKD, která je 

dnes v likvidaci. V roce 2008 se pod záminkou poskytnutí názorové i finanční 

nezávislosti rozhodl koupit vydavatelství Economia, mezi jejíž hlavní tituly patří 



28 

 

Hospodářské noviny, deníky Respekt, či Ekonom a internetový deník Aktuálně.cz. 

Všechna tato média se řadí mezi nejčtenější v republice (Forbes 2020b). Ačkoliv se v 

závislosti na finančních ztrátách vydavatelství Economia objevila tvrzení, že Bakala 

chce svá média prodat, on tyto domněnky popírá s tím, že vlastnictví médií chápe jako 

veřejnou službu, a že hlavním posláním jeho médií je provozovat svobodnou a 

nezávislou žurnalistiku. V roce 2019 také Bakala i jeho žena Michaela Bakala 

rezignovali na své posty v představenstvu a dozorčí radě vydavatelství (Echo24 2019). 

Ačkoliv nemá Zdeněk Bakala nějaké konkrétní politické zájmy, ani neznáme jiné 

důkazy toho, že by se snažil ze své pozice vlastníka nějak nezávislost médií 

ovlivňovat, nelze zapomenout, že v roce 2010 rozdělil Bakala téměř 30 miliónů korun 

mezi tři politické strany, které po volbách utvořili vládnoucí koalici, a které velmi 

otevřeně podporoval skrze svůj vlajkový deník Hospodářské noviny (Štětka 2012: 

238).  

Dalším zajímavým českým mediálním magnátem je Daniel Křetínský, jehož 

společnost Czech Media Invest koupila koncem roku 2013 bývalé vydavatelství 

Ringier Axel Springer, jež bylo přejmenováno na Czech News Center. CNC se 

označuje za největšího lídra na českém mediálním trhu, mezi jehož hlavní tituly patří 

nejčtenější deníky v České republice, a to například deníky Blesk, Aha!, Sport 

magazín a iSport.cz, ekonomický deník E15, či společenský týdeník Reflex.cz 

(Forbes 2020a). Když v roce 2018 koupil Křetínský menšinový podíl ve 

francouzském deníku Le Monde, rozhodli se tamní novináři zmapovat situaci v jeho 

českých médiích. Ačkoliv se dříve několik novinářů působících v Křetínského 

médiích rozhodlo deníky opustit z důvodu přílišného odklonu směrem k různým 

provokativním tématům, neexistují důkazy o tom, že by se Křetínský snažil mediální 

sdělení skrze své redaktory jakkoliv ovlivňovat. Jediným předmětem diskuzí zůstává 

domněnka, že by se skrze své portály iSport.cz a Sport snažil přílišně propagovat svůj 

fotbalový klub AC Sparta Praha (Hospodářské noviny 2019).   



29 

 

Zajímavým aktérem, který na poli mediálního trhu působí už od počátku 90. 

let, je Jaromír Soukup. Ten několik let po sametové revoluci převzal do svých rukou 

mediální agenturu Médea, která se stala jedním z klíčových hráčů v oblasti 

zprostředkovatele při prodeji reklamy. Od počátku tohoto století pak také vlastní 

mediální dům EMPRESA MEDIA, pod kterou patří soukromá televizní stanice TV 

Barrandov, ve které vystupuje s několika svými pořady, jako například Moje zprávy, 

či Týden Jaromíra Soukupa. Sám Soukup se také v minulosti netajil tím, že má jisté 

politické ambice. V roce 2019 oznámil, že hodlá kandidovat v příštích prezidentských 

volbách, a teprve nedávno došlo k rozpuštění jeho politické iniciativy List Jaromíra 

Soukupa. Ačkoliv Soukupovy televizní pořady a veřejné vystupovaní často vzbuzují 

dojem neprofesionality, jelikož se ve svých vystoupeních nebojí užívat očividné 

nepravdy a být tak značně neobjektivní, nelze mu statut mediálního oligarchy nijak 

upírat. Soukup je známý také pro své velmi dobré vztahy s některými politickými 

špičkami, a to především z okruhu okolo nynějšího prezidenta České republiky Miloše 

Zemana. V minulosti byl také zainteresován do přímé i nepřímé finanční podpory 

několika politických stran, např. Stranu zelených, či Věci veřejné (Novotný 2019).    

Asi nejznámějším českým mediálním oligarchou je bývalý předseda vlády, 

podnikatel a předseda dnes možná nejmocnějšího politického uskupení, hnutí ANO 

2011, Andrej Babiš. V žebříčku nejbohatších Čechů časopisu Forbes se Babiš umístil 

na celkovém pátém místě s odhadovaným majetkem ve výši necelých 75miliard 

korun. Jeho koupě mediální skupiny MAFRA, která pod sebou zaštiťuje deníky jako 

Mladá Fronta Dnes, Lidové noviny, iDnes.cz, či jiné převážně lifestylové deníky, v 

roce 2013 vzhledem k jeho politickým i podnikatelským ambicím vzbudil značné 

obavy, zdali skrze své deníky nebude uplatňovat vlastní zájmy. Kromě domu MAFRA 

patří do majetku A. Babiše také mediální skupinu Bauer Media, jež se zaměřuje na 

produkci širokého spektra společenských a lifestylových deníků (Forbes 2020c). 

Ačkoliv ve svých tiskových zprávách skrze svého mluvčího deklaroval, že žádným 

způsobem redakční sdělení ovlivňovat nebude, téměř okamžitě se na světlo světa 



30 

 

dostaly nahrávky, ze kterých je zcela očividné, že se Andrej Babiš s jedním z novinářů 

MF Dnes domlouval na zveřejňování článků s kompromitujícími informacemi o 

předních sociálnědemokratických politicích (MediaGuru 2017).  O tom, zdali a jakým 

způsobem uplatňoval na svá média Andrej Babiš vliv coby předseda vlády, 

pojednávají více podrobně další kapitoly této práce.   

Za mediální oligarchy bychom dle naší definice mohli v českém prostředí 

považovat především Andreje Babiše a Jaromíra Soukupa, kteří v minulosti 

prokazatelně uplatňovali svůj vliv na obsah mediálního sdělení daného média. Oba 

dva mají navíc určité politické ambice, a lze se tedy domnívat, že vlastnění sice 

dlouhodobě ztrátových, ale velmi vlivných mediálních skupin jim může poskytovat 

určitou politickou reklamu.   

 

1.2.3 Legislativa EU týkající se vlastnictví médií 

Problematika plurality médií a její řešení, či lépe řečeno její standardizace, je 

otázkou, kterou se již desítky let zabývá také Evropská unie. Na důležitost plurality 

médií odkazuje již Listina základních práv EU, konkrétně v článku 11. Většina 

členských států ale považuje problematiku plurality médií za domácí záležitost, kvůli 

čemu se nepodařilo přijmout harmonizující směrnici platnou pro všechny členské 

státy EU. Evropská Unie se tedy v rámci tohoto tématu snaží podporovat různé 

výzkumné analýzy hodnotící nezávislost a pluralitu médií v sedmadvacítce. 

Příkladem může být výše zmíněné Centrum pro mediální pluralismus a svobodu médií 

(Smith 2013: 341–343)  

 

 

 

 

 



31 

 

2 Andrej Babiš jako mediální oligarcha 

Postava Andreje Babiše jakožto vlastníka jednoho z největších mediálních 

domů v České republice byla ve zkratce popsána už v kapitole Mediální oligarchové 

v ČR. Pro účel této práce je ovšem důležité se více detailně podívat na to, jakým 

majetkem Andrej Babiš, coby vlivný podnikatel a dnes už bývalý předseda vlády ČR, 

disponoval v době svého vládního předsednictví. V souvislosti s tím je nutné vymezit, 

jak A. Babiš svůj majetek, který vložil do svěřenských fondů, může ovládat, a proč se 

kvůli tomu nachází ve střetu zájmů. 

 

2.1 Majetek A. Babiše 

Kromě toho, že v té době zastával Andrej Babiš post předsedy vlády České 

republiky, byl podle odhadu časopisu Forbes také čtvrtým nejbohatším Čechem s 

odhadovaným majetkem ve výši 77 miliard korun. Klíčovými sektory, ve kterých 

Andrej Babiš podniká od svého mládí, jsou zemědělství, chemický a potravinářský 

průmysl, ve kterých vlastní ty největší firmy na českém trhu jako Agrofert, Deza, 

Lovochemie, či Kostelecké uzeniny (Forbes 2020).   

Krátce po rozpadu České a Slovenské federativní republiky v roce 1993 založil 

Andrej Babiš akciovou společnost Agrofert, která se postupem času stala největším 

zemědělským, chemickým a potravinářským holdingem, který spravuje více než 200 

jednotlivých firem. Dnes Agrofert podniká ve zhruba 18 zemích a zaměstnává okolo 

34 tisíc pracovníků (Agrofert 2022).   

Velmi známou součástí Babišova podnikatelského impéria je také bývalá státní 

chemička Lovochemie, a.s. vyrábějící minerální hnojiva. Jak sám Babiš také uvádí ve 

svém životopise, ovládnutí chemičky Lovochemie byla jediná problematická kauza v 

historii Agrofertu. Krátce po sametové revoluci pomohl Andrej Babiš, tehdy pracující 

pro slovenský podnik zahraničního obchodu Petrimex, zprostředkovat finanční 



32 

 

pomoc nutnou pro modernizaci závodu. Podmínkou za to bylo uzavření exkluzivní 

smlouvy o na prodej ledku s Petrimexem. Ve chvíli, kdy Lovochemie přešla do 

soukromých rukou, a Andrej Babiš se stal členem představenstva, přešly exkluzivní 

smlouvy, které v realitě znamenaly dražší nákup suroviny a nižší cenu výrobků, z 

Petrimexu na Agrofert. Příběh o ovládnutí bývalé státní chemičky značně pomohl, 

stejně jako jiné bývalé státní podniky, jako například Unipetrol, k obrovskému 

zbohatnutí a velkému rozvoji jeho Agrofertu (Štický 2016).   

V roce 2013 se součástí holdingu Agrofert stal také mediální dům MAFRA, 

jejímž majoritním vlastníkem byl německý holding Rheinisch-Bergische Druckerei 

und Verlagsgesellschaft mbH. Tímto krokem tak Andrej Babiš ovládl nejpopulárnější 

seriózní deník Mladá Fronta Dnes, ze kterého v návaznosti na tuto situaci odešlo 

několik novinářů a investigativců z důvodu neshody s vedením, a ztráty svobodné a 

nezávislé žurnalistiky (Plesl 2014).   

Roku 2014 došlo k rozdělení společnosti Agrofert, a.s., ze které se odštěpila 

firma SynBiol, a.s., pod níž spadají podíly ve společnostech jako Imoba, či Čapí 

hnízdo. Společnost SynBiol, a.s. stejně jako koncern Agrofert, a.s. vložil Andrej Babiš 

v roce 2017 do svěřenského fondu AB private trust I, jehož správcem se stal tehdejší 

ředitel Agrofertu Zbyněk Průša (Novinky.cz 2019). Předmětem podnikání společnosti 

SynBiol, a.s. je výroba a zpracování paliv a maziv, a výroba nebezpečných 

chemických látek a směsí (SynBiol 2022).   

 

 

2.2 Svěřenské fondy 

Svěřenský fond byl jako právní nástroj v České republice zaveden v roce 2014. 

Jedná se o stav, kdy dochází k vyčlenění majetku bez vlastníka. Ačkoliv nelze 

oficiálně svěřenský fond vlastnit, lze jeho prostřednictvím ovládat do něj vložené 



33 

 

obchodní společnosti, ve kterých je pak možné uplatňovat přímý i nepřímý vliv 

(Dupák 2020).  

V roce 2017, kdy byl Andrej Babiš ministrem financí ve vládě Bohuslava 

Sobotky, vstoupila v platnost novela zákona o střetu zájmů č. 14/2017, která 

znemožňovala firmám, ve kterých členové vlády vlastní více než čtvrtinový podíl, 

ucházet se o veřejné zakázky, investiční pobídky a nenárokové dotace. Kromě toho 

také zakazovala členům vládního kabinetu vlastnit jakákoliv média provozující 

rádiové, či televizní vysílání, nebo vydávající periodický tisk. Cíl této novely byl zcela 

zřejmý - znemožnit členům vlády podnikat. Za krátký čas od schválení této novely 

obdržel Ústavní soud České republiky žádost prezidenta republiky Miloše Zemana o 

její zrušení. Důvod byl prostý - novela zákona prý velmi jasně směřovala pouze proti 

jedné osobě, a to proti Andreji Babišovi, který byl v té době většinovým vlastníkem 

společností Agrofert, a.s. a SynBiol, a.s. Obě tyto firmy poté v návaznosti na novelu 

zákona o střetu zájmů, jehož po třech letech zkoumání neuznal Ústavní soud za 

protiústavní a žádost prezidenta republiky tak zamítl, Andrej Babiš převedl do 

svěřenských fondů AB private trust I a II (Košťálová 2022).   

Andrej Babiš má tedy kromě statutu zakladatele obou svěřenských fondů také 

status obmyšleného, je tedy osobou přijímající z plnění fondů. Správci fondů se pak 

stali dlouholetí manažeři holdingu Agrofert Zbyněk Průša a Alexej Bílek, kteří jsou 

tak zodpovědní za každodenní chod fondů, a kromě toho také vykonávají vlastnická 

práva k majetku uloženého ve fondech. Správu svěřenských fondů má na starosti 

tříčlenná rada tzv. protektorů, mezi nimiž jsou kromě Babišových spolupracovníků 

také jeho manželka Monika Babišová, která má jakožto rodinná protektorka 

nejsilnější postavení ze všech (Dupák 2020).   

Problémem takto založených svěřenských fondů je fakt, že Andrej Babiš je 

jediným obmyšleným fondů, tudíž je jediným, komu plyne z majetku zisk. Ve chvíli, 

kdy skončí své angažmá v politice, všechen majetek uložený ve fondech se mu 



34 

 

automaticky vrátí do vlastnictví. Statuty svěřenských fondů ale také obsahují 

ustanovení, jež zakazuje Andreji Babišovi uplatňovat na svůj majetek vliv. Jako 

obmyšlený nemá tedy na základě tohoto ustanovení právo požadovat jakékoliv 

informace, či jinak ovlivňovat správce svěřenských fondů nebo jejich protektory. 

Jediné informace, na které má obmyšlený právo, jsou ty týkající se hospodaření 

holdingu, ovšem pouze v rozsahu odpovídajícímu menšinovému akcionáři. Statuty 

svěřenských fondů zkoumali také v rámci šetření podezření ze střetu zájmů Andreje 

Babiše jakožto premiéra také kontroloři Evropské komise, kteří vyvodili závěr, že 

Babiš svůj majetek stále ovládá, a porušuje tím tedy českou i evropskou legislativu. 

Ti tak usuzují proto, že účel fondů je definován jako ochrana Babišových zájmů, a že 

všechny protektory, které určil, může také odvolat pouze on sám, díky čemuž tedy 

může fondy sám přímo, či nepřímo ovlivňovat (Guryčová 2020).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



35 

 

3 Metodologie 

V empirické části se dostávám k samotnému jádru této bakalářské práce, tedy 

k analýze článků Mladé Fronty Dnes a Lidových novin. Nejprve si stanovím cíl 

výzkumu a výzkumnou otázku. Při stanovení výzkumných otázky vycházím z výše 

vymezeného teoretického kontextu. V dalších podkapitolách popíšu, jaký výběrový 

soubor dat byl pro výzkum využit, a jaká metoda sběru a analýzy dat je ve výzkumu 

použita.   

 

3.1 Cíl práce a výzkumná otázka 

Ve výzkumu své bakalářské práce se věnuji otázce nestrannosti vlajkových 

deníků MF Dnes a Lidových novin mediálního domu MAFRA spadajícího do 

svěřenských fondů založených dnes bývalým předsedou české vlády a nynějšího 

poslance Andreje Babiše. Ten se pravidelně řadí mezi nejvlivnější a nejbohatší 

tuzemské podnikatele, což činí jeho působení v české politice značně kontroverzní. V 

roce 2013 se stal také majitelem jednoho z největších mediálních domů v České 

republice, který vydává nejčtenější noviny v zemi. Stalo se tedy předmětem diskuze, 

zdali Andrej Babiš, také s ohledem na určité kauzy ovlivňování obsahu deníku Lidové 

noviny, nějakým způsobem svá média ovlivňuje ve svůj prospěch. Pro účel této práce 

byl onen prospěch vymezen v rámci jeho ekonomických zájmů, které jakožto jediný 

obmyšlený svěřenských fondů, a dle šetření Evropské komise stále de facto majitel 

největšího zemědělského, chemického a potravinářského holdingu v zemi, má. Cílem 

této bakalářské práce je tedy zkoumat to, jak mohou ekonomické zájmy Andreje 

Babiše, který dle šetření Evropské komise svůj majetek stále ovládá, ovlivňovat 

mediální sdělení jím vlastněných deníků. 

Výzkum bude zaměřen na analýzu článků výše zmíněných deníků obsahujících 

stanovené klíčové slovo na základě analýzy různých ekonomických zájmů, které A. 

Babiš a podniky v jeho fondech mají. Výzkumná otázka vychází z předpokladů, že 



36 

 

deníky vlastníka Andreje Babiše nejsou v otázkách ekonomických aktivit svého 

majitele nestranná, a informují o tématech, která jsou výhodná pro podnikání jejich 

majitele. 

 

 

Hlavní výzkumná otázka, kterou si pokládám, zní:  

• O jakých ekonomických zájmech A. Babiše coby vlastníka mediálního domu 

MAFRA informují jeho vlajkové deníky MF Dnes a Lidové noviny?   

 

 

3.2 Výběrový soubor dat 

Výběrovým souborem pro sběr článků byly tištěné výtisky deníků Mladá 

Fronta Dnes a Lidové noviny v období od ledna roku 2021 do konce prosince roku 

2021. Vybírány byly články, které obsahovaly klíčové slovo Evropská unie. Klíčové 

slovo, které obsahují všechny zkoumané články, bylo vybráno na základě analýzy 

ekonomických zájmů A. Babiše jakožto vhodné slovo pro široký záběr různých 

ekonomických i politických témat.   

Celkový počet zkoumaných článků je 150, z toho 79 z deníku Mladá Fronta 

Dnes a 71 z deníku Lidové noviny. Všechny články byly čerpány z online archivů 

všech tištěných výtisků obou deníků. Všechny čerpané články jsou publicistického 

stylu. 

Ačkoliv název této práce zní Analýza titulních článků MF Dnes a Lidových 

novin, výzkumný vzorek byl rozšířen na prakticky všechny články v jednotlivých 

vydáních. Při prvních analýzách jsem totiž zjistila, že články na titulní straně obou 

periodik nemají téměř žádnou výpovědní hodnotu, anebo se tam vůbec nevyskytují. 



37 

 

Aby tedy bylo možné provést výzkumné šetření, bylo nutné rozsah stran, ze kterých 

jsou články čerpány, rozšířit na celá vydání.  

 

3.3 Metoda sběru a analýzy dat 

Při výběru vhodného metodologického postupu jsem brala v úvahu nejen 

potenciální množství materiálu, ale také cíl této práce a znění výzkumné otázky, a 

rozhodla jsem se pro užití kvalitativní obsahové analýzy, kterou ovšem doplňuji 

konkrétními daty četnosti ekonomických témat apod.  

Pro analýzu mediálních obsahů nejlépe slouží obsahová analýza, kterou 

můžeme rozdělit na hermeneutickou, tedy kvalitativní, a na kvantitativní. Oba 

přístupy se liší především mírou strukturovanosti a otevřenosti postupu. Pro 

hermeneutickou obsahovou analýzu jsou typické literárně vědní textové interpretace, 

pomocí kterých jsou v textu odhalovány skryté a hlubší významy. Klíčový je velmi 

podrobný a otevřený rozbor jednotlivých mediálních obsahů. Kvalitativní metoda je 

vhodná pro analýzu menšího množství dat. Její často zmiňovanou nevýhodou pak 

bývá silná subjektivita, jež je spjatá s osobou, která výzkum provádí (Scherer 2011: 

29).  

Články, které obsahovaly dané klíčové slovo, jsem poté rozdělila do tří skupin 

dle rubrik, do kterých náležely, a do tří skupin dle témat, kterými se zaobíraly. 

Rozděluji tedy, zdali to jsou články s politickým či ekonomickým tématem, a zdali 

byly publikovány v rubrice Svět & Domov, Ekonomika či Názory. Podle těchto 

kritérií byly články rozděleny na základě jejich titulků a příslušnosti k dané rubrice. 

Konkrétní články zabývající se ekonomickými tématy, jež jsou pro účel této práce 

stěžejní, byly následně rozděleny podle obsahu titulků na jednotlivá konkrétní 

ekonomická témata, o kterých pojednávají. Tyto články spadající pod sekci 

ekonomická témata byly následně pomocí obsahové analýzy interpretovány 

s analýzou ekonomických zájmů A. Babiše. Výsledkem analýzy by měla být 



38 

 

zodpovězená výzkumná otázka, tedy o kterých ekonomických zájmech svého majitele 

oba deníky píší, když vycházím z předpokladu, že zmiňovaná ekonomická témata 

jsou pro podnikání A. Babiše důležitá. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



39 

 

4 Empirická část 

V následující podkapitolách jsou analyzovány jak samotné ekonomické zájmy 

A. Babiše, který dle šetření Evropské komise má jakožto jediný obmyšlený stále vliv 

na majetek ve svých svěřenských fondech, v Evropě, tak poté samotné články, které 

jsou součástí výběrového souboru dat, jež je analyzován. Všechny zmíněné články 

jsou z deníků MF Dnes a Lidové noviny z období od ledna 2021 do prosince 2021 a 

obsahují klíčové slovo Evropská unie. 

 

4.1 Analýza ekonomických zájmů A. Babiše v Evropě 

V rámci vymezení toho, jaké ekonomické zájmy může A. Babiš, jakožto jediný 

obmyšlený svěřenského fondu svého bývalého majetku, mít, jsem vycházela ze 

zaměření společností spadající do svěřenských fondů.  

Jak bylo zmíněno v kapitole 2.1, Andrej Babiš je dle odhadů se 77 miliardami 

korun čtvrtým nejbohatším Čechem a mezi jeho hlavní podnikatelský okruh patří 

zemědělský, potravinářský a chemický sektor průmyslu. Z tak značeného množství 

majetku je tedy možné usuzovat, že i okruh Babišových ekonomických zájmů bude 

značně široký, a že se nebude vázat pouze na Českou republiku, ale minimálně na 

evropský prostor.  

Dle serveru Hlídač státu se Andrej Babiš v posledních pěti letech angažoval, 

tedy buď dané společnosti vlastnil, nebo minimálně spoluvlastnil, celkem v 231 

firmách.  

Značnou část ekonomických aktivit Andreje Babiše tvoří také veřejné zakázky. 

Společnosti navázané na jeho osobu figurovaly v celkem 1187 zakázkách jako 

dodavatel, tedy jako někdo, jehož předmětem je poskytnutí smluvených dodávek či 

služeb, a v 553 zakázkách jako zadavatel, tedy jako subjekt poptávající konkrétní 

službu. Mezi ty největší veřejné zakázky, ve kterých společnosti ze svěřenských fondů 



40 

 

figurují jako dodavatelé, patří dodávky biosložky do pohonných hmot státní firmě 

Čepro, a.s (Hlídač státu 2022). Čepro, jakožto státní firma specializující se na 

přepravu, skladování a prodej ropných produktů, za poslední čtyři roky zaplatila 

holdingu Agrofert přes 5 miliard korun, a to i bez vypsání veřejného výběrového 

řízení. Poté, co v roce 2017 přesunul A. Babiš svůj majetek do svěřenských fondů, 

dochází k těmto obchodům v rámci běžných obchodních jednání, tedy mimo zákonu 

o veřejných zakázkách (Valášek 2021). Největším českým výrobcem a dodavatelem 

biosložky I. generace, tedy biosložky která je vyráběna ze zemědělských plodin, je 

společnost Preol sídlící v Lovosicích. Právě tento závod koupil A. Babiš, tehdy ještě 

jako oficiální vlastník Agrofertu, a společně s pěstováním řepky vytvořil monopol na 

výrobu biopaliv, který v ČR nemá konkurenci (Pšenička 2020).  

Další Babišova firma figurující v miliardových veřejných zakázkách je 

lesnická společnost Uniles spadající pod holding Agrofert. Ta se po několikaleté 

předchozí spolupráci stala znovu pro období do roku 2022 největším dodavatelem 

lesnických zakázek pro státní podnik Lesy ČR (Holub 2022). Další velkou chemickou 

společností, která dodává veřejné zakázky Ředitelství silnic a dálnic ČR ve výši 

několika desítek milionů korun, je společnost Precheza, mezi jejíž hlavní produkty 

patří např. titanová běloba, železité pigmenty a další (Hlídač státu 2022). 

Mezi největší firmy holdingu Agrofert, který v současnosti sdružuje okolo 250 

subjektů, patří také největší zemědělské giganty v České republice hospodařící na více 

než 100 tisíc hektarech zemědělské půdy, což činí necelá tři procenta celkové 

zemědělské plochy v ČR. Většina firem spadajících do holdingu dělí své aktivity na 

zemědělskou a rostlinnou výrobu. Velká část z těchto firem také pravidelně čerpá 

evropské dotace, z nichž se některé v minulosti vyvolávaly kontroverze. Zemědělská 

část závěrečného zprávy auditu ke střetu zájmů A. Babiše vypracované Evropskou 

identifikovala celkem 20 sporných projektů čerpání dotací z Evropského 

zemědělského fondu. Dotace měly směřovat do hlavních zemědělských podniků 



41 

 

holdingu Agrofert, konkrétně např. Penam, AGRO Jevišovice, Vodňanské kuře, 

Výkrm Tagrea či Olma (Čemusová 2022).  

Dalším směrem podnikání A Babiše, který není mezi veřejností tolik rozšířený, 

je umělé oplodnění. A. Babiš vlastní různé reprodukční kliniky v několika zemích 

Evropy vlastní prostřednictvím fondu Hartenberg Holding, jež např. sdružuje centra 

jako Reprofit International, Gennet a Iscare. V roce 2017 ovládal Babiš okolo 40 % 

českého trhu s umělým oplodněním (iRozhlas.cz 2017). O dva roky později koupil A. 

Babiš reprodukční kliniky Nova Vita a Ovumia v Estonsku a Finsku. V souvislosti 

s tímto směrem jeho podnikání se objevily názory, že i v tomto případě může docházet 

ke střetu zájmů. Ministerstvo zdravotnictví v Babišově vládě totiž připravovalo 

novelu zákona, která by zvýšila věk žen, kterým umělé oplodnění hradí pojišťovny. 

Takový krok by samozřejmě mohl pozitivně ovlivnit také výnosnost reprodukčních 

klinik, jež spadají pod vlastnictví A. Babiše (Nohl 2019).  

Mezi další významné zahraniční akvizice holdingu Agrofert spadá také nákup 

maďarské společnosti vyrábějící slunečnicový olej NT Group. V Maďarsku Agrofert 

také vlastní pekárny Ceres a další dvě firmy obchodující se zemědělskými 

komoditami (Deník.cz 2014). Firma NT Group pak poté, co Andrej Babiš jako 

premiér v únoru roku 2021 jednal s maďarským předsedou vlády, získala od 

maďarské vlády dotaci zhruba 120 milionů korun. Babišova firma získala finanční 

podporu v podobné výši i v minulých letech, což, jak upozornil server Neovlivní, se 

jiným zahraničním podnikům nestává. Agrofert je totiž v Maďarsku druhým 

nejvýznamnějším hráčem na zemědělském trhu, a kromě toho je také znám jeho vřelý 

vztah s maďarským vládním předsedou Viktorem Orbánem (Nováková 2021). Dalším 

klíčovým zahraničním trhem pro aktivity Agrofertu je také Německo. Tam v roce 

2013 koupil Babiš pekárenský gigant Lieken vyrábějící pečivo pod značkou Golden 

Toast. Kromě toho v Německu vlastní také největšího tamního výrobce dusíkatých 

hnojiv SKW Piesteritz (E15.cz 2013). 



42 

 

Kromě čerpání evropských dotací využívá Agrofert hojně také příspěvky na 

životní prostředí od ministerstva životního prostředí, které za Babišovy vlády 

ovládalo hnutí ANO 2011. V roce 2020 schválil kabinet Andreje Babiše kompenzace, 

které mají velkým továrnám, jež se řadí mezi největší znečišťovatele ovzduší, pomoci 

dorovnat ztráty spojené s placením tzv. emisních povolenek. Celková odhadovaná 

částka, která měla být fabrikám vyplacena, činila okolo 3,7 miliard korun. Firmy ve 

svěřenských fondech A. Babiše na kompenzace mohou dosáhnout, jelikož spadají do 

dvaceti vyjmenovaných kategorií jako např. výroba hnojiv, chemických látek, 

polypropylenů a jiných plastů a dalších produktů. Takové kompenzace by se mohly 

týkat několika firem z holdingu Agrofert, jmenovitě např. Precheza, Deza, či Preol 

(Seznam Zprávy 2021).  

Z výše uvedených informací je tedy zřejmé, že ekonomické zájmy A. Babiše 

jsou rozmanité, a týkají se nejen České republiky, ale i prostoru Evropské unie. Pro 

značnou část jeho podnikání je klíčové externí financování a podpora, kterou firmy 

získávají především z dotací Evropské unie a také z příspěvků českých ministerstev. 

Důležitým Babišovým ekonomickým zájmem je také získávání velkých veřejných 

zakázek, které pro něj představují hlavní odbytiště jeho několika největších firem, 

jako např. Preol či Uniles. V zájmu prosperity holdingu Agrofert je také podpora 

přimíchávání biopaliv do pohonných hmot, a to konkrétně biopaliv I. Generace, na 

jejichž výrobu se jeho firmy v současnosti specializují, ačkoliv je provází určité 

kontroverze týkající se nedostatečného pozitivního účinku na životní prostředí. Pro 

zahraniční působení Agrofertu je také velmi důležitý diplomatický vztah České 

republiky s Maďarskem, které finančně podporuje jeho tamní podniky. 

V následujících analýzách článků deníků spadajících do mediálního domu MAFRA 

z holdingu Agrofert budu zkoumat, jestli a jak se tato ekonomická témata promítají 

do jejich obsahu.  

 



43 

 

 

4.2 Analýza článků MF Dnes 

Celkový počet článků v období od ledna roku 2021 do konce prosince roku 

2021 obsahujících klíčové slovní spojení Evropská unie byl v deníku Mladá Fronta 

Dnes 79. Nejvíce článků obsahovala rubrika Svět & Domov s celkem 41 články, poté 

rubrika Ekonomika s 23 články a poté rubrika Názory s 15 články. Z celkového počtu 

79 článků se 51 z nich věnovalo politickým tématům, a zbylý počet, tedy 28 psalo o 

rozličných ekonomických tématech, z nichž celkem 23 bylo z rubriky Ekonomika, a 

zbylých 5 z rubriky Názory. Všechny zkoumané články byly čerpány z online archivu 

tištěného deníku MF Dnes. 

Ekonomická témata, kterými se jednotlivé články podle titulků zabývaly byly 

následující: evropské dotace, Green Deal, společná evropská zemědělská politika, 

vysoké ceny energií a potravin, biopaliva, zákaz klecových chovů v EU, výroba 

elektromobilů, drobní zemědělci a chovatelé.  

V příloze č. 1 lze vidět graf s procentuálně vyjádřenou četností jednotlivých 

ekonomických témat. Nejvíce zastoupeným tématem z celkového počtu 28 článků 

s ekonomickým tématem byl Green Deal. O něm v souvislostí s ekonomickými 

dopady psalo celkem 10 článků. Společným tématem těchto článků je to, že informují 

o dopadech ekonomických dopadech Green Dealu na Českou republiku, např. 

konkrétně o nutnosti přehodnocení výroby pro značnou část českého průmyslu, o 

nutném zvyšování cen a nákladů na výrobu a provoz, či o nespravedlivé hospodářské 

soutěži, která s nástupem Green Dealu přijde. Články upozorňují také na to, že Česká 

republika není z energetického hlediska na příchod Green Dealu připravena, neboť 

využívání pouze obnovitelných zdrojů nezajistí ČR energetickou stabilitu. V článcích 

se také objevuje problematika rostoucích emisních povolenek, kvůli kterým by dle 

autora článku mohly nejen české firmy, ale také čeští občané trpět chudobou. Polovina 

článků z rubriky Názory pak vyslovuje nedůvěru v Green Deal a další klimatické 



44 

 

balíčky, jako např. Fit for 55, a upozorňují, že Českou republiku bude tato politika 

stát více peněz než užitku. Obecně články užívají narativ kritiky Evropského 

parlamentu a Evropské komise za příliš ambiciózní a nesplnitelný plán pro lepší 

klima.  

Druhým nejzastoupenějším ekonomickým tématem jsou podle přiloženého 

grafu vysoké ceny energií a potravin, které tvoří celkem 17,9 % z celkového počtu 

článků. Ty informují o tom, že celou Evropu zahltilo zdražování energií a potravin 

zapříčiněných především strmým růstem cen plynu a elektřiny, které poté zvyšují 

vstupní cenu surovin, která společně s přísnějšími podmínkami klimatických balíčků 

EU nutí české obchodníky zdražovat.  

Třetím nejzastoupenějším tématem je téma evropských dotací. Tři z celkem 

čtyř celkového počtu článků řeší problematiku sporných evropských dotací pro 

holding Agrofert a informují a výsledcích šetření Evropské komise, přičemž poskytují 

také rozhovor se samotným premiérem o této záležitosti. Poslední článek se věnuje 

tomu, kam v budoucím rozpočtovém období zamíří v ČR nejvíce evropských dotací.  

Méně zastoupenými ekonomickými tématy jsou poté dle grafu č.1. biopaliva, 

společná zemědělská politika, zákaz klecových chovů v EU, výroba elektromobilů, 

drobní zemědělci a chovatelé. Četnost těchto témat se pohybuje mezi jedním až třemi 

články. V souvislosti s Evropskou unií informují např. o celoevropském zákazu 

klecového chovu nosnic, kuřat, králíků aj. ve velkochovech, dále o užívání biopaliv I. 

a II. generace, přičemž vyjadřují narativ přiklánějící se k užívání biopaliv I. generace 

vyráběných z řepky olejné, anebo informují o konci výroby spalovacích motorů a 

nástupu elektromobilů. 

 

 

 



45 

 

 

4.3 Analýza článků Lidových novin 

 Celkový počet článků v deníku Lidové noviny s klíčovým slovem Evropská 

unie v období celého roku 2021 byl 71, z nichž 37 informovalo o politických a 35 o 

ekonomických tématech. Nejvíce článků opět obsahovala rubrika Svět & Domov, ve 

kterých se nacházelo celkem 38 článků, v rubrice Ekonomika 20 a rubrika Názory 

čítala celkových 15 článků. Všechny zkoumané články byly čerpány z online archivu 

tištěného deníku Lidové noviny. 

Oproti deníku MF Dnes je škála probíraných ekonomických témat v Lidových 

novinách více pestrá. Nalezneme zde témata jako např. vysoké ceny energií, Green 

Deal, evropské dotace, dovoz ruského plynu, biopaliva, jaderná energetika, výstavba 

silnic a dálnic, digitální ekonomika, boj proti koronaviru, anebo zákaz klecových 

chovů v EU.  

Dle grafu č. 2 lze vypozorovat, že největší zastoupení v článcích 

s ekonomickým tématem mělo téma vysokých cen a energií, o nichž psalo celkem 11 

článků, tedy 31,4 % z celkového počtu zkoumaného vzorku. Společným znakem jsou 

opět informace o vysokých cenách energií a potravin a dopad takového zdražování na 

českou ekonomiku a domácnosti. Část článků se také zabývá tím, jaké konkrétní 

kroky vůči vysokým cenám energií podniká Evropská unie a její lídři. Články 

zdůrazňují, že pro ČR jsou v této oblasti stěžejní nulové DPH u elektřiny a plynu a 

regulace trhu s emisními povolenkami. Zároveň se ve článcích objevuje takový 

narativ, že velkým problémem v ceně energií jsou právě ony emisní povolenky, 

jelikož nástup obnovitelných zdrojů je pomalý oproti tomu, jakým tempem rostou 

ceny povolenek.  

Se snižováním emisí a povolenkami jsou také spojeny články týkající se 

ekonomických dopadů Green Dealu, která tvoří 11,4 % z celkového zkoumaného 

vzorku. Ty hovoří nejen o pro ČR nevýhodném zacházení s emisními povolenkami, 



46 

 

ale také expresivně nazývají evropskou zelenou politiku tzv. zeleným šílenstvím a 

vyslovují názor, že celý evropský plán pro lepší klima bude stát Českou republiku 

příliš peněz, aniž by měl dostatečné a výdajům odpovídající výsledky. Neustále se 

opakujícím tématem je poté problematika emisních povolenek a jejich vratky do české 

ekonomice z rezervy Evropské komise.  

Druhým nejvíce zastoupeným ekonomickým tématem je pak téma dovozu 

ruského plynu, který tvoří 17,1 % z celkového počtu témat. Na rozdíl oproti deníku 

MF Dnes se Lidové noviny tomuto tématu věnují více. Články se vyjadřují ke dvěma 

hlavním tématům – zvýšení dodávek ruského plynu do Evropy za účelem snížení stále 

rostoucích cen a o využití a otevření nového plynovodu Nord Stream 2. Právě 

plynovod Nord Stream 2 je v těchto článcích nejčastěji zmiňovaný, a to především 

v souvislosti s volbami a nově nastupující německou vládou koalice SPD, FDP a 

Zelených. V kontextu s českou ekonomikou je ruský plyn akcentován jen 

v souvislosti s rostoucími cenami energií.  

V podobně vysoké míře jsou ve zkoumaném vzorku zastoupeny také články 

týkající se evropských dotací a biopaliv, které dohromady tvoří zhruba 19 %, viz graf 

č. 2. Články o evropských dotacích se týkají především střetu zájmů českého premiéra 

A. Babiše a sporných dotací, o kterých rozhodl audit Evropské komise. Jeden ze tří 

článků o biopalivech informuje o výjimce z přimíchávání biopaliv do části benzinu a 

nafty státního podniku Čepro. Zbylé dva články pojednávají o biopalivech II. 

generace a o schválení jejich povinného přimíchávání do pohonných hmot. V tom 

obsahují narativ, že biopaliva II. generace nejsou pro momentální situaci dostatečná, 

a že nám nezbývá nic jiného, než používat biopaliva I. generace, jejichž účinky dle 

autorů článků nemají výrazných nedostatků, jak se někteří domnívají.  

V rozmezí 1 – 2 články se pak ve zkoumaném vzorku nacházejí články 

s tématy týkající se jaderné energetiky, výstavby silnic a dálnic, digitální ekonomiky, 

boji proti koronaviru a zákazu klecových chovů v EU.  



47 

 

 

4.4 Shrnutí výzkumu  

Provedený výzkum ukázal, že nejvíce zastoupeným ekonomickým tématem 

bylo téma vysokých cen energií a potravin společně s tématem ekonomických dopadů 

evropského Green Dealu, viz příloha č. 3. Celkově se články věnovaly dohromady 13 

různým ekonomickým tématům, a to konkrétně: evropské dotace, vysoké ceny energií 

a potravin, Green Deal, dovoz ruského plynu, biopaliva, zákaz klecových v EU, 

výroba elektromobilů, drobní zemědělci a chovatelé, společná evropská zemědělská 

politika, výstavba silnic a dálnic, digitální ekonomika, boj proti koronaviru a jaderná 

energetika. 

Při srovnání s analýzou ekonomických zájmů Andreje Babiše v kapitole 4.1 

můžeme pozorovat několik shodných prvků s tím, jak byla některá ekonomická 

témata související s podnikáním A. Babiše prezentována. Například v případě 

přimíchávání povinné biosložky do pohonných hmot byl akcentován narativ toho, že 

užívání biopaliv I. generace je dostatečně efektivní i pro budoucí užívání, ačkoliv 

některé proudy, vč. Evropské unie, poukazují na jejich nedostatky v rámci faktického 

snižování emisí. Budoucí užívání biosložky I. generace je pro podnikání holdingu 

Agrofert stěžejní, jelikož jiné biosložky zatím nevyrábí, a v současnosti vlastní 

monopol na prodej biosložek, včetně několikamiliardových zakázek pro státní podnik 

Čepro.  

Velmi častým tématem zkoumaných článků byla problematika ekonomických 

dopadů týkajících se politických iniciativ Evropské komise v rámci tzv. Zelené 

dohody pro Evropu neboli Green Dealu. Články v obou denících vyjadřovaly narativ 

toho, že chystané plány v boji proti klimatu budou mít na Českou republiku a 

ekonomiku značně negativní dopad, který již nyní vede ke zvyšování nákladů na 

výrobu a k plošnému zdražování. Negativní narativ týkající se Green Dealu a 

zelených plánů Evropské unie je pro politika A. Babiše typický, jelikož i v deníku MF 



48 

 

Dnes se v jednom ze zkoumaných článků nechal slyšet, že Green Deal je zelený 

fanatismus. V souvislosti s jeho ekonomickými zájmy je důležité zmínit často 

skloňované emisní povolenky. Firmy z holdingu Agrofert patří totiž mezi největší 

producenty emisí v České republice, čemuž také odpovídá výše emisních povolenek, 

které musejí platit. Je tedy zřejmé, že lobbing za vrácení emisních povolenek z rezerv 

EU je pro A. Babiše ekonomicky důležitý. Zajímavé také je, že žádný z článků 

neinformoval o miliardových bonusech za emisní povolenky vybraným firmám 

včetně těch z holdingu Agrofert, které Babišův kabinet schválil na začátku loňského 

roku.  

Téma evropských dotací se ve zkoumaných článcích především v souvislosti 

s údajným střetem zájmů A. Babiše vyplývající ze šetření Evropské komise a se 

spornými dotacemi pro firmy z holdingu Agrofert. V článcích se vyjadřovali 

především zástupci holdingu Agrofert, a to v takovém smyslu, že k zadání žádných 

sporných zakázek nedošlo, a že firmy nebudou EU ani státu nic vracet. V článku MF 

Dnes se také objevil rozhovor se samotným A. Babišem, který činy Agrofertu 

obhajoval a výsledky auditu označil za politickou hru. Žádná z protistran nedostala 

v článcích prostor k vyjádření, z čehož lze usoudit, že narativ problematiky sporných 

evropských dotací pro holding Agrofert je poměrně jednostranný.  

Co se týká Babišových zahraničních ekonomických aktivit, nebyl ve 

zkoumaném vzorku zachycen žádný z článků, který by o nich jakkoliv pojednával. 

Například stamilionové dotace od maďarské vlády pro Agrofert, které obdržel v roce 

2021 nebyly ve vzorku obsaženy. To ovšem může souviset s tím, že takový článek 

neobsahoval klíčové slovo Evropská unie.  

Z provedeného výzkumu vyplývá, že ta hlavní ekonomická témata týkající se 

aktivit holdingu Agrofert, který A. Babiš dle šetření Evropské komise stále ovládá, 

jsou témata evropských dotací, biopaliv, a problematiky ekonomických dopadů 



49 

 

snižování emisí v rámci evropské zelené politiky na dopady českých společností, 

konkrétně těch v holdingu Agrofert.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



50 

 

Závěr 

Oligarchizace médií ve středovýchodní Evropě je jev patrný už od roku 2008. 

V tomto čase ovládla ta největší média v tamních zemích hrstka nejbohatších 

podnikatelů, kteří si skrze tyto nové akvizice chtěli dopomoci k upevnění svého vlivu, 

a to buď ekonomického, či v některých případech dokonce politického. Vyvstala tedy 

otázka, zdali tímto krokem není ohrožena nezávislost médií, která jsou veřejným 

míněním považována za důležitý pilíř pluralitní demokracie. Stejný osud čekal také 

Českou republiku, kde se asi nejkontroverznějším mediálním oligarchou stal dnes již 

bývalý předseda vlády a bývalý ministr financí, předseda politického hnutí ANO 2011 

a miliardář Andrej Babiš, který ovládal mediální skupinu MAFRA vydávající 

nejčtenější tištěné deníky v zemi – MF Dnes a Lidové noviny. 

Cílem této bakalářské práce bylo zkoumat, jak mohou ekonomické zájmy 

Andreje Babiše, který dle šetření Evropské komise svůj majetek ve skrze svěřenské 

fondy stále ovládá, ovlivňovat mediální sdělení jím vlastněných vlajkových deníků 

Mladá Fronta Dnes a Lidové noviny. Pro výběr zkoumaných článků byly vybrány 

články z období mezi lednem roku 2021 do konce prosince roku 2021, které 

obsahovaly klíčové slovo Evropská unie. Na základě toho byly vygenerované články 

rozděleny dle témat, a pomocí obsahové analýzy byly zkoumány ty články, jež se 

zabývaly konkrétními ekonomickými tématy. Tato témata a jejich interpretace byla 

následně porovnána s analýzou ekonomických zájmů osoby Andreje Babiše a 

holdingu Agrofert.  

Analýza konkrétních ekonomických zájmů holdingu Agrofert, a potažmo tedy 

také samotného Andreje Babiše ukázala, že je většina těchto zájmů úzce propojena 

s veřejnou sférou, a to prostřednictvím získávání státních zakázek a evropských 

dotací. Interpretace těchto ekonomických aktivit je tedy spjata s názorem veřejného 

mínění, jež mohou velmi ovlivňovat právě mediální sdělení jím vlastněných deníků. 



51 

 

Provedený výzkum měl tedy za cíl zkoumat, jaká témata jsou v těchto denících 

obsažena. 

Zodpovězení hlavní výzkumné otázky, která zněla: „O jakých ekonomických 

zájmech A. Babiše coby vlastníka mediálního domu MAFRA informují jeho vlajkové 

deníky MF Dnes a Lidové noviny?“ ukázalo, že nejčastěji zastoupenými 

ekonomickými zájmy A. Babiše v článcích obou deníků byla především témata 

týkající se problematiky ekonomických dopadů snižování emisí v rámci evropské 

zelené politiky, biopaliv a evropských dotací. Problematika ekonomických dopadů 

snižování emisí na české firmy je důležitým aspektem podnikání Andreje Babiše. Jeho 

firmy patří mezi největší znečišťovatele ovzduší v České republice a jejich 

modernizace a vyvažování emisních nákladů bylo znamenalo miliardové investice. 

V tomto ohledu je tedy pro A. Babiše důležité, aby veřejné mínění bylo nakloněno 

proti ambiciózní evropské zelené politice, která se snaží jít cestou razantního 

snižování vypouštěných emisí. Stejným způsobem je pak interpretováno užití biopaliv 

I. generace, na jejichž výrobu vlastní Babišův Agrofert monopol. Zmínky o 

nevýhodách biosložky I. generace jsou tedy pro jeho pozitivní image ze článků zcela 

vynechány. V rámci získávání evropských dotací se články obou deníků uvádí 

rozhovory a názory samotného vlastníka, který tvrdí, že sporné dotace, které za sporné 

uznala Evropská komise, jsou jen politickou hrou a že Agrofert při získávání dotací 

nijak nepochybil za účelem neustálého využívání nových evropských dotací ve výši 

milionů korun.V rámci výzkumu se tedy pomocí obsahové analýzy jednotlivých 

novinových článků potvrdilo, že dílčí ekonomické zájmy vlastníka těchto médií jsou 

interpretovány poněkud jednostranně, či odpovídají narativu směřování vlastníkova 

podnikání.  

Teoretická část této bakalářské práce dopomohla na základě konceptualizace 

pojmů oligarcha a mediální oligarcha identifikovala Andreje Babiše jako mediálního 

oligarchu, který se snaží obsahy mediálních sdělení jím vlastněných deníků ovlivnit 



52 

 

ve svůj ekonomický prospěch. Toto tvrzení bylo pak následně potvrzeno i samotných 

výzkumem.  

Závěrem lze tedy konstatovat, že cíl této práce byl naplněn a opírá se o 

provedený výzkum obsahové analýzy jednotlivých mediálních sdělení.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



53 

 

Seznam použité literatury a pramenů 

Agrofert (2022). O Agrofertu (https://www.agrofert.cz/o-agrofertu, 14.3. 2022).   

Aristotelés (1998). Politika (Praha: Rezek).  

Aslund, Anders (2007). How Capitalism Was Built: The Transformation of Central 

and Eastern Europe, Russia and Central Asia (New York: Cambridge University 

Press).  

Baker, C. Edwin (2006). Media Concentration and Democracy : Why Ownership 

Matters (New York: Cambridge University Press).   

Balázs, Marián (2017). Slovenská politika ve stínu oligarchie. Demokratický střed. 

28.2. 2016 (https://www.demokratickystred.cz/slovenska-politika-ve-stinu-

oligarchie/, 8.3. 2022).   

BBC (2014). Profile: Ukraine’s President Petro Poroshenko 

(https://www.bbc.com/news/world-europe-26822741, 7.3. 2022).   

BBC (2021). Russia profile – Media (https://www.bbc.com/news/world-europe-

17840134, 10.3. 2022).   

Buckley, Neil – Byrne, Andrew (2017). Viktor Orban’s oligarchs: a new elite 

emerges in Hungary. Financial Times. 21.12. 2017 

(https://www.ft.com/content/ecf6fb4e-d900-11e7-a039-c64b1c09b482, 8.3. 2022).   

Business Review (2014). Romanian Media Mogul Dan Voiculescu sentencced to ten 

years in prison (https://business-review.eu/featured/romanian-media-mogul-dan-

voiculescu-sentenced-to-ten-years-in-prison-68412, 10.3. 2022).   

Cassinelli, C. W. (1953). The Law of Oligarchy. The American Political Science 

Review 47 (3), s. 773-784).  



54 

 

Čemusová, Tereza (2022). V zemědělském auditu k Babišově střetu jde o více než 

půl miliardy? Co víme o utajovaném dokumentu? iRozhlas.cz. 1.4. 2022 

(https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/stret-zajmu-andrej-babis-agrofert-

zemedelske-dotace-zemedelsky-fond-finalni_2204010500_tec, 5.4. 2022).   

Dahl, Robert A. (2005). Who Governs? Democracy and Power in an American City 

2. vyd. (New Haven and London: Yale University Press).  

Deník.cz (2014). Babišův Agrofert kupuje maďarského výrobce slunečnicového 

oleje (https://www.denik.cz/ekonomika/babisuv-agrofert-kupuje-madarskeho-

vyrobce-slunecnicoveho-oleje-20140416.html, 5.4. 2022).   

Dihmis, Laura (2021). US Sanctions Bulgarian Oligarchs, Public Officials for 

Corruption. OCCRP. 4.6. 2021 (https://www.occrp.org/en/daily/14561-us-sanctions-

bulgarian-oligarchs-public-officials-for-corruption, 7.3. 2022).   

Dupák, Jan (2020). Statuy Babišových svěřenských fondů v plné nahotě ukázaly, jak 

premiér obchází zákon. Transparency International. 22.7. 2020 

(https://www.transparency.cz/statuty-babisovych-sverenskych-fondu-v-plne-nahote-

ukazaly-jak-premier-obchazi-zakon/, 22.3. 2022).   

E15.cz (2013). Agrofert expanduje na západ: koupí německou pekárenskou jedničku 

Lieken (https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/agrofert-expanduje-na-zapad-

koupi-nemeckou-pekarenskou-jednicku-lieken-960005, 5.4. 2022).   

Eckel, Mike (2020). Powerful Oligarch Who Fled Moldova Last Year Sought 

Political Asylum In U.S. Radio Free Europe. 11.6. 2020 

(https://www.rferl.org/a/powerful-oligarch-who-fled-moldova-last-year-sought-

political-asylum-in-u-s-/30665813.html, 8.3. 2022).   

Ehl, Martin – Štětka, Václav (2018). When Oligarchs Buy Media: A Central 

European Tale. The American Interest. 30.11. 2018 (https://www.the-american-



55 

 

interest.com/2018/11/30/when-oligarchs-buy-media-a-central-european-tale/, 8.3. 

2022).   

Echo24 (2019). Bakalovi opouštějí orgány Economie, vydavatelství ale prodat 

nechtějí (https://echo24.cz/a/SCK8x/bakalovi-opousteji-organy-economie-

vydavatelstvi-ale-prodavat-nechteji, 11.3. 2022).   

Forbes (2020a). Čeští miliardáři a jejich média. Komu u nás patří klíčové stanice, 

vydavatelství a weby? (https://forbes.cz/cesti-miliardari-a-jejich-media-komu-u-nas-

patri-klicove-stanice-vydavatelstvi-a-weby/, 11.3. 2022).   

Forbes (2020b). Zdeněk Bakala (https://forbes.cz/nejbohatsi-cesi-

2020/detail/zdenek-bakala/, 11.3. 2022).   

Forbes (2020c). 100 nejbohatších Čechů : Andrej Babiš 

(https://forbes.cz/nejbohatsi-cesi-2020/detail/andrej-babis/, 14.3. 2022).   

Forbes (2021). Rekordní dotace pro Agrofert. Loni jeho firmy získaly z EU přes 

miliardu korun (https://forbes.cz/rekordni-dotace-pro-agrofert-loni-jeho-firmy-

ziskaly-z-eu-pres-miliardu-korun/, 21.3. 2022).  

Guryčová, Kristýna (2020), Anatomie Babišových svěřenských fondů: premiér je 

jediný obmyšlený, může být správcem Agrofertu. iRozhlas.cz. 15.7. 2020 

(https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/andrej-babis-sverenske-fondy-statut-stret-

zajmu-agrofert_2007150530_kno, 22.3. 2022).   

Hartmann, Michael (2007). Elites and class structures. In: Hartmann, Michael, The 

Sociology of Elites (Oxford: Routledge), s. 89-109.  

Hendl, Jan (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace (Praha: 

Portál).   



56 

 

Hlídač státu (2022). Ing. Andrej Babiš (https://www.hlidacstatu.cz/osoba/andrej-

babis, 21.3. 2022).  

Holub, Petr (2022). S Babišem navždy. Ve státních lesích nejvíc vytěží “jeho” 

Uniles. Seznam Zprávy. 24.1. 2022 (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-

zivot-v-cesku-s-babisem-navzdy-ve-statnich-lesich-nejvic-vytezi-jeho-uniles-

186564, 5.4. 2022).  

Hospodářské noviny (2019). Le Monde mapuje situaci v Křetínského českých 

médiích. Zjišťuje, zda a jak je miliardář ovlivňuje (https://byznys.hn.cz/c1-

66678310-le-monde-se-snazi-zjistit-zda-a-jakym-zpusobem-se-kretinsky-snazi-

ovlivnovat-sva-media, 11.3. 2022).   

Chernenko, Damid (2019). Capital Structure and Oligarch Ownership. Economic 

Change and Restructuring 52 (4), s. 383-411.   

Ianitskyi, Andrii (?) Ukraine. Media Landscapes 

(https://medialandscapes.org/country/ukraine, 10.3. 2022).   

iRozhlas.cz (2017). Babiš rozšiřuje svůj byznys s umělým oplodněním a chystá se na 

pražskou burzu (https://www.irozhlas.cz/zpravy-z-domova/babis-rozsiruje-svuj-

byznys-s-umelym-oplodnenim-a-chysta-se-na-prazskou-burzu_9904180750_ph, 5.4. 

2022).  

iRozhlas.cz (2022). Kyjevský soud nařídil zabavit bývalému ukrajinskému 

prezidentovi Porošenkovi veškerý majetek (https://www.irozhlas.cz/zpravy-

svet/ukrajina-soud-porosenko-majetek_2201061408_cen, 7.3. 2022).   

Jakubowicz, Karol (2017). Média a demokracie ve 21. století: hledání nových 

modelů (Brno: Masarykova univerzita).  

Keller, Jan (2004). Dějiny klasické sociologie (Praha: Sociologické nakladatelství).   



57 

 

Klimkiewicz, Beata (2009). Structural media pluralism and ownership revisited : 

The case of central and eastern Europe. Journal of Media Business Studies 6 (3), str. 

43-62.  

Košťálová, Klára (2022). Zákon o střetu zájmů, alias lex Babiš, zůstává beze změny. 

Centrum pro lidská práva a demokracii. 18.3. 2022 

(https://www.centrumlidskaprava.cz/zakon-o-stretu-zajmu-alias-lex-babis-zustava-

beze-zmeny, 20.3. 2022).   

Leach, Darcy K. (2005). The Iron Law of What Again? Conceptualizing Oligarchy 

across Organizational Forms. Sociological Theory 23 (3), s. 312-337.   

Lyman, Rick (2014). Oligarchs of Eastern Europe Scoop Up Stakes In Media 

Companies. The New York Times. 26.11. 2014 

(https://www.nytimes.com/2014/11/27/world/oligarchs-of-eastern-europe-scoop-up-

stakes-in-media-companies.html, 9.3. 2022).   

Meckel, Lily (2021). UK Media: Who Owns Who?. A news Education. 29. 10. 2021 

(https://www.anewseducation.com/post/uk-media-ownership, 17.2. 2021).  

MediaGuru (2017). Přehled: Babišova nahrávka s redaktorem MF Dnes 

(https://www.mediaguru.cz/clanky/2017/05/prehled-babisova-nahravka-s-

redaktorem-mf-dnes, 11.3. 2022).   

MediaGuru (2020). Mapa vlastníků českých médií v roce 2020 

(https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/10/mapa-vlastniku-ceskych-medii-v-roce-

2020/, 11.3. 2022).  

Michels, Robert (1968). Political Parties (New York: Harper Collins Publishers).  

Moravec, Václav (2020). Proměny novinářské etiky (Praha: Academia).  



58 

 

Nohl, Radek (2019). Další nákup “Babišova” fondu. Získal podíly v dalších 

reprodukčních klinikách. Seznam Zprávy. 14.10. 2019 

(https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dalsi-nakup-babisova-fondu-ziskal-podily-v-

dalsich-reprodukcnich-klinikach-80868, 5.4. 2022).   

Nováková, Barbora (2021). Babiš navštívil Maďarsko. Jeho továrna pak dostala 

stamilionovou dotaci. Seznam Zprávy. 20.4. 2021 

(https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nejen-v-cesku-babisova-tovarna-v-madarsku-

dostala-stamilionovou-dotaci-151305, 5.4. 2022).   

Novinky.cz (2019). SynBiol z Babišova svěřenského fondu zvýšil tržby na více než 

pět miliard (https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/synbiol-z-babisova-

sverenskeho-fondu-zvysil-trzby-na-vice-nez-pet-miliard-40305442, 16.3. 2022).   

Novotný, Pavel P. (2019). Proč nepodceňovat nejvytíženějšího českého moderátora 

Jaromíra Soukupa. Forbes. 14.7. 2019 (https://forbes.cz/dlouhe-cteni-moc-jaromira-

soukupa/, 11.3. 2022).   

Oliver, Christian (2020). How Bulgaria became the EU’s mafia state. Politico. 9.9. 

2020 (https://www.politico.eu/article/bulgaria-how-it-became-mafia-state-of-eu/, 

7.3. 2022).   

Padueran, Claudiu – Popovici, Vali – Vischi, Katalin (2010). The Russian Oligarchs 

in Romania. Euobserver. 15.3. 2010 (https://euobserver.com/news/29678, 8.3. 

2022).   

Payne, James L. (1968). The Oligarchy Muddle. World Politics 20 (3), s. 439-453).   

Pešková, Kamila (2020). Slovenská justice si přišla pro “nedotknutelného” 

podnikatele Haščáka. Český Rozhlas Plus. 2.12. 2020 

(https://plus.rozhlas.cz/kamila-pesekova-slovenska-justice-si-prisla-pro-

nedotknutelneho-podnikatele-8374424, 8.3. 2022).   



59 

 

Pešková, Kamila (2021). Zatýkání slovenských oligarchů, díl Jozef Brhel. Český 

Rozhlas Plus. 4.2. 2021 (https://plus.rozhlas.cz/kamila-pesekova-zatykani-

slovenskych-oligarchu-dil-jozef-brhel-8419244, 8.3. 2022).   

Peterson-Withorn, Chase (2021). The 10 Richest Russian Billionaires 2021. Forbes. 

6.10. 2021 (https://www.forbes.com/sites/chasewithorn/2021/04/06/the-10-richest-

russian-billionaires-2021/?sh=1668c9626e84, 12.12. 2021).   

Plesl, Jaroslav (2014). Slonková odchází z čela MF Dnes. Neshodla jsem se s 

vedením, řekla. Lidové noviny. 30.6. 2014 

(https://www.lidovky.cz/byznys/sefredaktorka-mf-dnes-sabina-slonkova-po-pul-

roce-konci.A140630_135405_ln-media_ml, 15.3. 2022).   

Politico (2018). Politico 28 – Who to watch in 2018 – Lajos Simicska 

(https://www.politico.eu/list/politico-28-2018-ranking/lajos-simicska/, 9.3. 2022).   

Pšenička, Jiří (2020). Za deset let králem biopaliv. Cesta Babišova Agrofertu z nuly 

až na vrchol. Seznam zprávy. 17.5. 2020 (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/za-

deset-let-kralem-biopaliv-cesta-babisova-agrofertu-z-nuly-az-na-vrchol-105639, 

21.3. 2022).  

Seznam Zprávy (2021). Babišův kabinet přiklepl miliardové bonusy vybraným 

firmám. I těm z Agrofertu (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/babisuv-kabinet-

priklepl-miliardove-bonusy-vybranym-firmam-i-tem-z-agrofertu-147116, 5.4. 

2022).   

Scherer, Helmut (2011). Analýza mediálních obsahů ve výzkumu politické 

komunikace. In: Reifová, Irena, Analýza obsahu mediálních sdělení (Praha: 

Nakladatelství Karolinum), str. 29-50.  



60 

 

Smith, Rachael Craufurd (2013). Reviewing Media Ownership Rules in the UK and 

Europe: Competing of Complementary Investigations? Journal of Media Law 5 (2), 

str. 332-344.  

Synbiol (2022). Synbiol, a.s.: Předmět podnikání (http://www.synbiol.cz/), 13.3. 

2022). 

Synovitz, Ron (2020). Who Is Bulgaria’s ‘Potbelly’ And Why Do People Claim He 

Controls The Government?. Radio Free Europe. 24.6. 2020 

(https://www.rferl.org/a/who-is-bulgaria-s-potbelly-and-why-do-people-claim-he-

controls-the-government-/30745743.html, 7.3. 2022).   

Štětka, Václav (2012). From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership 

and Journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe. The International 

Journal of Press/Politics 17 (4), s. 433 – 456.   

Štětka, Václav (2014). Oligarchové při chuti. Reportér. 9.11. 2014 

(https://reportermagazin.cz/a/iXB73/oligarchove-pri-chuti, 9.3. 2022).   

Štický, Jiří (2016). Andrej a továrna na hnojiva. Reportér. 12.9. 2016 

(https://reportermagazin.cz/a/wiutK/andrej-atovarna-nahnojiva, 15. 3. 2022).   

Valášek, Lukáš (2021). Státní firma Čepro nakoupila od Agrofertu paliva za 5 

miliard bez veřejné soutěže. Aktuálně.cz. 19.11. 2021 

(https://zpravy.aktualne.cz/domaci/statni-firma-cepro-nakoupila-od-agrofertu-za-5-

miliard-bez-t/r~109f69d4599411eb842f0cc47ab5f122/, 5.4. 2022).  

Winters, Jeffrey A. (2011). Oligarchie (New York: Cambridge University Press).   

 

 

 



61 

 

Resumé 

This thesis deals with the analysis of the economic interests of the owner of the largest 

media house in the Czech Republic MAFRA, who is also a high-ranking Czech 

politician, and the influence of the media messages of the printed newspapers MF 

Dnes and Lidové noviny. The aim of this thesis is to answer the research question, 

which concerns the economic interests associated with the figure of their owner 

Andrej Babiš that are mentioned in the media. The thesis analyses a total of 150 

newspaper articles from the time period from January 2021 to the end of December 

2021. Based on the content analysis, the interpretation of individual economic 

interests in the given media is then linked to the actual interests of the owner's 

business. The contucted analysis has shown that partial economic interests are 

interpreted in specific media in favour of upholding the owner's economic power. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



62 

 

Přílohy 
 

Příloha 1: Graf: Zastoupení ekonomických témat ve zkoumaných článcích MF Dnes 

 

 

Zdroje: Online archiv MF Dnes 2022; vlastní dopočty a graf autorky. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



63 

 

Příloha 2: Graf: Zastoupení ekonomických témat ve zkoumaných článcích Lidových 

novin 

 

 

Zdroje: Online archiv Lidových novin 2022; vlastní dopočty a graf autorky. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



64 

 

Příloha 3: Graf: Četnost ekonomických témat ve zkoumaném vzorku deníků MF 

Dnes a Lidové noviny 

 

 

Zdroje: Online archiv MF Dnes 2022 – Online archiv Lidových novin 2022; vlastní 

dopočty a graf autorky. 


