Title: | "Vzorce člověka" - srovnání vybraných chápání a vymezení člověka |
Other Titles: | "Patterns of human" - comaparison of selected human understanding |
Authors: | Ficuová, Lucie |
Advisor: | Murgaš, Jaromír |
Referee: | Paitlová, Jitka |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/13666 |
Keywords: | antropologie;člověk;Platón;Friedrich Nietzsche;anamnesis;areté;duše;morálka;resentiment;vůle k moci;nadčlověk |
Keywords in different language: | anthropology;human;Plato;Friedrich Nietzsche;anamnesis;arete;soul;morality;ressentiment;will to power;superman |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá pojetím různých konceptů člověka u vybraných filozofů, v tomto případě jde o učení Friedricha Nietzscheho a Platóna. Je zde uvedena filozofická antropologie obou myslitelů a některé rozpory mezi nimi. Práce se také věnuje dalším vzorům člověka, které se dají rozřadit podle paradigmat, které ve své knize popisuje N. Pelcová. |
Abstract in different language: | This bachelor thesis deals with the interpretation of the different conceptions of human as perceived in the teaching of Friedrich Nietzsche and Plato. In the thesis it is introduced the philosophical anthropology of both thinkers and some of the divergences between them. The work also follows up another patterns of human, which can be sorted according to a several paradigms that are further described in the book made by N. Pelcova. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFI) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
bakalarska prace.pdf | Plný text práce | 1,17 MB | Adobe PDF | View/Open |
ficuova_murgas.pdf | Posudek vedoucího práce | 533,06 kB | Adobe PDF | View/Open |
ficuova_paitlova.pdf | Posudek oponenta práce | 590,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
O_ficuova.pdf | Průběh obhajoby práce | 252,86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/13666
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.