Název: Spiritualita v Evropě: přechod od pohanství ke křesťanské duchovnosti u Východních Slovanů
Další názvy: The Spirituality in the Evropean context: relict pagan in the now Slavonic spiritual christianity context
Autoři: Černá, Veronika
Vedoucí práce/školitel: Neupauer, Eduard
Oponent: Demjančuková, Dagmar
Datum vydání: 2014
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/14551
Klíčová slova: východní Slované;historie;pohanství;křesťanství;Vladimír I.;božstva;panteon;démoni;kultická praxe;svatyně
Klíčová slova v dalším jazyce: eastern Slavs;history;paganism;christianity;Vladimir I.;deities;pantheon;demons;cultic practice;shrine
Abstrakt: Práce pojednává o původní pohanské víře u východních Slovanů v době před přijetím křesťanství knížetem Vladimírem roku 988 v Kyjevské Rusi. Do 9. století se toho o východních Slovanech ví poměrně málo. První zmínka o slovanském pohanství pochází z 6. století od byzantského historika Prokopia z Kaisareie. Letopisectví vzniká teprve v období christianizace, konkrétněji za vlády Jaroslava Moudrého, který se snaží vyzdvihnout úroveň ruské historie a nechal sestavit ve 40. letech 11. století sbírku zpráv o vzniku křesťanství na Rusi. Další významnou letopisnou sbírkou je Pověst vremennych let. Část práce je zaměřena na staroslovanské bohy Peruna, Chorse, Striboga, Dažboga, Simargla a Mokoš. Tito bohové se objevují v panteonu kyjevského knížete Vladimíra ustanoveného roku 980. Někteří bohové přesahují hranice lokálního významu a s jistou výhradou je lze označit jako hlavní a společné všem Slovanům, např. Veles, Svarog či Bělbog. Nejširší oblast slovanského původního náboženství tvoří bezpochyby kult přírodních duchů, bytostí nižšího řádu kteří vládnou přírodní silou a obklopují člověka. Východní Slované uctívali hojně kult matky-země, kamenů, vody a ohně či kult rostlinstva.
Abstrakt v dalším jazyce: The main theme of this thesis is the original pagan faith of the Eastern Slavs in the period before the adoption of Christianity by Prince Vladimir of Kievan Rus' in 988. By 9th century is that of the East Slavs knows relatively little. The first mention of Slavic paganism comes from the 6th century by the Byzantine historian Procopius of Kaisareie. Annals arises only in the period of Christianization, specifically during the reign of Yaroslav I, Grand Prince of Rus', who is trying to highlight the level of Russian history and allowed to assemble in the 11th century collection of news about the origin of Christianity in Russia. Another important collection is Tale of Bygone Years. Part of the work is focused on Slavic gods - Perun, Chorse, Stribog, Dažbog, Simargl and Mokoš. These gods appear in the pantheon of Prince Vladimir of Kiev in 980 established. Some gods beyond the boundaries of local importance as a certain subject can be described as a major common to all Slavs as Veles, Svarog or Bělbog. The widest area of the original Slavic religion consists undoubtedly the cult of nature spirits, a lower order of beings who wield power and natural surround a person. Eastern Slavs worshiped widely cult of mother-earth, stones, water, fire and vegetation cult.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP - Cerna.pdfPlný text práce1,36 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
cerna_neupauer.pdfPosudek vedoucího práce279,7 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
cerna_demjancukova.pdfPosudek oponenta práce327,82 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
O_cerna.pdfPrůběh obhajoby práce97,65 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/14551

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.