Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorNovotný, Lukáš
dc.contributor.authorSteinbach, Martin
dc.contributor.refereeKodet, Roman
dc.date.accepted2015-06-09
dc.date.accessioned2016-03-15T08:56:28Z
dc.date.available2014-09-09cs
dc.date.available2016-03-15T08:56:28Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-04-30
dc.identifier63946
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/19426
dc.description.abstractNavrhovaná diplomová práce si klade za cíl zpracování problematiky československých filmů, které se z různých důvodů dostaly na index zakázaných snímků a o nichž hovoříme jako o "trezorových filmech". Jedná se především o díla, která můžeme chronologicky řadit do 60. let 20. století a souvisí se vznikem tzv. "Nové vlny". V tomto období docházelo k politickým a společenským změnám, které zapříčinily postupné uvolnění poměrů. Filmový průmysl byl jedním z uměleckých odvětví, kde se tyto změny projevovaly nejvýrazněji a měly tím pádem největší dopad na československou společnost. V prvních kapitolách práce bude přiblížen vývoj kinematografie v Československu, a to ve dvou částech do konce druhé světové války a do vzniku "Nové vlny". Filmový průmysl prošel v tomto historickém období četnými změnami. V dalších částech práce bude věnován pohled na kulturní změny v 60. letech 20. století jejich příčiny a hlavní události. Kapitola s názvem "Nová vlna" bude zohledňovat vznik, vývoj, charakteristiku a jednotlivé zástupce (tvůrci, díla) tohoto směru. Hlavní kapitoly této diplomové práce se zaměří na šestici vybraných trezorových filmů, na jejich obsah a ideologická východiska. Zároveň bude přiblížen postoj komunistického aparátu k těmto snímkům, přičemž budou vysvětleny důvody, díky kterým byl zmiňovaný film zakázán. Rovněž bude věnován prostor jejich režisérům s ohledem na jejich životopis a dřívější či pozdější tvorbu. Šest trezorových filmů pro tuto diplomovou práci jsou Skřivánci na niti režiséra Jiřího Menzela, Kladivo na čarodějnice režiséra Otakara Vávry, Smuteční slavnost režiséra Zdenka Sirového, Všichni dobří rodáci režiséra Vojtěcha Jasného, Ucho režiséra Karla Kachyni a Bílá paní režiséra Zdeňka Podskalského. V závěru práce bude zhodnocen celkový význam zmíněných trezorových filmů v souvislosti s celkovým kontextem totalitního režimu v Československu. Hlavními zdroji pro tuto diplomovou práci bude především necizojazyčná odborná literatura a odborná periodika a studie. Využity budou rovněž prameny z fondu Národního filmového archivu v Praze.cs
dc.format108 s. (172 000 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjecttrezorové filmycs
dc.subjectČeskoslovenskocs
dc.subjectJiří Menzelcs
dc.subjectSkřivánci na nitics
dc.subjectBílá panícs
dc.subjectZdeněk Podskalskýcs
dc.subjectOtakar Vávracs
dc.subjectKladivo na čarodějnicecs
dc.subjectZdenek sirovýcs
dc.subjectSmuteční slavnostcs
dc.subjectKarel Kachyňacs
dc.subjectUchocs
dc.subjectVojtěch Jasnýcs
dc.subjectVšichni dobří rodácics
dc.subjectfilmycs
dc.subjectnormalizacecs
dc.subjecttrezorcs
dc.subjectnová vlnacs
dc.subjectFAMUcs
dc.titleTrezorové filmy v Československu a jejich tvůrci: Vybrané příkladycs
dc.title.alternativeVault Movies in Czechoslovakia and their Creators: Selected Examplesen
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programHistorické vědycs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThe topic of this thesis will look into selected motion pictures of the czechoslovak cinematography, which from various reasons got to an index of forbidden films and we refer to them as "vault movies". Timewise, this work will be specifically focused on pieces of work from sixties and seventies of the last century. Aim of the thesis will be to outline basic elements of historical developement of czechoslovak cinematography after the second world war with respect on the latter origin of so called "New Wave". Moreover it will also focus on life and career of individual directors of selected motion pictures and will politically, socially, and culturally analyze their work, which ended up forbidden. Major attention will be given to movies Skřivánci na niti of director Jiří Menzel, Kladivo na čarodějnice of Otakar Vávra, Smuteční slavnost of Zdeněk Sirový, Všichni dobří rodáci of Vojtěch Jasný, Ucho of Karel Kachyňa and Bílá paní of Zdeňěk Podskalský. In the conclusion of the thesis I will evaluate the overal significance of mentioned vault movies with link to the general context of totalitarian regime in Czechoslovakia.en
dc.subject.translatedvault moviesen
dc.subject.translatedCzechoslovakiaen
dc.subject.translatedFAMUen
dc.subject.translatedJiří Menzelen
dc.subject.translatedSkřivánci na nitien
dc.subject.translatedBílá paníen
dc.subject.translatedZdeněk Podskalskýen
dc.subject.translatedOtakar Vávraen
dc.subject.translatedKladivo na čarodějniceen
dc.subject.translatedZdenek Sirovýen
dc.subject.translatedSmuteční slavnosten
dc.subject.translatedKarel Kachyňaen
dc.subject.translatedUchoen
dc.subject.translatedVojtěch Jasnýen
dc.subject.translatedVšichni dobří rodácien
dc.subject.translatednew waveen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KHV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
FINALNI VERZE_steinbach.pdfPlný text práce730,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
vedouci-Steinbach_posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce820,59 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
oponent-Steinbach posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce979,7 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
obhajoba-Steinbach_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce304,35 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/19426

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.