Název: Reflexe Aristotelovy Poetiky u vybraných novověkých myslitelů (Corneille, Lessing, Goethe)
Další názvy: The Interpretations of Aristotles Poetics: P. Corneille, G. E. Lessing, J. W. Goethe
Autoři: Toncarová, Nikola
Vedoucí práce/školitel: Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.
Oponent: Ševčík Miloš, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2016
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24713
Klíčová slova: aristoteles;poetika;corneille;lessing;goethe;drama;básnictví;francouzský klasicismus;německé osvícenství;sturm und drang;bouře a vzdor;hamburská dramaturgie;rozpravy i tragédii;k shakespearovu dni;nachlese zu aristoteles' poetik;katarze.
Klíčová slova v dalším jazyce: aristotle;poetics;corneille;lessing;goethe;drama;poetry;french classicism;german enlightenment;sturm und drang;hamburgische dramaturgie;trois discours sur le po?me dramatique;zum shakespeares-tag;nachlese zu aristoteles' poetik;katharsis.
Abstrakt: Tato práce se zabývá tím, jak byl Aristotelův spis Poetika o pravidlech básnické tvorby (a zejména jeho teorie tragédie) čten a debatován v novověku, s důrazem na tři významné představitele teorie i praxe dramatické a básnické tvorby Pierre Corneille, Gotthold Ephraim Lessing a Johan Wolfgang von Goethe. V první části práce je popsán francouzský klasicismus v 17. století a jsou zde rozebrány Corneillovy Rozpravy o tragédii, které napsal v roce 1660 a ve kterých se snaží vyrovnat s francouzským klasicismem za pomoci Aristotelovy Poetiky. V druhé části práce je představeno německé osvícenství v 18. století, Lessing a jeho dílo Hamburská dramaturgie. Rozbor Hamburské dramaturgie je věnován zejména částem, které jsou věnovány Aristotelově Poetice. Téma je uzavřeno třetí částí, ve které je pojednáno o přelomu 18. a 19. století a působení hnutí Sturm und Drang s důrazem na jednoho z hlavních představitelů Goetha a jeho esej Nachlese zum Aristotle Poetics.
Abstrakt v dalším jazyce: This diploma thesis resolve how the Aristotelian treatise Poetics about the rules of poetic creation (and especially his theory of tragedy) was read and debated in the modern period, with an emphasis on three significant theory and practice representatives of dramatic and poetic creations - Pierre Corneille, Gotthold Ephraim Lessing and Johan Wolfgang von Goethe. The first part of thesis depicts the French classicism in the 17th century and Corneille's Trois Discours sur le po?me dramatique (1660), where the author tries to settle with the French classicism with the help of Aristotle's Poetics, is analysed. The German Enlightenment in the 18th century, Lessing and his work Hamburgische Dramaturgie (1767 - 1769) are introduced in the second part of this thesis. The analysis of Hamburgische Dramaturgie is devoted to the parts that are dedicated to Aristotle's Poetics. The thesis is concluded by the third part, which discuss the turn of the 18th and 19th centuries and the influence of the movement Sturm und Drang, with emphasis on one of the main representatives - Goethe and his speech Zum Shakespeares-Tag (1771) and essay Nachlese zu Aristoteles' Poetik (1827).
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Reflexe Aristotelovy Poetiky u vybranych novovekych myslitelu (Corneille, Lessing, Goethe).pdfPlný text práce1,07 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
toncarova_blahutkova.docPosudek vedoucího práce1,47 MBMicrosoft WordZobrazit/otevřít
toncarova_sevcik.pdfPosudek oponenta práce623,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Toncarova_N.pdfPrůběh obhajoby práce700,04 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/24713

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.