Název: Základní modely v dynamice rotujících soustav se zaměřením na rotory turbodmychadel
Autoři: Liška, Karel
Vedoucí práce/školitel: Byrtus Miroslav, Ing. Ph.D.
Oponent: Hajžman Michal, Ing. Ph.D.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28476
Klíčová slova: dynamika rotorů;lavalův rotor;stodolův-greenův rotor;metoda konečných prvků;modální analýza;kritické úhlové rychlosti;turbodmychadlo
Klíčová slova v dalším jazyce: rotordynamics;jeffcott rotor;stodola-green rotor;finite element method;modal analysis;critical speed;turbocharger
Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá základními matematickými modely v dynamice rotujících soustav se zaměřením na rotory turbodmychadel. Jsou zde popsány základní modely rotorů - Lavalův a Stodolův-Greenův rotor. V kapitole 3 jsou odvozeny matematické modely hřídelů jako 1D kontinuí a tuhých kotoučů použitím metody konečných prvků s uvažováním ohybových kmitů. Pro uložení turbodmychadel jsou často využívána kluzná ložiska s plovoucími pouzdry. Matematické modely těchto ložisek v různých stupních abstrakce jsou odvozeny v kapitole 4. Cílem této bakalářské práce bylo vytvořit v MATLABu programové vybavení k vyšetřování modálních vlastností rotorové soustavy na základě matematických modelů odvozených v této bakalářské práci a s využitím programového vybavení vytvořit výpočtový model na rotor turbodmychadla výrobce ČZ a.s. Turbo a vyšetřit jeho modální vlastnosti.
Abstrakt v dalším jazyce: This bachelors thesis deals with basic mathematical models in rotordynamics aiming at rotors of turbochargers. Basics models of rotors - Jeffcot and Stodola-Green models are described in this bachelor thesis. In chapter 3 mathematical models of shafts as 1D continuum and rigid disks are derived using finite element method with the consideration of bending vibrations. Turbochargers are often supported by fluid film bearings with floating rings. Mathematical models of these bearings in different levels of abstraction are derived in chapter 4. Aim of these bachelor thesis was to create software in MATLAB for analysing modal properties of a rotor system composed of mathematical models derived in this bachelor thesis and use software to create the calculation model of the turbocharger of manufacturer ČZ a.s. Turbo and examine its modal properties.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KME)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_Karel_Liska_final.pdfPlný text práce1,96 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_oponent.pdfPosudek oponenta práce424,83 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce227,24 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce98,86 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/28476

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.