Název: Podporování kritického myšlení ve výuce anglického jazyka
Další názvy: Encouraging Critical Thinking in English Language Classes
Autoři: Súkeníková, Markéta
Vedoucí práce/školitel: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28827
Klíčová slova: kritické myšlení;kritické čtení;učebnice anglického jazyka;úkoly a otázky k textům
Klíčová slova v dalším jazyce: critical thinking;critical reading;english textbooks;reading texts and tasks
Abstrakt: Změny probíhající v českých kurikulárních dokumentech a všeobecná víra v to, že škola není místo sloužící pro přenos znalostí a vědomostí, ale místo, kde žáci rozvíjí své myšlenkové dovednosti, mi daly impulz pro bližší prozkoumání tematiky kritického myšlení. Tato práce zkoumá, do jaké míry jedna ze základních pomůcek učitele angličtiny, učebnice, podporuje aplikaci kritického myšlení při četbě učebnicových textů. Jinými slovy, hlavním cílem výzkumu byla analýza a vyhodnocení jednotlivých čtecích cvičení ve vztahu ke kritickému myšlení. Pro analýzu byly vybrány čtyři středoškolské učebnice od čtyř různých nakladatelství. Výsledky ukazují, že v jednotlivých učebnicích můžeme sledovat obdobné tendence. Ve všech učebnicích zásadně převažují taková cvičení, která nepřekračují úroveň znalostí (zapamatování), aplikujeme-li Bloomovu taxonomii kognitivních cílů. Avšak setkáváme se i s takovými cvičeními, která svým charakterem umožňují podporu kritického myšlení a čtení. Taková cvičení mívají podobu otevřených a diskusních otázek, skupinových prací a různých projektů. Nicméně analýza čtecích cvičení poukazuje na dva zásadní nedostatky. Základní princip kritického myšlení, a to dovednost pracovat se svými myšlenkovými procesy, a základní princip kritického čtení, který spočívá v kritické analýze textů, se ve zkoumaných učebnicích prakticky neuplatňovaly. Z tohoto důvodu se diplomová práce snaží poskytnout učitelům anglického jazyka také návrhy pro podporu kritického myšlení při četbě anglických textů v podobě otázek podporujících kritického myšlení získaných z literárního průzkumu.
Abstrakt v dalším jazyce: The purpose of this thesis was to analyse whether teaching aids actually provide teachers with the opportunity of fostering critical thinking and reading. In other words, the main aim of the research was to analyse reading tasks in English textbooks with respect to whether they do or do not support critical approaches. For this purpose four textbooks for secondary education of different publisher were analysed in a great detail. The results show that even though in all the analysed textbooks more than a half of the reading tasks do not exceed knowledge category of Bloom´s Taxonomy, hence, they do not promote critical thinking, there are questions and tasks to be found which actually do so. Having a form of discussion questions and various group works, such tasks enable the comparison of different ideas and opinions, hence, opening a space for critical viewpoint. However, the essential aspect of critical thinking, the metacognition; and the essential aspect of critical reading, the critical analysis of a text, were found to be insufficiently addressed. Therefore, this thesis also offers suggestions to teachers interested in critical approach how to encourage students to read texts critically adopting their personal stance and developing their own thinking abilities through practical examples of critical reading questions.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAN)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
dp_sukenikova.pdfPlný text práce1,29 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sukenikova pos ved.pdfPosudek vedoucího práce625,76 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sukenikova pos opon.pdfPosudek oponenta práce976,95 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sukenikova prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce420,93 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/28827

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.