Název: Moderní koncepce pohonů středních a velkých výkonů
Autoři: Brůha, Martin
Oponent: Bernat František, Ing. CSc.
Pavelka Jiří, Prof. Ing. DrSc.
Valouch Viktor, Prof. Ing. CSc.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/33638
Klíčová slova: vysokonapěťový pohon;zátěží komutovaný střídač (lci);napěťový střídač (vsi);zpětná vazba;regulátor;přímé řízení momentu (dtc);vektorové řízení;elektromechanická interakce;pružný hřídel;vlastní frekvence;vibrace;simulace;experiment;aktivní tlumení
Klíčová slova v dalším jazyce: medium voltage drive;load commutated inverter (lci);voltage source inverter (vsi);feedback;controller;direct torque control (dtc);vector control;electro-mechanical interaction;elastic shaft;eigenfrequency;vibration;simulation;experiment;active damping
Abstrakt: Tato práce se zabývá elektromechanickou interakcí mezi frekvenčním měničem, napájeným elektromotorem a mechanickým soustrojím u pohonů středních a zejména velkých výkonů (řádov? jednotky až desítky megawatt). Nejprve je analyzován moment motoru a jeho zvlnění, tj. jednotlivé pulsační složky momentu. Zkoumány jsou faktory mající vliv na tyto složky: topologie měniče, způsob modulace, nastavení regulátorů, interakce se zátěží a dále také specifické řídicí algoritmy. Hlavní pozornost je zaměřena na způsob řízení pohonu resp. frekvenčního měniče a jeho vliv na interakci s poháněným zařízením. Cílem práce je zejména optimalizace pohonu z hlediska minimalizace torzních kmitů a dále pak návrh a ověření algoritmů jejich aktivního tlumení. Nejperspektivnější metody jsou detailněji prezentovány pomocí simulací či v podobě měření konkrétních pohonů. Důraz je kladen také na analytické způsoby pro určení stability pohonu z hlediska torzního kmitání. S jejich pomocí je frekvenční měnič optimálně parametrizován předtím, než je uveden do provozu. Problematika elektro-mechanické interakce je demonstrována na několika reálných případech z praxe. V závěru jsou zmíněny perspektivní algoritmy řízení pro tlumení kmitání a poskytnuty praktické rady, jak zohlednit elektrický regulovaný pohon s frekvenčním měničem jako součást torzního systému.
Abstrakt v dalším jazyce: This work deals with modern concepts of electric drives for medium and high power (megawatt range), particularly with electro-mechanical interaction between frequency converter, electric motor and mechanical shaft system. First the motor torque and its ripple is analyzed, i.e. the pul-sating components of air gap torque. Factors influencing torque ripple such as converter topolo-gy, modulation scheme, controller settings, interaction with load and also specific control algo-rithms are investigated. Focus is on the control strategy of the drive or frequency converter respectively, and the influence on the interaction with driven equipment. The aim of this work is mainly an optimization of the drive from the point of view of minimized torque pulsations and development as well as verification of algorithms for active damping. The most perspective methods are presented by means of simulations or measurements on spe-cific drives. Focus is also given on analytic methods to determine stability from torsional view-point. With such aid, the parameters of the frequency converter are tuned prior to the commis-sioning phase. The problematic of electro-mechanical interaction is demonstrated on examples of several real field cases. The summary shows selected active damping functions and gives some practical hints how to deal with variable speed drive with a frequency converter as part of a torsional system.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KEV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Disertace_Bruha.pdfPlný text práce9,09 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bruha_publ.pdfPosudek vedoucího práce324,65 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bruha_opon.pdfPosudek oponenta práce2,78 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bruha_zapis.pdfPrůběh obhajoby práce528,31 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33638

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.