Title: | Co jsou to rosolovité houby? |
Authors: | Kout, Jiří |
Citation: | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2016, č. 1-2, s. 1-7. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Document type: | článek article |
URI: | https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2016/clanky/Arnika_2016_1-2_Kout-web.pdf http://hdl.handle.net/11025/33890 |
ISSN: | 1804-8366 |
Keywords: | heterobasidiomycetes;stopkovýtrusné houby;houby;biologie;exkurze;biology;education |
Keywords in different language: | heterobasidiomycetes;basidiomycota;fungi;biology;field trip |
Abstract: | Rosolovité houby jsou umělou skupinou v rámci stopkovýtrusných hub s dělenými bazidiemi. Intenzivní využívání moderních přístupů v systematice však rozdělilo rosolovité houby do tří vzájemně nepříbuzných skupin. Shrnuty jsou základy současného stavu jejich taxonomie a často se vyskytující druhy větších rozměrů jsou zpracovány do praktického určovacího klíče, který umožňuje jejich určování přímo v terénu. |
Abstract in different language: | Jelly fungi are a strange group with gelatinous fruitbodies and may be remarkable in the field in humid conditions. Their taxonomy has been changed in the respect of new phylogeny and traditional morphological approach was abandoned (Heterobasidiomycetes). This article brings general information about three classes of subphylum Agaricomycotina which includes jelly fungi. There are not so high number of species which create larger fruitbodies and therefore it is not so difficult identify them. Practical dichotomous key aimed to identification of those jelly fungi is added. The key uses morphological features and enables its utilization in the field. All discussed species are shown on photos. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Appears in Collections: | Články / Articles (CBG) Číslo 1-2 (2016) Číslo 1-2 (2016) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2016_1-2_Kout-web.pdf | Plný text | 4,21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/33890
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.