Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorKohout, Jiří
dc.contributor.authorMollerová, Marie
dc.contributor.authorMasopust, Pavel
dc.contributor.authorFeřt, Lukáš
dc.contributor.authorKéhar, Ota
dc.contributor.authorSlavík, Jan
dc.date.accessioned2019-04-11T11:06:47Z
dc.date.available2019-04-11T11:06:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 1, s. 26-34.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttps://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-4_Kohout-Mollerova--web.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/33904
dc.description.abstractPředkládaná teoretická studie reprezentuje úvod do problematiky kritických míst kurikula ve fyzice na základní škole. Je představeno filozoficko-metodologické zázemí plánovaného empirického výzkumu a provedena jeho diskuze v kontextu obecné didaktiky a didaktiky fyziky. Z filozofického pohledu se opíráme o instrumentální realismus reprezentovaný v českém prostředí Ladislavem Kvaszem. Metodologicky poté stavíme na konceptuální fyzice reprezentující jeden z nejčastějších přístupů v současné didaktice fyziky. Je prezentován odhad typologie kritických míst kurikula založený na hierarchizaci konceptů ve fyzice zahrnující klíčové, substantivní, organizační a aplikační koncepty. Plánovaný empirický výzkum je poté odvozen z této typologie a bude zahrnovat polostrukturované rozhovory s učiteli fyziky, analýzu kurikulárních dokumentů a vnějšího prostředí, a rovněž rozbor výsledků českých žáků v mezinárodním srovnání TIMSS. Je uveden evidence-based přístup k přípravě nových vzdělávacích materiálů a detailně diskutován jeho potenciál. Jako celek tato studie představuje první krok směrem k systematickému výzkumu zaměřujícímu se na dosud prakticky nestudovanou oblast kritických a klíčových míst kurikula.cs
dc.description.sponsorshipStudie byla podpořena projektem OP VVV Didaktika – Člověk a příroda A (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16 011/0000665).cs
dc.format9 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.relation.ispartofseriesArnicacs
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectkritická místa kurikulacs
dc.subjectklíčová místa kurikulacs
dc.subjectdidaktika fyzikycs
dc.subjectinstrumentální realismuscs
dc.subjectkonceptuální fyzikacs
dc.subjecthyerarchie konceptůcs
dc.subjectevidence-based designcs
dc.subjectmushroomsen
dc.subjectexcursionen
dc.titleKritická místa ve výuce fyziky na ZŠ: úvod do problematiky a možnosti výzkumucs
dc.title.alternativeCritical spots in physics education in lower-secondary schools: introduction into discussion and research optionsen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThe presented theoretical study represents an introduction into the topic of critical spots of physics curriculum in lower- secondary schools. The philosophical-methodological background of planned empirical research is provided and discussed in context of general didactics and physics education research. From the philosophical point of view, the research is based on entity (instrumental) realism personified in Czech environment by Ladislav Kvasz. Methodologically, we build on conceptual physics which represents one of the most popular approaches in current physics education research. An estimated typology of critical spots is presented based on hierarchy of concepts in physics involving crosscutting, substantive, organizational and applied concepts. The planned empirical research is derived from the typology and will comprise of semi- structured interviews with experienced physics teachers, an analysis of curriculum documents and environmental analysis, and detailed discussion of results of the Czech pupils in the international comparison TIMSS. Based on the results of this research, we will create new evidence- based educational materials. Potential of these materials is thoroughly discussed. As a whole, this study constitutes first step towards a systematical research focused on understudied area of critical spots and curriculum focal points in physics education.en
dc.subject.translatedcritical spots of curriculumen
dc.subject.translatedcurriculum focal pointsen
dc.subject.translatedphysics education researchen
dc.subject.translatedentity realismen
dc.subject.translatedconceptual physicsen
dc.subject.translatedhierarchy of conceptsen
dc.subject.translatedevidence-based designen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KMT)
Číslo 1 (2018)
Číslo 1 (2018)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2018_1-4_Kohout-Mollerova--web.pdfPlný text401,61 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33904

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.