Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorHajžman Michal, Doc. Ing. Ph.D.
dc.contributor.authorMacháňová, Pavla
dc.contributor.refereeDyk Štěpán, Ing. Ph.D.
dc.date.accepted2020-7-28
dc.date.accessioned2020-11-10T00:37:35Z-
dc.date.available2019-10-1
dc.date.available2020-11-10T00:37:35Z-
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-6-30
dc.identifier82969
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/41576
dc.description.abstractTato práce se zabývá modelováním suchého tření se zaměřením na aplikace v numerických simulacích nárazu při vývoji automobilových sedaček. Práce obsahuje přehled statických a dynamických modelů tření používaných v dynamice poddajných těles. Vybrané modely byly implementovány v programu Matlab na různých úlohách. Součástí práce je přehled existujících experimentálních měření prováděných za účelem identifikace parametrů modelů tření. Dále je v práci popsán výpočetní software LS-Dyna, princip výpočtů, integrační metody, kontaktní algoritmy, zahrnutí tlumení a tření do simulací a příklady výpočtů z automobilového prostředí. V programu LS-Dyna byly také provedeny výpočty zaměřené na nastavení kontaktních parametrů včetně koeficientů tření. Následně bylo provedeno porovnání výsledků získaných z programů Matlab a LS-Dyna. Vybrané úlohy se podařilo v obou programech úspěšně simulovat se srovnatelnými výstupy. Ve spolupráci s oddělením Testing společnosti Lear Corporation Czech Republic, s. r. o. byl proveden návrh a realizace experimentálního měření za účelem analýzy průběhu třecí síly při kontaktu těles z různých materiálů. Z naměřených dat bylo provedeno určení parametrů modelů tření. Přínos získaných výsledků je jak v jejich aplikaci ve výpočtech, tak i v návrhu samotné testovací metody, která může být v budoucnu použita pro stanovení parametrů tření u nových kombinací materiálů.cs
dc.format97 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectpočítačové modelovánícs
dc.subjectnumerické výpočtycs
dc.subjectmodelování třenícs
dc.subjectmatlabcs
dc.subjectls-dynacs
dc.subjectexperimentální měřenícs
dc.titleModelování tření a jeho vliv při numerických simulacích rychlých dějůcs
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameIng.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta aplikovaných vědcs
dc.thesis.degree-programPočítačové modelování v inženýrstvícs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThis master thesis is aimed to study dry friction modeling focusing on applications in impact numerical simulations during development of new car seats. It contains an overview of static and dynamic friction models that are used in dynamics of elastic bodies. Selected models were implemented in Matlab system in various examples. An overview of existing experimental measurements performed to identify the parameters of friction models is also included. Further this work describes LS-Dyna computer software, the calculation principle, integration methods, contact algorithms, the inclusion of damping and friction in simulations and examples of calculations from the automotive industry. Calculations focused on contact parameters, including friction coefficients, were also performed in this software. Subsequently, a comparison of the results obtained from Matlab and LS-Dyna programs is presented. Selected tasks were successfully simulated using both programs with comparable outputs. An experimental measurement was designed and performed in cooperation with Testing Department of Lear Corporation Czech Republic, s. r. o. in order to analyze the friction force in the course of contact of bodies made from various materials. The parameters of the friction models were determined from the measured data. The benefit of the obtained results is both in their application in numerical simulations and in the design of the test method itself, which can be used as well in the future to determine the parameters of new combinations of materials.en
dc.subject.translatedcomputer modelingen
dc.subject.translatednumerical simulationsen
dc.subject.translatedfriction modelingen
dc.subject.translatedmatlaben
dc.subject.translatedls-dynaen
dc.subject.translatedexperimental measuringen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KME)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
PavlaMachanova_DP.pdfPlný text práce20,97 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Machanova_oponent.pdfPosudek oponenta práce618,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Machanova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce265,93 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Machanova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce647,62 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/41576

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.