Title: Malotraktor
Other Titles: Small tractor
Authors: Řehák, Martin
Advisor: Veverka Zdeněk, Doc. MgA.
Referee: Bartas Vlastimil, MgA.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/42110
Keywords: malotraktor;design traktoru;traktor;zemědělství;automotive;design;tvary;tvarosloví;zemědělská technika
Keywords in different language: small tractor;tractor;tractor design;agriculture;automotive;shapes;agriculture machinery
Abstract: Výstupem mé práce se stal malotraktor inspirován jednoduchostí a čistotou starých malotraktorů značky Lamborghini (viz příloha č. 9) volně položen na technickém základu malotraktoru firmy Agroservis Pavel Šálek. Celý koncept jde proti aktuálním tendencím, jak je agrotechnika vnímána. Jedná se o čistě utilitární stroje maximálně podřízené své funkci. Nedělám si iluze, že je pro většinu majitelů malotraktorů důležité, jak jejich stroj vypadá a jistě při jeho volně byla v první řadě jiná kritéria. To mě však neodradilo od volby tohoto tématu a stále ho vnímám jako velmi zajímavý předmět pro tvorbu vizuální studie. Abych docílil tvarové jednoduchosti, oprostil jsem se od spousty aktuálně nezbytných technických detailů, které věřím, že v blízké budoucnosti půjdou vyřešit čistě elektronicky tak, jak se to již dnes běžně projevuje v automobilovém průmyslu v podobě adaptivních tempomatů, autonomních řízení, volbou jízdních režimů nebo interakce s řidičem. Sofistikovaná volba jízdních režimů zohledňuje aktuální typ činnosti, druh přídavného zařízení, nastavení automatické převodovky a uzávěrek diferenciálů. Koncept počítá s využitím konvenčního vznětového motoru, mimo jiné výhody z důvodu zachování poměrů těla malotraktoru. V dnešní době je možné zemědělskou techniku řídit pomocí GPS a podle druhu činnosti zvolit nejefektivnější stopu. V konceptu jsem pracoval s ideou sofistikovanější verze volby jízdních režimů, která je přizpůsobena potřebám malotraktoru. Většina operací by byla řízena přes velký digitální displej, který by shromažďoval veškeré informace a řidič by je tak mohl sledovat přehledně na jednom místě. GPS navigace a kamery umístěné na všech stranách malotraktoru, vytvářející virtuální pohled ze shora, které můžeme vidět v dnešních automobilech, by napomáhaly optimalizaci trajektorie. Řidič by také měl dokonalý přehled o svém okolí. Věděl by, co se děje těsně před ním, kde brání ve výhledu kapota i za ním, takže není potřeba zrcátek. Další vychytávkou je kamera na spodku přední strany vozidla, která mu umožňuje mapovat a následně zaznamenávat terén pro rozpoznávání překážek či držení stopy například při orbě. Koncept je navržen tak, aby malotraktor zvládal velké množství úkonů, které si dnešní hospodář musí hlídat manuálně a potřebuje k tomu mít určité zkušenosti, a tím se stal uživatelsky přívětivějším. Možnost přídavných zařízení včetně závaží vpředu i vzadu je samozřejmostí. Při připojení přídavného zařízení senzory automaticky rozpoznají druh zařízení a na displeji se zobrazí jeho nastavení. Přední i zadní světlomety, včetně signalizačních, jsou řešeny pomocí LED technologie.
Abstract in different language: I chose this topic for my diploma thesis because I wanted to prove that it is possible to use agrotechnic machine as a plausible subject for a visual study. The main goal for me was to preserve the high visual standard of minimalistic small tractors from the 60's by using high-tech technology. Technology that uses cameras, sensors and high level software should allow unprofessional users the ability to operate these vehicles. My interest was aimed at the visual side of the project, so my primary focus was shape. In the beginning, I approached this topic very sculpturally. That is another reason why I chose this topic - small tractors have a very specific shape. Inspiration is possible to find not only in agro-industry, but also in automotive design, boats, airplanes or motorcycles. The shape of small tractors is a very complex matter because of the visual interconnection between interior and exterior which then uncovers the great potential for exploring interactions. The concept is loosely based on Pavel Šálek's small tractor Cabrio 50HP- Excellent chassis. I tried to reach the ideal proportion, which in this case is given by the size of the engine. For best result, I had the opportunity to use virtual reality software Gravity Sketch, where I have made my first sketches. Curves from this software have been used as a template for the final model. Part of my work was also the creation of a model in a ratio of 1:5 to verify shape relations.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KDE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomka_rev_c (kopie).pdfPlný text práce21,46 MBAdobe PDFView/Open
Rehak.pdfPosudek vedoucího práce317,85 kBAdobe PDFView/Open
Rehak.docPosudek oponenta práce55 kBMicrosoft WordView/Open
Rehak_0.pdfPrůběh obhajoby práce252,58 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/42110

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.