Title: | Rolling of ingots of third-generation high-strength steels into sheets |
Other Titles: | ZPRACOVÁNÍ VYSOKOPEVNÝCH OCELÍ TŘETÍ GENERACE NA PLECHOVÉ POLOTOVARY |
Authors: | Vrtáček, Jiří Jirková, Hana Peković, Michal Tříska, Ladislav |
Citation: | VRTÁČEK, J. JIRKOVÁ, H. PEKOVIĆ, M. TŘÍSKA, L.Rolling of ingots of third-generation high-strength steels into sheets. In: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Bristol: IOP Publishing LTD, 2020. ISSN 1757-8981. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | IOP Publishing LTD |
Document type: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | 2-s2.0-85080877459 http://hdl.handle.net/11025/42904 |
ISSN: | 1757-8981 |
Keywords: | Válcování za tepla a studena;vysokopevné oceli;vícefázová mikrostruktura |
Keywords in different language: | Hot and cold rolling;high strength steels;multiphase microstructure |
Abstract: | V moderní éře strojírenského průmyslu neodmyslitelně patří zpracování materiálů na plechové polotovary pomocí válcování. Největším odběratelem plechových polotovarů z ocelí je automobilový průmysl. Ten se v posledních desetiletí zabývá snižováním emisních zplodin dopravních prostředků. Jednou z možností snižování emisních zplodin je využití pokročilých vysokopevných ocelí, které díky svému chemickému složení a mechanismům zpevňovaní umožňují redukovat tloušťku plechových přístřihů budoucích dílů karoserií. Na dvou moderních vysokopevných oceli s obsahem uhlíku 0,2 hm. % a legovaných manganem, křemíkem a rozdílným podílem hliníku bylo odzkoušeno převálcování ingotů na plechy o tloušťce 1,8 mm kombinací válcování za tepla a za studena. Bylo zjištěno, že je možné dosáhnout meze pevnosti přesahující 1000 MPa s tažností přes 15%. |
Abstract in different language: | One of the essential branches of today’s engineering production involves production of sheet stock by rolling. The majority of steel sheet stock is used in the automotive industry. In recent decades, this sector has been striving to reduce vehicle emissions. One of available solutions involves the use of advanced high-strength steels whose chemical composition and strengthening mechanisms make it possible to build the car body with thinner sheet blanks than before. Two advanced high-strength steels containing 0.2 wt. % carbon and additions of manganese, silicon and different levels of aluminium were used for rolling trials in which ingots were converted into 1.8 mm sheet by combined hot and cold rolling. This procedure was found to produce strengths in excess of 1000 MPa combined elongation of more than 15%. |
Rights: | © IOP Publishing |
Appears in Collections: | Konferenční příspěvky / Conference Papers (RTI) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Vrtáček_2020_IOP_Conf._Ser.__Mater._Sci._Eng._723_012033.pdf | 852,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/42904
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.