Název: The Strange Case of Shylock: From a Figure of Tragic Dimensions into an Ordinary Jewish Bargainer
Další názvy: Zvláštní případ Shakespearova Shylocka: Z postavy tragických dimenzí po obyčejného židovského obchodníka
Autoři: Mišterová, Ivona
Citace zdrojového dokumentu: MIŠTEROVÁ, I. . The Strange Case of Shylock: From a Figure of Tragic Dimensions into an Ordinary Jewish Bargainer. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 2019, roč. 6, č. 1, s. 74-78. ISSN 2336-3347.
Datum vydání: 2019
Nakladatel: University of Hradec Králové
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/36691
ISSN: 2336-3347
Klíčová slova: William Shakespeare;Kupec benátský;Shylock, 1. světová válka;divadlo;recepce
Klíčová slova v dalším jazyce: William Shakespeare;The Merchant of Venice;Shylock, Great War;theatre;reception
Abstrakt: This article attempts to trace the reception of productions of "The Merchant of Venice" directed by Jaroslav Kvapil (7 April 1916) and Antonín Fencl (8 April 1916), in newspaper theatre reviews in terms of critical response embedded in the broader social and political context of the Shakespeare Festival held in Prague in 1916 during the Great War. Kvapil’s and Fencl’s respective performances of The Merchant of Venice were divided by only a single day. However, the two renditions were very different. Fencl became the exclusive and multifunctional creator of the performance, in which he rose to the task of director, stage designer, translator and performer of the role of Shylock. In contrast to Kvapil’s directing concept and Eduard Vojan’s vindictive but distressed, human portrayal of Shylock, which dominated the National Theatre’s stage, Fencl portrayed the Venetian Jew in a thoroughly comedic manner. Fencl’s “Jewish bargainer, hunching and skulking whimsically, bargaining secretively and in a neighbourly manner, negotiating cunningly and insidiously,” did not seem to win the favour of the theatre critics of the time.
Cílem tohoto článku je vysledování recepce inscenací „Kupce benátského“ v režii Jaroslava Kvapila (7. dubna 1916) a Antonína Fencla (8. dubna 1916) v dobových recenzích z hlediska kritické odezvy v širším společenském a politickém kontextu "Shakespearova festivalu", který se uskutečnil v roce 1916 v Praze. Přestože Kvapilovu a Fenclovu inscenaci "Kupce benátského" dělil pouze jeden den, šlo o naprosto odlišná nastudování. Fencl se stal výhradním a multifunkčním tvůrcem představení, v němž se chopil funkce režiséra, scénografa, překladatele a představitele Shylocka. Na rozdíl od Kvapilova režijního pojetí a Vojanova hereckého ztvárnění pomstychtivého, avšak zoufalého a lidsky zranitelného Shylocka, který dominoval jevišti Národního divadla, vykreslil Fencl benátského Žida ryze komediálním způsobem.
Práva: Plný text není přístupný.
© University of Hradec Králové
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KAJ)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
HKJAS_vol6no1_Misterova_clanek.pdf192,05 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/36691

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD