Název: EVALUATION OF RISK MANAGEMENT MATURITY IN THE CZECH AUTOMOTIVE INDUSTRY: MODEL AND METHODOLOGY
Další názvy: Hodnocení vyspělosti systému řízení rizik v automotivu v České republice: model a metodika
Autoři: Čech, Marek
Januška, Martin
Citace zdrojového dokumentu: ČECH, M. ., JANUŠKA, M. . EVALUATION OF RISK MANAGEMENT MATURITY IN THE CZECH AUTOMOTIVE INDUSTRY: MODEL AND METHODOLOGY. Amfiteatru Economic, 2020, roč. 22, č. 55, s. 824-845. ISSN: 1582-9146
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Editura ASE Bucuresti
Typ dokumentu: článek
article
URI: 2-s2.0-85090090281
http://hdl.handle.net/11025/39849
ISSN: 1582-9146
Klíčová slova: management rizik, model vyspělosti řízení rizik, řízení rizik projektů, model vyspělosti
Klíčová slova v dalším jazyce: risk management maturity model, risk management, maturity model, project risk management
Abstrakt: Tento článek poskytuje přehled aktuálně používaných modelů rizikové splatnosti, aby poskytl přehled hodnocení a diagnostiky zralosti řízení rizik ve společnostech. Hlavní Cílem výzkumu je vyvinout snadno použitelný diagnostický nástroj pro podnikové riziko hodnocení zralosti řízení přizpůsobené dodavatelům automobilového průmyslu úrovně I. v Prvním krokem byl dotazník pro autoevaluaci připravený pomocí panelu odborníci používající syntézu existujících modelů vhodných pro použití v automobilovém průmyslu. model hodnocení rizikové splatnosti je poté připraven pomocí metody Delphi a Likertovy stupnice pro vícekriteriální hodnocení, protože odborníci trvali na stanovení různých hmotností pro každého kritérium. Na základě výsledků prezentovaných v tomto článku je nástrojem pro sebehodnocení rizikové splatnosti v roce 2007 pro firmy byl vytvořen dotazník. Zjištění: Původním účelem výzkumu bylo poskytnout přehled o aktuálně používaných rizikové modely splatnosti, což nás vedlo k nalezení více než 77 modelů splatnosti. Původ rizika modely splatnosti lze připsat Hillsonovi (1997), který vytvořil první model rizikové splatnosti na základě modelu zralosti schopností v IT sektoru. Významné výzkumné úsilí bylo dát pozor na tvrdé a měkké výhody řízení rizik. Na základě analýzy u pečlivě vybraných modelů byl nový model syntetizován. Navrhovaný model používá samohodnocující snadno použitelný dotazník. Dotazník se skládá z 24 atributů rozdělených do 5 modulů, které byly vyhodnoceny na základě 25 otázek. Všechny atributy byly hodnoceny na a 10-bodová Likertova stupnice pomocí metody Delphi prováděné s panelem odborníků. Výsledkem a účelem modelu je vstupní diagnostický dotazník základní úrovně splatnost řízení rizik společnosti přizpůsobená dodavatelům automobilového průmyslu úrovně I. Originalita / hodnota: Vzhledem k tomu, že řízení rizik je komplexní, poskytují společnosti modely zralosti schopnost posoudit jejich situaci a stanovit strategické cíle v oblasti řízení rizik. Přizpůsobení modelu splatnosti rizik pro potřeby konkrétní organizace nebo průmyslového sektoru byl doporučen vědci a odborníky v oboru řízení rizik (Antonucci, 2016; Kaplan a Mikes, 2016; Marks, 2015; MARSH, 2018; McKay, 2017).
Abstrakt v dalším jazyce: This article provides a review of currently used risk maturity models to provide an overview of the assessment and diagnostics of risk management maturity in companies. The main research goal is to develop an entry-level easy-to-use diagnostic tool for enterprise-wide risk management maturity assessment tailored to Tier I suppliers of the automotive industry. In the first step, the questionnaire for self-evaluation was prepared with the help of a panel of experts using a synthesis of existing models suitable for use in the automotive industry. The risk maturity assessment model is then prepared using the Delphi method and the Likert scale for multi-criteria evaluation since the experts insisted on setting different weights for each criterion. Based on the results presented in the paper, a risk maturity self-evaluation tool in the form of a questionnaire was created for companies. Findings: The initial purpose of the research was to provide a review of the currently used risk maturity models, which led us to find more than 77 maturity models. The origin of risk maturity models can be credited to Hillson (1997) who built the first risk maturity model based on the capability maturity model from the IT sector. A significant research effort was put into the observation of hard and soft benefits of risk management. Based on the analysis of carefully chosen models, the new model was synthesized. The proposed model uses a selfevaluating easy-to-use questionnaire. The questionnaire consists of 24 attributes divided into 5 modules that were evaluated based on the 25 questions. All attributes were assessed on a 10-point Likert scale using the Delphi method conducted with the panel of experts. The outcome and purpose of the model is an entry-level diagnostics questionnaire of company risk management maturity tailored for Tier I suppliers of the automotive industry. Originality/value: As risk management is complex, maturity models provide companies with the ability to assess their situation and set strategic goals in the field of risk management. Tailoring a risk maturity model for the needs of the specific organization or industry sector has been recommended by researchers and industry practitioners in risk management (Antonucci, 2016; Kaplan and Mikes, 2016; Marks, 2015; MARSH, 2018; McKay, 2017).
Práva: © Editura ASE Bucuresti
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KPM)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Article_2934.pdf707,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/39849

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD