Název: Madona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním
Další názvy: The Madonna from Velké Meziříčí between the Reformation and Restauration
Autoři: Míchalová, Zdeňka
Kruntorád, Matěj
Citace zdrojového dokumentu: MÍCHALOVÁ, Z., KRUNTORÁD, M. Madona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním. Umění (Art), 2019, roč. 67, č. 1, s. 440-450. ISSN 0049-5123.
Datum vydání: 2019
Nakladatel: Inst. Art Hist. ACAD SCI
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/42622
ISSN: 0049-5123
Klíčová slova: restaurování;reformace;ikonoklasmus;středověké sochařství;Madona velkomeziříčská, Mistr Michelské madony, bratři Kotrbové
Klíčová slova v dalším jazyce: restauration;refomation;iconoclasm;medieval sculpture;Madonna from Velké Meziříčí, Master of the Michle Madonna, Kotrba brothers
Abstrakt: Studie se zabývá tzv. druhým životem Madony z Velkého Meziříčí, gotické skulptury z druhé čtvrtiny 14. století, řazené do okruhu děl tzv. Mistra michelské madony. Pozornost je upřena na období sklonku 16. století, kdy sochu poznamenaly zásadní změny v souvislosti s reformačními ikonoklastickými událostmi, a poloviny 20. století, kdy proběhlo moderní restaurování v brněnské dílně bratří Kotrbů. Podkladem studie je nově objevená restaurátorská dokumentace z roku 1951, která odhalila, že socha byla v minulosti značně poškozena. Když se Madona z Velkého Meziříčí dostala do restaurátorské dílny, gotickou sochu připomínala jen vzdáleně, protože její trup byl skryt pod vrstvou nakašírovaného plátna a novější polychromie a tvář Madony byla zcela skryta pod mladší papírovou maskou. Část povrchových úprav bylo možné datovat do roku 1883, kdy byla uskutečněna první zaznamenaná oprava sochy, část zásahů byla ještě starší. Po sejmutí druhotných vrstev se ukázalo, že socha byla v minulosti příčně rozříznuta, měla vydloubané oči a zcela seřezané vlasy, což bylo považováno za důsledek úprav v období baroka a v 19. století. Poškození sochy však lze spojit s pramenně doloženým ničením kostelního vybavení farního chrámu sv. Mikuláše ve Velkém Meziříčí, k němuž opakovaně docházelo okolo roku 1600. K roku 1620 byl zaznamenán návrat „vyobrazení Panny Marie znesvěceného od heretiků“ do farního kostela. Vzhledem k odhalenému rozsahu a charakteru poškození je velmi pravděpodobné, že šlo o Velkomeziříčskou Madonu. Její v současnosti takřka dokonalý vzhled gotické skulptury je vlastně památkářskou interpretací, jež vznikla za spolupráce restaurátorů Heřmana a Karla Kotrbů, památkáře Miloše Stehlíka a historika umění Alberta Kutala.
Abstrakt v dalším jazyce: Tois study deals with the 'second life' of the Madonna of Velké Meziříčí, a gothic sculpture that originated in the second quarter of the 14th century and belongs to a body of work created by the Master of the Michle Madonna. Attention here f ocuses on two periods: the end of the 16th century, when the sculpture was fundamentally altered as a result of iconoclastic actions in the Reformation era, and the middle of the 20th century, when modern restoration work was performed in the Brno workshop of the Kotrba brothers. The study draws on newly discovered restoration documentation from 1951, which revealed that the sculpture had been considerably damaged in the past. When the Madonna of Velké Meziříčí reached the restoration workshop, it only remotely resembled a gothic sculpture, because the figure's torso was concealed beneath a layer of laminated cloth and more recent polychrome applied to the surface, and the face of the Madonna was entirely concealed beneath a more recent paper mask. Some of the modifications can be dated to 1883, when the first recorded repairs to the sculpture were made, and some of the ether changes are from an earlier date. On removing the sculpture's secondary layers, it was discovered that in the past it had been cut crosswise in half and its eyes had been hollowed out and its hair cut off. This is considered to have resulted from modifications made in the baroque period and in the 19th century. However, damage to the sculpture can be linked to the destruction of the furnishings in the parish Church of St Michael in Velké Meziříčí, which has been documented in the sources and which occurred repeatedly around the year 1600. In 1620 there is a record of the return of 'the representation of the Virgin Mary desecrated by heretics' to the parish church. Given the extent and the nature of the damage that was discovered, it is highly likely that the sculpture referred to there was the Velké Meziříčí Madonna. The near flawless appearance that the sculpture has in the present day is essentially a preservationist interpretation, which emerged out of collaboration between restorers Heřman and Karel Kotrba, preservationist Miloš Stehlík, and art historian Albert Kutal.
Práva: Plný text není přístupný.
© Inst. Art Hist. ACAD SCI
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KFI)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Míchalová_Kruntorád umeni_519_web-5.pdf2,29 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/42622

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD