Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorProfeldová, Tereza
dc.date.accessioned2022-07-25T10:00:10Z-
dc.date.available2022-07-25T10:00:10Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPROFELDOVÁ, T. Relationship between the EU Law and Constitutional System of Member States - Did EU Cross the Line?. Czech Yearbook of International Law, 2022, roč. 13, č. 2022, s. 111-135. ISSN: 2157-2976cs
dc.identifier.issn2157-2976
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/49268
dc.description.abstractPrávo EU je založeno na principu jeho přednosti. Je udáváno, že dobrovolným přistoupením k EU členské státy souhlasily s omezením své suverenity a přenesením určitých pravomocí na EU. Tyto principy byly nesporné, dokud se zaměřovaly na výklad a aplikaci sekundárního práva EU ohledně zvláštních práv a povinností, které by se měly plně uplatnit v každém členském státě. Z tohoto pohledu se autonomní a jednotná interpretace práva EU zdála být plně akceptována. V průběhu let zaujala EU postoj, že právo EU nejenže zaujímá přednost před národními právy členských států, ale že nemůže být zrušeno ani ústavními systémy členských států. SDEU judikoval, že pokud se ústavní systémy členských států dostanou do kolize s právem EU, národní soudy nemají setrvávat na příslušných ustanoveních ústavního práva. Tento postoj přiměl národní ústavní soudy k reakci. Příklady lze nalézt v rozhodnutích, která jasně odmítají zásah práva EU do základních principů a hodnot formujících jádro jejich ústavních systémů. Je vhodné doplnit, že tak učinili, aniž by obecně odmítli přednost práva EU, a zachovali si právo přezkoumat interpretaci SDEU ve výjimečných případech, kde jsou v sázce základní ústavní principy. Debata se přiostřila, když se přesunula z čistě právního (jurisdikčního) pohledu. V nedávné době se EU instituce spoléhající se na přednost EU práva, začaly vměšovat do rozhodnutí členských států (zejména Polska a Maďarska), která zcela jasně nespadají do kompetencí EU. Činí tak skrze články 1, 2 a 19 SEU. Pokud by taková interpretace pravomocí EU byla potvrzena, vedla by k možnosti EU kontrolovat jakákoli politická rozhodnutí členských států.cs
dc.format25 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherLex Lata B.V.en
dc.relation.ispartofseriesCzech Yearbook of International Lawen
dc.rightsPlný text není přístupný.cs
dc.rights© Lex Lata B.V.cs
dc.subjectprávo EUcs
dc.subjectpřednost EU právacs
dc.subjectústavní systémy členských státůcs
dc.subjectSoudní dvůr Evropské Uniecs
dc.subjectSmlouva o fungování Evropské Uniecs
dc.subjectSmlouva o Evropské Uniics
dc.subjectkompetence EUcs
dc.subjectsuverenitacs
dc.titleRelationship between the EU Law and Constitutional System of Member States - Did EU Cross the Line?en
dc.title.alternativeVztah mezi pávem EU a ústavními systémy členských států - Překročila EU hranici?cs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessclosedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedEU law is based on the principle of its primacy. It is argued that by voluntarily acceding to the EU, the Member States agreed to limit sovereignty and to transfer certain powers to the EU. Such principles were undisputed as long as they concerned the interpretation and application of EU secondary law concerning specific rights and obligations that should take their full effect in every Member State. From this perspective, the autonomous and uniform interpretation of EU law seems to be fully accepted. Over the years, the EU took the stance that not only does EU law takes precedence over the national laws of the Member States, but cannot be repealed even by the constitutional systems of the Member States. The CJEU ruled that where the constitutional systems of the Member States collide with EU law, the national courts should not rely on the respective provisions of constitutional law. This stance prompted a reaction from national constitutional courts. Examples can be found of decisions that clearly refuse the interference of EU law with elementary principles and values that form the core of their constitutional system. It is to be noted that they did so without generally refusing the primacy of EU law, and reserved the right to review the interpretation provided by the CJEU in exceptional circumstances where fundamental constitutional principles are at stake. The debate became more heated when it moved from a strictly legal (jurisdictional) perspective. Recently, by relying on the primacy of EU law, EU institutions have begun to interfere with decisions taken by the Member States (especially Poland and Hungary) that clearly fall outside the scope of EU competences. They did so by relying on Articles 1, 2 and 19 TEU. Should such interpretation of the powers of the EU be confirmed, it would lead to the ability of the EU to control any political decision of its Member States.en
dc.subject.translatedEU Lawen
dc.subject.translatedPrimacy of the EU Lawen
dc.subject.translatedConstitutional Systems of Member Statesen
dc.subject.translatedCourt of Justice of the European Unionen
dc.subject.translatedTreaty on the Functioning of the European Unionen
dc.subject.translatedTreaty on European Unionen
dc.subject.translatedCompetences of the EUen
dc.subject.translatedSovereigntyen
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43936266
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KPO)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Profeldová - 1.pdf3,27 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii
CYIL_2022_udaje.pdf88,84 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/49268

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD