Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorPešková, Michaela
dc.contributor.authorKubíková, Kateřina
dc.contributor.authorMišterová, Ivona
dc.date.accessioned2022-12-05T11:00:17Z-
dc.date.available2022-12-05T11:00:17Z-
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPEŠKOVÁ, M. KUBÍKOVÁ, K. MIŠTEROVÁ, I. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace, 2021, roč. 31, č. 4, s. 55-84. ISSN: 1211-4669cs
dc.identifier.issn1211-4669
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/50526
dc.description.abstractCílem studie je analyzovat stav výuky odborného cizího jazyka (OCJ) na středních odborných školách a středních odborných učilištích na příkladu oborůstavebnictví a oborů zpracování dřeva. Dále pak analyzovat závěry strategických do-kumentů a na základě výsledků kvalitativního výzkumu popsat aktuální stav výuky OCJ na konkrétních SOŠ a SOU a následně nastínit možná didaktická řešení. Výklady jsou konkretizovány na příkladech oborů stavebnictví (Instalatér, Zedník, Stavebnic-tví) a zpracování dřeva (Truhlář). Vzhledem ke stanoveným cílům studie a designu výzkumu, který se soustředí zejména na analýzu a mapování současné situace ve vý-uce odborného cizího jazyka na středních odborných školách, jsem si stanovili násle-dující výzkumné otázky: Jaké metody a didaktické materiály jsou využívány k výuce OCJ? Na jaké bariéry pedagogičtí pracovníci při výuce OCJ narážejí? Prostřednictvím jaké podpory by bylo možné efektivitu výuky OCJ zvýšit? S ohledem na stanovené výzkumné otázky byl výzkum proveden kvalitativní formou metodou poolostruktu-rovaného rozhovoru. Celkově se výzkumu zúčastnilo 51 učitelů z 10 různých škol. Během výzkumu byly prozkoumány strategické dokumenty, školní vzdělávací progra-my a relevantní učebnice FLSP s cílem (ne)potvrdit jejich (ne)vhodnost pro vyučující a studenty. Výsledky studie naznačují, že kvalita výuky OCJ na zkoumaných středních odborných školách a učilištích je nedostatečná. Didaktická efektivita, kterou je třeba nastavit, spočívá zejména v integraci komunikační kompetence a odborného obsahu, v důrazu na praktičnost a reálnou profesní komunikaci, využití prvků informálního učení a v neposlední řadě v implementaci strategií digitálního vzdělávání.cs
dc.format30 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherMasarykova univerzitacs
dc.relation.ispartofseriesPedagogická orientacecs
dc.rights© Česká pedagogická společnosten
dc.subjectlingvodidaktikacs
dc.subjectodborný cizí jazykcs
dc.subjectkomunikační kompetencecs
dc.subjectprofesní komunikacecs
dc.subjectučňovské školstvícs
dc.subjectdigitalizace vzdělávánícs
dc.titleVýuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů)cs
dc.title.alternativeTeaching foreign languages for speciβic purposes at secondary schools and secondary vocational schoolsen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThe objective of this study is to analyse the status of teaching foreign languages for speciβic purposes (FLSP) at secondary schools and secondary vocational schools on the examples of construction and wood processing industries. Furthermore, it aims to analyse the conclusions of strategic documents, and, based on the qualitative research results, describe the current state of teaching at particular secondary schools and secondary vocational schools, and suggest possible didactic solutions. The results are speciβied using the examples from the βields of construction (plumber, bricklayer, construction worker) and wood processing (carpenter). With respect to the given objectives of the study and research design, which focuses mainly on the analysis and mapping of the current situation in the teaching of foreign languages for speciβic purposes at secondary schools and secondary vocational schools, we have set the following research questions: What methods and didactic materials are used to teach FLSP? What barriers do pedagogical staff encounter in teaching FLSP? Through the mediation of what aids could the effectiveness of FLSP teaching be increased? With regard to the given research questions, the qualitative research method based on semi-structured interviews was used. In total, 51 teachers from 10 various schools took part in the research. During the research, strategic documents and relevant FLSP textbooks were explored to either prove or disprove their (un)suitability for teachers and students. The results of the study suggest that the quality of FLSP teaching at the examined secondary schools and secondary vocational schools is insufβicient. The didactic effectiveness which needs to be set consists mainly in the integration of communication competence and professional content, emphasis on practicality and real professional communication, the use of elements of informal learning and, last but not least, the implementation of digital education strategies.en
dc.subject.translatedlinguodidacticsen
dc.subject.translatedlanguage for speciβic purposesen
dc.subject.translatedcommunicative competenceen
dc.subject.translatedprofessional communicationen
dc.subject.translatedapprenticeship educationen
dc.subject.translateddigitalization of educationen
dc.identifier.doi10.5817/PedOr2021-4-55
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43936577
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KRF)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
pedagogicka-orientace-clanek.pdf287,71 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/50526

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD