Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorZáškodný, Přemysl
dc.date.accessioned2023-02-02T05:59:18Z
dc.date.available2023-02-02T05:59:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2022, č. 1-2, s. 1-6.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/51239
dc.description.abstractPráce Nárys DM teorie přírodovědného vzdělávání ukazuje cestu od teorie didaktické komunikace přírodní vědy (Fenclová 1982) k odvozené teorii edukačních konstruktů (Záškodný 2022). Tato cesta byla umožněna aplikací DM přístupu (dataminingového přístupu). DM přístup spočíval ve sběru dat, v předzpracování a zpracování dat, ve vymezení podstatných pojmů a poznatků a v reprezentaci a vizualizaci dosažených výsledků. V časovém rozpětí několika desítek let byla teorie didaktické komunikace přírodní vědy nejdříve formalizována převodem oblastí didaktické komunikace na posloupnost obsahů vzdělávání (variantních forem kurikula). Tato formalizace byla uskutečněna prostřednictvím teorie kurikulárního procesu přírodní vědy (Tarábek & Záškodný 2007a, 2007b, 2007c). Variantní formy kurikula byly reprezentovány a vizualizovány především analyticko- syntetickými a maticovými modely variantních forem kurikula. Tato reprezentace a vizualizace byla uskutečněna prostřednictvím teorie edukačních konstruktů. DM přístup v uvedeném časovém rozpětí umožnil postupnou aplikaci potřebných výchozích principů. Aplikace principu interdisciplinární komunikace (Callaos 2021) umožnila vznik teorie didaktické komunikace přírodní vědy. Aplikace principu obsahové pedagogiky (Doyle 1992a, 1992b) umožnila formalizaci teorií kurikulárního procesu přírodní vědy. Aplikace principu zprostředkovaného řešení problémů (Bruner 1960) umožnila reprezentaci a vizualizaci teorií edukačních konstruktů. Práce nejen připomíná základní přínos Jitky Brockmeyerové k vybudování teorie a metodologie didaktiky fyziky (a didaktik dalších přírodních věd), ale také poukazuje na potřebu dalšího rozvíjení teorie přírodovědného vzdělávání. Práce je také bohužel již jen vzpomínkou na spolupráci s profesorkou Jitkou Brockmeyerovou.cs
dc.format6 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectteorie didaktické komunikacecs
dc.subjectteorie kurikulárního procesucs
dc.subjectteorie edukačních konstruktůcs
dc.subjectedukační dataminingový přístupcs
dc.subjectprincip interdisciplinární komunikacecs
dc.subjectprincip obsahové pedagogikycs
dc.subjectprincip zprostředkovaného řešení problémůcs
dc.titleNárys DM teorie přírodovědného vzdělávánícs
dc.typearticleen
dc.typečlánekcs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedtheory of didactic communicationen
dc.subject.translatedtheory of the curriculum processen
dc.subject.translatedtheory of educational constructsen
dc.subject.translatededucational data mining approachen
dc.subject.translatedthe principle of interdisciplinary communicationen
dc.subject.translatedprinciple of content pedagogyen
dc.subject.translatedthe principle of mediated problem solvingen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1-2 (2022)
Číslo 1-2 (2022)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2022_1-2_1-Zaskodny-web.pdfPlný text170,77 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51239

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.