Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorVojáček, Ladislav
dc.date.accessioned2024-07-17T19:26:19Z-
dc.date.available2024-07-17T19:26:19Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPrávnické listy. 2024, č. 1, s. 3-11.cs
dc.identifier.issn2533-736X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/57329
dc.description.abstractPříspěvek pojednává o představách Karla Engliše o optimální podobě organizace, obsahu a metod studia na právnických fakultách, v kontextu meziválečných diskuzí o reformě právnického vzdělávání. Při reprodukci En glišových představ se opírá o dvě stati z roku 1935 – přednášku v právnickém spolku Všehrd, publikovanou v roce 1935 v Obzoru národohospodářském, a zejména o jeho příspěvek do Vědecké ročenky brněnské právnické fakulty (roč. XIII/1934–1935), jímž autor bezprostředně reagoval na osnovy vypracované na Ministerstvu školství a národní osvěty. Englišovy představy zasazuje do širšího kontextu, když stručně charakterizuje rakouskou právní úpravu, dílčí změny zavedené po vzniku republiky, následné odborné diskuze i oficiálně vzniklé osnovy z roku 1935. Pro úplnost krátce zmiňuje i realizaci některých z navrhovaných změn v tzv. druhé republice. V závěru se autor pokusil zkušenost z prvorepublikových diskusí zobecnit a vyvodit z ní závěry pro současné úvahy o dalším směřování studia na právnic kých fakultách.cs_CZ
dc.description.abstractPříspěvek pojednává o představách Karla Engliše o optimální podobě organizace, obsahu a metod studia na právnických fakultách, v kontextu meziválečných diskuzí o reformě právnického vzdělávání. Při reprodukci En glišových představ se opírá o dvě stati z roku 1935 – přednášku v právnickém spolku Všehrd, publikovanou v roce 1935 v Obzoru národohospodářském, a zejména o jeho příspěvek do Vědecké ročenky brněnské právnické fakulty (roč. XIII/1934–1935), jímž autor bezprostředně reagoval na osnovy vypracované na Ministerstvu školství a národní osvěty. Englišovy představy zasazuje do širšího kontextu, když stručně charakterizuje rakouskou právní úpravu, dílčí změny zavedené po vzniku republiky, následné odborné diskuze i oficiálně vzniklé osnovy z roku 1935. Pro úplnost krátce zmiňuje i realizaci některých z navrhovaných změn v tzv. druhé republice. V závěru se autor pokusil zkušenost z prvorepublikových diskusí zobecnit a vyvodit z ní závěry pro současné úvahy o dalším směřování studia na právnic kých fakultách.cs
dc.format9 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs_CZ
dc.language.isocscs
dc.publisherFakulta právnická Západočeské univerzity v Plzni ve společnosti Wolters Kluwercs
dc.rights© Fakulta právnická Západočeské univerzity v Plznics
dc.subjectČSR 1918–1939cs
dc.subjectKarel Englišcs
dc.subjectprávnické fakultycs
dc.subjectreforma studiacs
dc.subjectvysoké školycs
dc.titlePrvorepublikové snahy o reformu právnického studia a jejich reflexe v návrzích Karla Englišecs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThe paper discusses Karel Engliš‘s ideas about the optimum form of organization, content and teaching methods at law faculties, which the author places in the broader context of the interwar discussions on the reform of legal education. In reproducing Engliš‘s ideas, he relies on two articles introduced in 1935 – Engliš´s lecture at the Všehrd Law Society, published in 1935 in the magazine named Obzor národohospodárský, and especially his contribution to the Science Yearbook of the Brno Law Faculty (XIII/1934–1935), in which Engliš immediately responded to the curriculum prepared by the Ministry of Education. The author places Engliš´s ideas in a wider context when he briefly characterizes Austrian legislation, the partial changes introduced after the establishment of the Czechoslovak Republic, subsequent professional discussions and the officially created curriculum of 1935. To understand the full complexity of the problem, he also briefly mentions the implementation of some of the proposed changes in the so-called Second Republic. At the end, the author tries to generalize the experience of the First Republic discussions and draw conclusions from it for current considerations about the further direction of studies at law faculties.en
dc.subject.translatedKarel Englišen
dc.subject.translatedCzechoslovakia 1918–1939en
dc.subject.translatedfaculty of Lawen
dc.subject.translatedstudy reformen
dc.subject.translateduniversitiesen
dc.type.statusPeer revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 1 (2024)
Číslo 1 (2024)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
PL_1_2024_02.pdfPlný text335,29 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/57329

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.