Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Coufalová, Jana | |
dc.contributor.author | Hrabětová, Regina | |
dc.date.accepted | 2016-10-24 | |
dc.date.accessioned | 2017-02-21T08:28:56Z | |
dc.date.available | 2010-9-1 | |
dc.date.available | 2017-02-21T08:28:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-8-8 | |
dc.identifier | 69807 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/23721 | |
dc.description.abstract | Dizertační práce se zabývá procesem rozvoje tvořivého myšlení žáků, analýzou žákovských strategií a srovnáním řešitelských strategií žáků. Nejdříve jsou vymezeny některé pojmy, které patří mezi teoretická východiska práce, tj. matematická východiska (relace, množiny, binární relace, ekvivalence, grupy a okruhy), tvořivost (podstata tvořivosti, tvořivé vyučování) a strategie řešení (problém, strategie řešení problému). Jsou uvedeny vybrané zahraniční i tuzemské výzkumy týkající se problematiky rozvoje tvořivosti. Metodologie práce je založena na didaktické analýze slovních úloh. Zjišťuje, zda jsou žáci schopni najít různé způsoby řešení problému a jaké strategie při tom použijí. Cílovou skupinu tvořili žáci 4. ročníku základní školy. Vlastní výzkum, jehož data byla získána akčním výzkumem, je založen na analýzách žákovských řešení. Výsledky výzkumu ukázaly vyšší řešitelskou úspěšnost u žáků experimentální třídy. Při srovnání pretestu a posttestu příznivě vyplývá snížení počtu žáků, kteří nenašli žádnou strategii řešení i změnu řešitelských strategií z metody pokusu a omylu na pseudoalgebraické metody, zlepšení u žáků, jimž byly předkládány úlohy na rozvoj logického myšlení oproti žákům, u kterých probíhala výuka standardním způsobem. Na druhé straně tento průzkum prokázal malou kreativitu ve vztahu k počtu řešitelských strategií. | cs |
dc.format | 127 s. (36 216 znaků) | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Západočeská univerzita v Plzni | cs |
dc.relation.isreferencedby | https://portal.zcu.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=69807 | - |
dc.rights | Plný text práce je přístupný bez omezení. | cs |
dc.subject | slovní úloha | cs |
dc.subject | řešitelské strategie | cs |
dc.subject | žáci základní školy | cs |
dc.subject | rozvoj tvořivého myšlení žáka | cs |
dc.title | Rozvoj tvořivosti žáka v hodinách matematiky | cs |
dc.title.alternative | The Development of Pupils´ Creativity in Mathematics Lessons | en |
dc.type | disertační práce | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta aplikovaných věd | cs |
dc.thesis.degree-program | Matematika | cs |
dc.description.result | Neobhájeno | cs |
dc.rights.access | openAccess | en |
dc.description.abstract-translated | This dissertation deals with the process of development of pupil's creative thinking, including analysis and comparison of pupils' problem-solving strategies. In the theoretical background, important terms are defined, i.e. mathematical concepts (relations, sets, binary relations, equivalence, groups and circles), creativity (essence of creativity, creative teaching) and problem solving (problems, problem-solving strategies). Selected research studies relating to issues of creativity development are also discussed. The methodology is based on the didactic analysis of solutions to word problems. It determines whether pupils are able to find different ways of problem solving and what strategies they apply. The target group consisted of fourth grade pupils in primary school. To prepare them for the research problem-solving task, one group was presented with tasks for the development of logical thinking, while another group was taught in a standard way. Data for this research were obtained by analyzing pupils' word problem solutions. Results showed a higher success rate and improvement among pupils in the class prepared in logical thinking. Comparing pre-test and post-test results favorably demonstrated a reduction in the number of pupils who could find no solution strategy, and a change in solution strategies from the trial-and-error method to pseudo-algebraic methods. On the other hand, the research revealed little creativity in relation to the number of problem-solving strategies. | en |
dc.subject.translated | word problem | en |
dc.subject.translated | problem-solving strategies | en |
dc.subject.translated | primary school pupils | en |
dc.subject.translated | development of creative thinking | en |
Vyskytuje se v kolekcích: | Disertační práce / Dissertations (KMA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
a. Disertacni prace.pdf | Plný text práce | 2,84 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
posudky-odp-hrabetova.pdf | Posudek oponenta práce | 6,11 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
protokol-odp-hrabetova.pdf | Průběh obhajoby práce | 841,96 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/23721
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.