Title: | Inferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosis |
Other Titles: | Inferující uši: kognitivní sémiotika a hudební antroposémiosis |
Authors: | Švantner, Martin |
Citation: | ŠVANTNER, M. Inferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosis. American Journal of Semiotics, 2019, roč. 35, č. 1-2, s. 93-115. ISSN 0277-7126. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Philosophy Documentation Center |
Document type: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/39861 |
ISSN: | 0277-7126 |
Keywords: | hudba;kognitivní sémiotika;C. S. Peirce;Miles Davis;Jimi Hendrix |
Keywords in different language: | music;embodied cognition;C. S. Peirce;Miles Davis;Jimi Hendrix |
Abstract: | Článek se věnuje dvěma anekdotickým příkladům, jenž jsou významné pro rozvoj kognitivně-sémiotického přístupu k hudbě. První pochází z Peircových spisů a popisuje úplnou (strukturální) změnu porozumění, vnímání a poslechu hudby. Peirce popisuje vznik „kognitivního pidžinu“ a s ním spojené habitualizace. Druhá případová studie se zabývá „inferujícím uchem“ Jimiho Hendrixe. Článek analyzuje tato témata z pohledu Peircovy sémiotiky (s exkursy k pracem T. Deacona, V. Colapietra, G. Deleuze některým příkladům současného neurovědeckého výzkumu). |
Abstract in different language: | This paper draws attention to two important and fruitful anecdotes from history useful for the development of a cognitive semiotic approach to music. The first is from Peirce’s writings, describing a complete structural change of understanding, perception and listening to music. Peirce describes the invention of a specific cognitive pidgin and the emergence of new social, embodied and cerebral habits. This emergence is shown on the example of Peirce’s friend who allegedly lost his sense of hearing but still enjoys music—no thanks to his ears. The second case study considers the “inferring ear” of Jimi Hendrix and his cooperation with Miles Davis, who taught Hendrix how to codify what he heard. Hence these anecdotes open pathways into the problem of the nature of musical perception, useful for exploring the codification and learning of music in particular. The nature of these abilities may be seen as intersubjective mimetics that are mediated through suprasubjective, triadic, embodied relations (signs). The article analyzes these topics from a point of view of a Peircean framework (with detours into the work of T. Deacon, V. Colapietro and G. Deleuze), aming to show the interconnections between such perspectives and some examples of contemporary neuroscientific research in this field. |
Rights: | © Philosophy Documentation Center Plný text není přístupný. |
Appears in Collections: | Články / Articles (KSS) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Inferring_Ears_Cognitive_Semiotics obd zcu.pdf | 177,73 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/39861
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.