Název: Analýza dynamického chování rotorů s kluznými ložisky
Autoři: Liška, Karel
Vedoucí práce/školitel: Byrtus Miroslav, Ing. Ph.D.
Oponent: Hajžman Michal, Doc. Ing. Ph.D.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/41578
Klíčová slova: kluzné ložisko;plovoucí kroužek;metoda konečných prvků;modální kondenzace;lavalův rotor;turbodmychadlo
Klíčová slova v dalším jazyce: journal bearing;floating ring;nite element method;modal reduction;laval rotor;turbocharger
Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá analýzou dynamického chování rotorů s kluznými ložisky. Na začátku práce jsou popsány metody, pomocí kterých lze modelovat síly přenášené olejovými vazbami u kluzných ložisek včetně kluzných ložisek s plovoucími pouzdry. V kapitole 3 je odvozen matematický model rotorového systému pomocí metody konečných prvků. V kapitole 4 jsou popsány základní postupy, kterými se vyšetřuje kmitání mechanických soustav. V této kapitole je popsán problém vlastních hodnot, převedení do stavového prostoru, metoda modální kondenzace, linearizace v okolí rovnovážné polohy a převedení do frekvenční oblasti. Všechny metody byly implementovány do vlastního programového vybavení vytvořeného v systému MATLAB. V kapitole 5 jsou zkoumány dynamické projevy kluzných ložisek na Lavalovu rotoru. V kapitole 6 je provedena analýza dynamických vlastností na reálném rotoru turbodmychadla.
Abstrakt v dalším jazyce: This master thesis deals with the analysis of the dynamic behaviour of rotors with fluid bearings. Methods for describing forces transmitted by oil lms inside the journal bearings including the journal bearings with floating rings are introduced at the beginning of the work. In Chapter 3, a mathematical model of the rotor system is derived using the nite elements method. Chapter 4 describes the basic procedures which are commonly used for investigation of vibration of mechanical systems. This chapter describes the problem of eigenvalues, conversion to state space, modal condensation method, linearization at an equilibrium position and conversion signal from the time domain to the frequency domain. All methods and models were implemented in software created in MATLAB by author. Chapter 5 investigates the dynamic behaviour of journal bearings of the Laval rotor. In Chapter 6, an analysis of the dynamic behaviour of the real turbocharger rotor is performed.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KME)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Liska_2020.pdfPlný text práce2,73 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce265,45 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce472,54 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Liska_oponent.pdfPosudek oponenta práce481,48 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/41578

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.