Název: 3D modelování ve výuce na základních školách
Další názvy: 3D modeling in teaching in primary schools
Autoři: Fadrhonc, Jan
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45679
Klíčová slova: 3d modelování;vzdělávání;základní škola;prostorová představivost;kreativita
Klíčová slova v dalším jazyce: 3d modeling;education;primary school;spatial imagination;creativity
Abstrakt: Disertační práce řeší problematiku implementace výuky 3D modelování na základní školy. V teoretické části je čtenář seznámen s vybranými základními pojmy z oblasti pedagogiky, psychologie a informatiky. Následně jsou popsány technologie 3D modelování a 3D tisku v kontextu stávajícího vzdělávání, a to na základě analýzy rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V další části práce je stručně popsána vytvořená metodika výuky 3D modelování pro základní školy, na které je založen pilotní i primární výzkum. V pilotním výzkumu byl zkoumán vliv výuky 3D modelování na prostorovou představivost na základě části testu figurální inteligence z Testu struktury inteligence I-S-T 2000 R Rudolfa Amthauera. V primárním výzkumu bylo cílem určení optimálního stupně vzdělávání pro implementaci výuky dle metodiky 3D modelování, a to z hlediska prostorové představivosti a kreativity. Vzhledem k absenci standardizovaného nástroje pro vyhodnocování 3D modelů bylo přistoupeno k modifikaci Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení, kterým byl původně určen pro vyhodnocování kreseb na papír. Jako doprovodná výzkumná metoda bylo zvoleno pozorování. Východiskem bylo určení druhého stupně jako nejvhodnějšího stupně vzdělávání pro realizaci této výuku. Nicméně na základě výzkumu a pozorování bychom mohli výuku 3D modelování implementovat i do vyšších ročníků prvního stupně, protože hodnoty naměřené kreativity u této skupiny takřka odpovídaly naměřeným hodnotám u obou skupin vysokoškoláků a rozdíl v naměřené prostorové představivosti byl znatelný, avšak ne markantní.
Abstrakt v dalším jazyce: This dissertation thesis deals with the implementation of teaching 3D modeling in primary schools. In the theoretical part, the reader is acquainted with selected basic concepts in the field of pedagogy, psychology and computer science. The technologies of 3D modeling and 3D printing are described in the context of existing education, based on the analysis of the framework educational program for basic education (RVP ZV). The next part of the thesis briefly describes the created methodology of teaching 3D modeling for primary schools, on which the pilot and primary research is based. The pilot research examined the influence of teaching 3D modeling on spatial imagination based on a part of the figural intelligence test from the Rudolf Amthauer I-S-T 2000 R (Intelligence Structure Test). In the primary research, the aim was to determine the optimal level of education for the implementation of teaching according to the methodology of 3D modeling, in terms of spatial imagination and creativity. Due to the absence of a standardized tool for evaluating 3D models, a modification of Urban's figural test of creative thinking was made, which was originally intended for the evaluation of drawings on paper. Observation was chosen as an accompanying research method. The starting point was to determine the second level primary school as the most appropriate level of education for the implementation of this teaching. However, based on research and observations, we could teach 3D modeling in higher class of first level, because the values of measured creativity in this group almost corresponded to the measured values in both groups of university students and the difference in measured spatial imagination was noticeable, but not significant.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KMT)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Fadrhonc-disertace.pdfPlný text práce3,81 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2021_Dizertacna praca_Fadrhonc_Plzen.pdfPosudek vedoucího práce834,38 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Posudek_disertacni_prace_Fadrhonc.pdfPosudek oponenta práce170,55 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Protokol Fadrhonc.pdfPrůběh obhajoby práce337,12 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/45679

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.