Title: Development and analyses of a lever system for a newly designed self-equalising thrust bearing
Other Titles: Vývoj a analýza vahadlového systému pro nově navržené samovyrovnávací axiální ložisko
Authors: Monkova, Katarina
Urban, Marek
Morávka, Štefan
Monka, Peter Pavol
Božić, Željko
Citation: MONKOVA, K. URBAN, M. MORÁVKA, Š. MONKA, PP. BOŽIĆ, Ž. Development and analyses of a lever system for a newly designed self-equalising thrust bearing. ENGINEERING FAILURE ANALYSIS, 2022, roč. 137, č. JUL 2022, s. nestránkováno. ISSN: 1350-6307
Issue Date: 2022
Publisher: Elsevier
Document type: článek
article
URI: 2-s2.0-85126868865
http://hdl.handle.net/11025/49642
ISSN: 1350-6307
Keywords: vahadlo;konstrukce;axiální ložisko;analýza;experimentální zkoušky
Keywords in different language: Lever;Design;Thrust bearing;Analysis;Experimental tests
Abstract: Axiální ložiska jsou nepochybně jednou ze základních součástí turbín a kompresorů. Nicméně, v mnoha případech dochází k asymetrickému zatížení ložisek, např. v důsledku tepelných deformací, nepřesností při výrobě nebo prostým vychýlením hřídele. Předložený výzkum se zabývá některými základními kroky komplexního výzkumu souvisejícího s vývojem nového samovyrovnávacího axiálního ložiska. Zaměřuje se na konstrukci jeho nejdůležitější části - vahadla, které zodpovídá za správnou vyrovnávací funkci. Cílem studie bylo navrhnout nový typ geometrie vahadel, vytvořit jeho numerický model a pomocí numerické analýzy a výpočtů předpovědět, jak bude vypadat jeho použitelnost v reálných podmínkách. Byla vyhodnocena napětí podle von Misesovy hypotézy, jakož i kontaktní tuhost podle Hertzovy teorie. Páka byla modelována ve dvou velikostech vhodných pro ložiska představující nejčastěji používané typy ve výkonných strojích. Pro konstrukci a výrobu vahadedl byla použita ocel 34CrNiMo6 ve zušlechtěném stavu s mezí kluzu 900 MPa. Výsledky dosažené při experimentálních statických zkouškách a ověřováních v provozních podmínkách potvrdily správnost konečného návrhu geometrie vahadel, jejich dostatečnou tuhost, jakož i dobrou funkčnost axiálního ložiska a jeho spolehlivost.
Abstract in different language: Thrust bearings are undoubtedly one of the essential parts of turbines and compressors. However, there are many cases in which asymmetric load occurs on the bearings due to e.g. thermal deformations, production inaccuracies or a simple deflection of the shaft. The presented research deals with some basic steps involved in comprehensive research related to developing a new selfequalising thrust bearing. It focuses on the design of its most crucial part - lever, which is responsible for the proper equalising functionality. The study aimed to design a new type of lever geometry, create its numerical model, and, through numerical analysis and calculations, predict its useability in real conditions. According to von Mises hypothesis, stresses were evaluated, as well as contacts and stiffness according to Hertz’s theory. The lever was modelled in two sizes, which suit the bearings representing the most often used types in powerful machines. For the levers’ design and production, the steel 34CrNiMo6 has been used in a refined state with a yield strength of 900 MPa. The results achieved within the experimental static tests and verifications in operating conditions confirmed the correctness of the final geometry design of the levers, its sufficient stiffness, as well as good functionality of the thrust bearing and its reliability.
Rights: Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.
© Elsevier
Appears in Collections:Články / Articles
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
MORAVKA_Development_and_analyses.pdf13,49 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/49642

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD