Title: A new way to teach sustainable development in school
Other Titles: Nová cesta k výuce trvale udržitelného rozvoje na školách
Authors: Tomášková, Tetjana
Krotký, Jan
Honzíková, Jarmila
Citation: Inovace a technologie ve vzdělávání: časopis o nových metodách a inovacích v technickém a přírodovědném vzdělávání. 2023, č. 1, s. 29-37.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Document type: article
URI: http://hdl.handle.net/11025/54819
ISSN: 2571-2519
Keywords: udržitelný rozvoj;globální výchova;metody aktivního učení;schéma výrobního procesu;životní cyklus produktu;výrobek;recyklace
Keywords in different language: sustainable development;global education;active learning methods;scheme of the production process;product life cycle;product;recycling
Abstract: Článek je zaměřen na nové způsoby pojetí výuky trvale udržitelného rozvoje na školách. Cílem článku je uvést historické mezníky, shrnout stručnou informaci o cílech a koncepci trvale udržitelného rozvoje, o globální výchově v duchu trvale udržitelného rozvoje. V úvodu článku jsou diskutovány problémové body související s výukou pro trvale udržitelný rozvoj na školách, jako jsou rozdílné vstupní znalosti, implementace výuky trvalé udržitelnosti do studijních plánů a úroveň požadovaných finálních znalosti. V další části článku je výuka problematiky trvale udržitelného rozvoje demonstrována na příkladu komplexního pohledu na obecné schéma výrobního procesu. V závěru článku jsou uvedena doporučení, jak aplikovat do výuky téma trvale udržitelného rozvoje pomocí metod aktivního učení, konkrétně se bude jednat o projektové, situační, místně zakotvené a angažované učení anebo zážitkovou pedagogiku.
Abstract in different language: The article is focused on new ways of teaching sustainable development in schools. The aim of the article is to present historical milestones, to summarize brief information about the goals and concept of sustainable development, about global education in the spirit of sustainable development. In the beginning of the article, the problem points related to the teaching of sustainable development in schools are discussed, such as different initial knowledge, the implementation of the teaching of sustainable development in study plans and the level of required final knowledge. In the next part of the article, the teaching of the issue of sustainable development is demonstrated on the example of a comprehensive view of the general scheme of the production process. At the end of the article, there will be recommendations on how to apply sustainable development to teaching with the help of active learning methods, namely project based, situational, locally anchored and engaged learning or experiential pedag
Rights: © Západočeská univerzita v Plzni
Appears in Collections:Články / Articles (KMT)
Číslo 1 (2023)
Číslo 1 (2023)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Itev_1_2023-29-37.pdfPlný text713,58 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54819

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.