Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorTomiczková Světlana, RNDr. Ph.D.
dc.contributor.authorBečvářová, Tereza
dc.contributor.refereeHonzík Lukáš, PhDr. Ph.D.
dc.date.accepted2020-8-25
dc.date.accessioned2024-03-25T11:46:26Z-
dc.date.available2019-10-1
dc.date.available2024-03-25T11:46:26Z-
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-6-19
dc.identifier83065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/55394-
dc.description.abstractProstorové vidění není samozřejmostí, a tak muže být řešení stereometrických úloh pro některé žáky středních škol náročné. Diplomová práce s názvem "Tvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie na středních školách" se soustředí na jednu oblast stereometrie, a to na řezy těles rovinou. V práci byly vytyčeny rozmanité cíle, s jednou společnou ideou, vnést do výuky stereometrie něco nového - obohatit výuku o zajímavé modely řezů na tělese, propojit klasickou výuku řezů těles s moderními technologiemi, vytvořit soubor příkladů s detailním popisem postupu řešení, ukázat možnosti využití programu 3D GeoGebra při výuce stereometrie, připravit vhodné motivační příklady z praxe a v neposlední řade ověřit vhodnost navržených pomůcek ve výuce. Diplomová práce tedy muže být inspirací pro žáky i učitele. Obsahuje soubor příkladů, který je určen primárně pro studenty středních škol, kteří v problematice řezů těles tápou. Postup řešení každého příkladu je vysvětlen, odůvodněn a doplněn obrázkem. Součástí práce jsou i pracovní listy se zadáním všech těchto příkladů. Každý příklad je navíc namodelován v programu 3D GeoGebra, kde lze odkrývat řešení krok po kroku. Příklady vytvořené v programu 3D GeoGebra mohou být vhodným podkladem pro učitele při výuce řezů těles. Práce dále přináší příklady pro zvídavé studenty, ať už se jedná o příklady s parametrem, jejichž řešení se opírá o dynamický software 3D GeoGebry, nebo o pseudo-reálné příklady, k jejichž vyřešení žáci využívají znalosti řezů těles. V rámci práce bylo vyrobeno několik modelů, některé z nich byly vytištěny na 3D tiskárně. Proces vzniku těchto modelů je popsán v jedné z kapitol. Text je doplněn fotografiemi pořízenými během tisku. Součástí práce je i čtyrminutové video dokumentující průběh tisku řezu na jehlanu. Příklady spolu s modely i tímto videem byly představeny žákům třetího ročníku gymnázia během čtyř vyučovacích hodin. Reflexe studentů proběhla pomocí dotazníku, který je v práci vyhodnocen.cs
dc.format127 s.
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectstereometriecs
dc.subjectřezy těles rovinoucs
dc.subjectstřední školycs
dc.subjectprostorová představivostcs
dc.subject3d tiskcs
dc.subjectmodelycs
dc.subject3d geogebracs
dc.subjectsoubor příkladůcs
dc.subjectpracovní listycs
dc.titleTvorba interaktivních pomůcek pro výuku stereometrie \nl na středních školáchcs
dc.title.alternativeCreation of interactive aids for teaching stereometry at secondary schoolsen
dc.typediplomová práce
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-levelNavazující
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta aplikovaných věd
dc.thesis.degree-programMatematika
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedSpatial vision is not obvious for everyone; thus, solving stereometric problems can be difficult for some secondary school students. This thesis on "Creation of Interactive Aids for Teaching Stereometry at Secondary Schools" focuses on one part of stereometry - sections of solids by a plane. Various aims were set in the thesis possessing one common idea: to bring something new to teaching stereometry - to enrich teaching of interesting models, connect classic teaching with modern technologies, create a set of examples with detailed description of the solution procedure, show possibilities of using 3D GeoGebra in stereometry teaching, prepare suitable motivational real-life examples and verify the suitability of the proposed teaching aids. This thesis can be useful for both students and teachers. The thesis contains a set of examples which are intended for students of secondary schools who do not understand the issue properly. A solution procedure for each example is explained, justified and completed with a picture. All the examples are included in worksheets, which are also part of the work. Each example is also created in 3D GeoGebra and it is possible to uncover a step-by-step solution. Examples created in the 3D GeoGebra program can be suitable material for teachers. The thesis also contains examples for inquisitive students - there are examples with parameter (these examples use 3D GeoGebra as a dynamic software program) and pseudoreal examples. In the context of this thesis, several models were created. Some of them were printed on a 3D printer. The process of creating these models is described in one of the chapters. The text is completed by photos taken while 3D printing. A four-minute-long video is also part of the thesis, documenting the process of model printing. All aforementioned examples, models and the model-printing video were presented to third-grade students during four teaching lessons. Reflections of students on the use of these methods were carried out using a questionnaire which is evaluated in the thesis.en
dc.subject.translatedstereometryen
dc.subject.translatedsections of solids by a planeen
dc.subject.translatedsecondary schoolsen
dc.subject.translatedspatial visionen
dc.subject.translated3d printingen
dc.subject.translatedmodelsen
dc.subject.translated3d geogebraen
dc.subject.translatedset of examplesen
dc.subject.translatedworksheetsen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KMA)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace_Supikova 2020.pdfPlný text práce97,3 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PV_Supikova.pdfPosudek vedoucího práce619,54 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PO_Becvarova.pdfPosudek oponenta práce617,47 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
P_Becvarova.pdfPrůběh obhajoby práce205,17 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/55394

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.