Název: Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci na 2. stupni základní školy
Další názvy: Teachers' spoken Czech in educational communication at school
Autoři: Málková, Jitka
Vedoucí práce/školitel: Šebesta, Karel
Oponent: Hrdlička, Milan
Kvítková, Naděžda
Datum vydání: 2012
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5887
Klíčová slova: mezilidská komunikace;pedagogická interakce;komunikační výchova;komunikační kompetence;verbální a neverbální prostředky komunikace;formální a neformální komunikace;školská komunikace;kultivovaný mluvený projev;řečový vzor;srozumitelnost;praktický nácvik;pregraduální příprava
Klíčová slova v dalším jazyce: interpersonal communication;pedagogic interaction;communication education;communication competence;verbal and nonverbal means of communication;formal and informal communication;communication at school;cultivated speech;model of spoken language;comprehensibility;practical training;pre-gradual preparation
Abstrakt: Disertační práce představuje současnou komunikaci ve školním prostředí ve snaze přispět získanými poznatky k podrobnějšímu poznání její problematiky. Zabývá se mluveným projevem učitelů ve výukovém dialogu. Cílem práce je zhodnocení kvality učitelovy řeči ve smyslu kultivovanosti s ohledem na funkci učitele jako řečového vzoru a na srozumitelnost sdělení. Kultivovaný mluvený projev učitele je žádoucí, neboť významně působí na formování jazykového kódu žáků. Disertační práce se z tohoto důvodu zaměřuje na nejčastější nedostatky učitelských komunikátů v rovině verbální a paraverbální, které snižují míru kultivovanosti učitelovy řeči. Zkoumá rovněž schopnost učitelů dodržovat spisovný standard mluveného jazyka v rovině zvukové, morfologické a lexikální.
Abstrakt v dalším jazyce: The work provides an actual view of communication at school with the effort to contribute to the actual state of knowledge in this field. It deals with the spoken Czech language presented by teachers during the time of school courses, especially in education dialogues. The aim of this work is to evaluate the quality of teachers' speech in the meaning of its cultivated form regarding to teachers' model role in school communication and intelligibility of their spoken performance. The cultivated teachers' speech is required with a view to its formative influence on pupils' language code. That is why the research is oriented to finding the main and most obvious imperfections (mistakes) in the field of verbal and nonverbal (sound) means declining the quality of teachers' speech. Also the teachers' ability to keep the standard spoken language code is inquired from the phonetic, morphological and lexical points of view.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Dizertacni_prace_Malkova.pdfPlný text práce2,44 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
malkova_sebesta.pdfPosudek vedoucího práce168,71 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
malkova_hrdlicka_kvitkova.pdfPosudek oponenta práce1,43 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
prubeh_obhajoby_malkova.pdfPrůběh obhajoby práce177,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/5887

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.