Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorKapusta, Jan
dc.date.accessioned2014-01-02T07:03:36Z
dc.date.available2014-01-02T07:03:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAntropoWebzin. 2011, č. 3, s. 149-154.cs
dc.identifier.issn1801-8807
dc.identifier.urihttp://antropologie.zcu.cz/webzin/index.php/webzin/article/view/51
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/6713
dc.description.abstractThis article examines how the general theory of shamanism fits with the specific shamanic practice in contemporary Mayan culture. In this context of the relationship between the universal and the particular, the question of the nature of the phenomenon arises: is shamanism a useful anthropological category or a vacant, ambiguous notion to abandon? The essay begins with a look at the great – the Eliadean and neuropsychological – theories, suggesting that these approaches ontologize and reduce  reality. Then, exploring the way by which anthropologists have tried to describe and define the Maya shaman, it is argued that no dichotomization can capture the totality of the neuropsychological, social and cultural significance of this practitioner. Nevertheless, it is maintained that dichotomization can be a good analytic tool if it is used only as a tool for understanding and thinking. Identifying shamanism in Mesoamerica, it is concluded that the term may be used cross-culturally; however,  avoidance of ontologization is necassary because of the heterogeneity and multidimensionality of the phenomenon.en
dc.format6 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherAntropoWebcs
dc.relation.ispartofseriesAntropoWebzincs
dc.rightsAutoři, kteří chtějí publikovat v tomto časopise, musí souhlasit s následujícími body: Autoři si ponechávají copyright a umožňují časopisu publikovat příspěvky pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby po publikování svých příspěvků v tomto časopise zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách)cs
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) but only after the final publication.en
dc.subjectšamanismuscs
dc.subjectMayovécs
dc.subjectkulturní antropologiecs
dc.titleMayský šamanismus v teorii a v praxi: pojem šaman mezi bytím a nebytímcs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedshamanismen
dc.subject.translatedMayansen
dc.subject.translatedcultural anthropologyen
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 3 (2011)
Číslo 3 (2011)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Kapusta.pdfPlný text72,06 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/6713

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.