Title: | Výroba a využití didaktických pomůcek pro výuku žáků s metálním postižením |
Other Titles: | Making and using of didactic aids for teaching mentally handicapped children |
Authors: | Došková, Jana |
Citation: | HONZÍKOVÁ, Jarmila ed.; KROTKÝ, Jan ed. Olympiáda techniky Plzeň 2012 22.–23.5. 2012: sborník příspěvků z mezinárodní studentské odborné a vědecké konference. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2012, s. [1-5]. ISBN 978-80-261-0131-4. |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | http://www.olympiadatechniky.zcu.cz/@2012/download.htm http://hdl.handle.net/11025/16698 |
ISBN: | 978-80-261-0131-4 |
Keywords: | didaktická pomůcka;mentálně postižení;základní školy |
Keywords in different language: | didactic tool;mentally retarded;primary schools |
Abstract: | Tématika diplomové práce se zaměřuje na výrobu a využití didaktických pomůcek pro výuku žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je shromáždit ucelené poznatky o potřebách žáků s mentální retardací a stanovit specifika didaktických pomůcek ve vzdělávacím procesu těchto žáků. Na základě charakteristiky výchovně-vzdělávacího programu základní školy speciální vytvořit soubor účinných didaktických pomůcek, který by sloužil učitelům a rodičům jako vhodná inspirace nejen pro zpestření hodin, ale také jako další možnost, jak děti s mentálním postižením naučit hravou formou praktickým dovednostem a schopnostem. Pomocí dílčích cílů zjistit, zda aplikace vytvořených didaktických pomůcek může napomáhat k rozvinutí motorických, rozumových, smyslových a komunikačních schopností. Zároveň dlouhodobějším pozorováním ověřit, zda se může používání vhodně zvolených didaktických pomůcek odrazit ve větší míře samostatností a menší závislostí žáků s mentálním postižením na svém okolí. Častějším používáním didaktických pomůcek jsme docílili toho, že žáci nepociťují učivo jako obtížné a nudné, zadané úkoly zvládají bez větších obtíží, nejsou stresovaní, ale jsou spokojení a šťastní. Jsou samostatnější, šikovnější a hlavně chodí do školy rádi. Používání didaktických pomůcek ve výuce je tak pro žáky s mentálním handicapem velmi přínosné. |
Abstract in different language: | Subject of the thesis is concentrated on making and using didactical aids for pupils with mental disabilities. The aim of the thesis is to gather complete knowledge about the pupils with mental retardation and define the specifics of didactical aids in their educational process. On the basis of the characteristics of the educational programme of the special basic school, the set of effective didactical aids will be created, which will help to teachers and parents as suitable inspiration not only for making lessons more varied, but also as another possibility how to teach the children with mental disability to new skills and abilities in playful way. With the help of partial aims to find out if the application of created didactical aids can help to develop motoric, intellectual, sensual and communicational abilities. At the same time to verify by long-term observation, if using of well chosen didactical aids can have an impact on greater self-reliance and smaller dependence of the pupils with mental disability on their surroundings. By frequent using the didactical aids we achieved that the pupils don´t feel the schoolwork to be difficult and boring, they manage their work without bigger problems, they are not stressed, but satisfied and happy. They are more independent, more skill full, and what´s more, they like going to school. Using didactical aids in education is very beneficial for pupils with mental disability. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni |
Appears in Collections: | Olympiáda techniky Plzeň 2012 Olympiáda techniky Plzeň 2012 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Doskova_clanek.pdf | Plný text | 375,86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/16698
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.