Název: | Text a jeho čtení: Polemika o ornamentu. Názory Adolfa Loose a jeho současníků. |
Další názvy: | Text and Its Reading: Polemic about the Ornament. Adolf Loos´s and his Contemporaries´ Opinions. |
Autoři: | Koděrová, Kristýna |
Vedoucí práce/školitel: | Doubravová Jarmila, Prof. PhDr. CSc. |
Oponent: | Ševčík Miloš, PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2016 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/24681 |
Klíčová slova: | adolf loos;ornament;vídeň;secese;modernismus;užitá umění;architektura;arts & crafts;ringstraße;otto wagner;josef hoffmann |
Klíčová slova v dalším jazyce: | adolf loos;ornament;vienna;art nouveau;applied art;architecture;decoration;marble;modernism |
Abstrakt: | Tato diplomová práce pojednává o postavení a funkci ornamentu v názorech i dílech architekta Adolfa Loose. Tento cíl je rozveden v kontextu sbírek Loosových statí Ins Leere gesprochen a Trotzdem, na základě jejichž rozboru je formulována Loosova strategie myšlení. Zvláštní pozornost je věnována eseji Ornament und Vebrechen jako ideovému základu pro Loosovu polemiku o ornamentu. Téma ornamentu je zohledněno také v rámci širšího kulturněhistorického kontextu, především vývoje Hnutí uměleckých řemesel na území Rakousko-Uherska, Německa, Velké Británie a Spojených států v období od druhé poloviny 19. století do konce třicátých let 20. století. V kontextu spolku Secese jsou Loosovy názory komparovány s tvorbou Otty Wagnera a Josefa Hoffmanna. Práce nadto obsahuje chronologicky seřazené bibliografické údaje zahrnující život i dílo Adolfa Loose, autorskou úvahu nad možností existence ornamentu v jeho dílech a bohatou fotografickou přílohu. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This diploma thesis is focused on the role and function of ornament in the opinions and in the works of the architect Adolf Loos. This objective is elaborated in the context of Ins Leehre gesprochen (Spoken into the Void) and Trotzdem, on the base of the analysis of this essays is formulated Loos´s Strategy of Sorting. Special attention is paid to the essay Ornament und Verbrechen (Ornament and Crime) as the ideological basis for Loos´s polemic about the ornament. Theme ornament is also reflected in the broader cultural and historical context, especially in the development of Arts and Crafts Movement in the territory of Austria-Hungary, Germany, Great Britain and the United States during the second half of the 19th century to thirties of 20th century. In the context of the Art Nouveau are Loos´s opinions compared with the works of Otto Wagner and Josef Hoffmann. Thesis furthermore includes chronological bibliographic information (details) covering the life and work of Adolf Loos, author´s thought the possible of existence the ornament in Loos´s works and rich photographic attachment. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KFI) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
DP_Koderova.pdf | Plný text práce | 1,98 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
koderova_doubravova.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,19 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
koderova_sevcik.pdf | Posudek oponenta práce | 584,47 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Koderova_K.pdf | Průběh obhajoby práce | 545,29 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/24681
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.