Název: Estetické názory Friedricha Nietzscheho
Další názvy: Aesthetic opinions of Friedrich Nietzsche
Autoři: Blažeková, Sandra
Vedoucí práce/školitel: Ševčík Miloš, PhDr. Ph.D.
Oponent: Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/26753
Klíčová slova: nietzsche;umění;hudba;básnictví;apollon;dionýsos;tragédie;wagner;schopenhauer
Klíčová slova v dalším jazyce: nietzsche;art;music;poetry;apollo;dionysus;tragedy;wagner;schopenhauer
Abstrakt: Tato práce se zaměřuje na Nietzscheho pojetí umění v jeho raném období, a to především na hudbu a básnictví. Umění je pro něj dlouhou dobu velmi důležité a snaží se pomocí něj vysvětlit náš svět jako celek. Je zohledněn postupný vývoj Nietzscheho názorů, proč se tyto názory časem změnily a kdo nejvíce ovlivnil jeho tvorbu. Práce se zprvu zabývá Nietzscheho dílem Zrození tragédie z ducha hudby. Tragédie ve starověkém Řecku vzniká splynutím dvou protikladných živlů, apollinského a dionýského. Oba živly jsou umělecké síly, z nichž každý má vliv na jiné umělecké schopnosti člověka. Apollinský živel má vliv na výtvarnictví a básnictví, živel dionýský zase na zpěv a hudbu. Pro Nietzscheho bylo nejdůležitější hudební umění. Největší vliv na Nietzscheho estetické i filosofické názory měl A. Schopenhauer a R.Wagner. Oba dva pro něj byli tak významní, že pro ně používal pojem génia. Génius byl nadlidský člověk, který získal schopnosti od samotné přírody. Později se Nietzsche od svých vzorů distancoval a snažil se nebýt nikým ovlivněný. Tato distance s sebou přinesla zásadní změny v jeho názorech, které jsou nejvíc znatelné v díle Lidské, příliš lidské. Génius už neměl žádné nadpřirozené schopnosti, stal se z něj pouhý člověk. Dokonce ani umění už pro Nietzscheho nepředstavuje klíč k poznání světa, ale stává se jakýmsi přechodem mezi metafyzikou a vědou.
Abstrakt v dalším jazyce: This work is focusing on Nietzsche´s conception of art in his early period, particularly on music and poetry. For him, art is crucial over a long period of time and through this medium he tries to explain our world as a whole. The essay reflects gradual evolution of Nietzsche´s opinions concerning these as contingent historical processes; and his biggest inspirations. In the beginning, the work deals with Nietzsche´s text The birth of tragedy: Out of the spirit of music. A tragedy in ancient Greece is created through combination of two contrasting elements, the Apollonian and Dionysian. Both of the elements are artistic forces that influence different human artistic abilities. Apollonian element influences the visual arts and poetry, whereas the Dionysian element influences singing and music. For Nietzsche in particular, the most important were musical arts. His biggest aesthetical and philosophical inspirations were drawn from A. Schopenhauer and R. Wagner. These two figures served such a great importance to him, that he regarded them as geniuses. A genius is a superhuman, which achieved its skills from nature itself. Later, in Nietzsche´s works, he distanced himself from his idols and he tried not to be influenced by anyone. This form of distancing brought underlying changes in his opinions, which are noticeable in his text Human, All too human: A book for free spirits. Therefore, genius no longer held any supernatural skills, he became a mere human. According to Nietzsche´s new views, even art lost its key value for gaining the knowledge of the world, but rather becomes a kind of bridge between metaphysics and science.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP-Sandra-Blazekova.pdfPlný text práce525,85 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
blazekova_sevcik.pdfPosudek vedoucího práce262,6 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
SBlazekovaBP.docPosudek oponenta práce866,7 kBMicrosoft WordZobrazit/otevřít
blazekova_O.pdfPrůběh obhajoby práce376,8 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/26753

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.