Název: Přístup učitelů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání\\ Případová studie základních škol s vybranými vzdělávacími programy ve Středočeském kraji a v Praze\\
Autoři: Pechová, Lenka
Vedoucí práce/školitel: Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/32315
Klíčová slova: školská inkluze;žáci s podpůrným opatřením;integrace;inkluze;heterogenní třídy
Klíčová slova v dalším jazyce: school inclusion;pupils with support measures;integration;inclusion;heterogenic classes
Abstrakt: Hlavním cílem diplomové práce bylo analyzovat přístup učitelů ke školské inkluzi. Dále byl stanoven dílčí, tzv. aplikační cíl proniknout hlouběji do problematiky školské inkluze na vybraných školách. První část práce se věnovala teoretickým východiskům. Nejdříve byly analyzovány klíčové odborné pojmy jako zdravotní postižení, žák s potřebou podpůrných opatření, inkluzivní škola, integrace a inkluze. Posledně dva jmenované výrazy byly blíže vysvětleny a porovnány. V další kapitole jsme se podrobně zabývali edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na českých školách. Vzhledem k tomu, že výzkumné šetření probíhalo také v alternativní škole, byla k teorii přidána i kapitola o inovativních školách, konkrétně o waldorfské škole se všemi jejími specifiky. Použitými výzkumnými metodami byly nestandardizovaný dotazník, polostrukturovaný rozhovor a analýza vybraných dokumentů. Data byla vyhodnocena a interpretována pomocí metodologické triangulace. Výsledky jsme interpretovali ve shodě s doménami inkluzivní kultura, politika a praxe. Došli jsme ke zjištění, že ačkoli to bude cesta ještě dlouhá, společné vzdělávání, heterogenní třídy, spolupráce a inkluzivní smýšlení je tou nejlepší zkušeností, kterou mohou děti do života dostat.
Abstrakt v dalším jazyce: The main objective of the thesis was to analyze the approach of teachers to school inclusion. In addition, a partial application goal was set deeper understanding of the issues of school inclusion. The first part deals with the theoretical background. Firstly, we analyzed the key special terms that we encounter, such as disability, pupils with support measures, inclusive school, integration and inclusion. The latter two terms were explained closely and compared. In the next chapter, we dealt in detail with the education of pupils with special education needs in Czech schools. Since the research was also carried out in an alternative school, the chapter also includes the description of innovative schools, namely the Waldorf School with all its specifics. The research methods used were non-standard questionnaire, half structured interview and analysis of selected documents. Data were evaluated and interpreted using methodological triangulation. The results were explicated in compliance with areas of inclusive culture, politics and practice. We found out that, although there is still a lot of work in front of us, inclusive education, heterogenic classes, cooperation and inclusive thinking is the best experience that children can get for their future life.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP Pechova.pdfPlný text práce1,11 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pechova VP.pdfPosudek vedoucího práce918,31 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pechova OP.pdfPosudek oponenta práce1,08 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pechova O.pdfPrůběh obhajoby práce379,45 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/32315

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.