Název: CRISPR: Nová kapitola do učebnic biologie pro střední školy
CRISPR: New chapter for the secondary-school biology text-books
Autoři: Pavelka, Jaroslav
Citace zdrojového dokumentu: Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 2, s. 76-84.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Typ dokumentu: článek
article
URI: https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_3-Pavelka-web.pdf
http://hdl.handle.net/11025/33911
ISSN: 1804-8366
Klíčová slova: aktuální výzkum;popularizace;střední školy;metodika CRISPR;rakovina;HIV viry;regulace genů;biology;education
Klíčová slova v dalším jazyce: current research;popularization;secondary schools;CRISPR methodology;cancer;HIV viruses;gene regulation
Abstrakt: Článek doporučuje vyučujícím středních škol, aby zařadili do výuky některé informace o aktuálních výzkumech, které se v budoucnu mohou týkat podstatné části lidské populace. V molekulární genetice dochází k významnému technologickému posunu a vyučující i studenti by měli pracovat se současnými trendy. Popsány jsou důvěryhodné, převážně české internetové zdroje, které populární formou přibližují nové výzkumy, ze kterých mohou vyučující i studenti srozumitelně čerpat. Důraz je kladen na metodu CRISPR a její aplikace v boji proti rakovinným buňkám, pro možnou výrobu nového typu antibiotik, jako způsob vyvolání tzv. mutagenní řetězové reakce a jako způsob ovládání stávajících genů, či jako začínající výzkum, který by měl v budoucnu umožnit v laboratorních zvířatech pěstovat náhradní lidské orgány. Upozorněno je rovněž na etickou stránku současných výzkumů, například při zmínce o editaci lidských embryí či v jiných případech.
Abstrakt v dalším jazyce: The article appeals to secondary school lecturers to include some information about current surveys that are likely to affect most of the population. Molecular genetics seems to have revolutionized, and a students and lecturers should work with current trends. We describe trusted predominantly Czech Internet resources, which in popular form describe new researches from which the teacher can draw effortlessly. We are pointing to the CRISPR method and its application against cancer cells, for the possible production of a new type of antibiotic, as a way of inducing a so-called mutagenic chain reaction, and as a way of controlling existing genes, or by starting a research that should allow human organs to grow in pigs for transplantation. We also try to draw on the ethical side of current research, for example we mentioning the human embryo editing, but also in other cases.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 2 (2018)
Články / Articles (CBG)
Číslo 2 (2018)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2018_3-Pavelka-web.pdfPlný text2,34 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33911

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.