Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorMorávková Naděžda, Doc. PaedDr. Ph.D.
dc.contributor.authorJesínek, Lukáš
dc.date.accepted2019-6-11
dc.date.accessioned2020-07-17T13:48:31Z-
dc.date.available2017-12-6
dc.date.available2020-07-17T13:48:31Z-
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-4-30
dc.identifier76535
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/38180
dc.description.abstractStudie se zabývá plzeňským školstvím během 19. stol. a také význačnými osobnostmi, které se pro jeho rozvoj přičinily. Strukturovaná je do dvou velkých bloků, přičemž první blok je zaměřen převážně na první polovinu a druhý zase na druhou polovinu 19. stol. Bloky se dále dělí na dvě rozsáhlejší kapitoly, a to na dějiny města Plzně a na osobnosti rozvíjející české školství. V části určené dějinám města Plzně jsem propojil regionální historii města a jeho okolí s historií celostátní, neboť se vývoj Plzně často odvíjel podle situace v Habsburské monarchii. Obsahově se dotýkám tereziánských reforem, aby čtenář pochopil strukturu školství počátku rozebíraného století, procesu národního obrození, které vyvrcholilo revolučními roky 1848/1849, a česko-německým vztahům v průběhu druhé poloviny 19. stol. Nezapomínám ani na reformy ve školství a jejich realizaci, zakládání spolků podporujících kulturu a vzdělanost a na dobové slavnosti sloužící k demonstraci rozvoje kultury. Jména nejvýznamnějších osobností plzeňského školství se v první polovině 19. stol. spojují hlavně s tehdejším německým gymnáziem. Působily zde takové osobnosti jako Josef Stanislav Zauper, Josef Vojtěch Sedláček či Josef František Smetana. Mimo nich jsem se zaměřil i na arciděkana Antonína Hlavana, který skrze své pravomoci velice napomohl rozkvětu plzeňského školství, a na Josefa Spudila, plzeňského zakladatele školství zaměřeného na průmysl. Další část o osobnostech pojednává již většinou o světských profesorech působících na první české reálné škole. Výjimkou je Jan Hugo Karlík, působící na německém gymnáziu, který svým způsobem zakončuje slavnou éru německého gymnázia. Osobnosti spjaté s reálnou školou jsou například její dlouholetý ředitel František Částek, učitel zeměpisu a zakladatel plzeňské knihovny Tomáš Cimrhanzl a významný polonofil František Alois Hora. Poslední osobou je ředitel české hlavní školy Jan Rychtařík.cs
dc.format104 s., XI s. přílohcs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectplzeňské školstvícs
dc.subjectpedagogovécs
dc.subjectnárodní obrozenícs
dc.subjectštiftcs
dc.subjectjosef stanislav zaupercs
dc.subjectjosef vojtěch sedláčekcs
dc.subjectjosef františek smetanacs
dc.subjectantonín hlavancs
dc.subjectjosef spudilcs
dc.subjectjan hugo karlíkcs
dc.subjectfrantišek částekcs
dc.subjecttomáš cimrhanzlcs
dc.subjectfrantišek alois horacs
dc.subjectjan rychtaříkcs
dc.titlePlzeňské školství a jeho významné osobnosti v 19. stol.cs
dc.title.alternativePilsen education and its prominent personalities in the 19th centuryen
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogickács
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThe thesis is concerned with the Pilsen education system during the 19th century and the prominent figures who have contributed to its development. The paper is divided into two parts. The first part is primarily focused on the first half of the 19th century, while the second part covers the second half of the century. They are further divided into two more extensive chapters, namely the history of the city of Pilsen and the prominent figures developing the Czech education system. In the section dedicated to the history of the city of Pilsen, I connected the regional history of the city and its surroundings with the national history, as the development of Pilsen oftentimes derived from the situation in the Habsburg monarchy. In terms of content, I focused on Theresian reforms to provide understanding to the readers of the structure of the education system at the beginning of the relevant century, the process of national revival, which culminated in the revolutionary years 1848/1849, and Czech-German relations during the second half of the 19th century. I do not omit the reforms of the education system and their realization, the establishing of associations promoting culture and education, and the festivities used to demonstrate the development of culture. Josef Stanislav Zauper, Josef Vojtěch Sedláček or Josef František Smetana were the most significant figures of Pilsen education in the first half of the 19th century, who were primarily connected with the former German grammar school. Besides them, I also focused on Archdeacon Antonín Hlavan, who greatly contributed to the prosperity of the Pilsen education system, and on Josef Sprudil, the founder of education specialized in industry. The subsequent section about personalities mostly discusses only secular professors working at the first Czech real school. An exception is Jan Hugo Karlík, who worked at the German grammar school and, in a way, marked the end of the famous era of the German grammar school. Personalities connected with the first Czech real school are, for example, its long-time direction František Částek, geography teacher and the founder of the Pilsen library, Tomáš Cimrhanzl, and a significant polonophil, František Alois Hora. The last person to be mentioned is the headmaster of the Czech main school, Jan Rychtařík.en
dc.subject.translatedpilsen educationen
dc.subject.translatednational revivalen
dc.subject.translatedštiften
dc.subject.translatedjosef stanislav zauperen
dc.subject.translatedjosef vojtěch sedláčeken
dc.subject.translatedjosef františek smetanaen
dc.subject.translatedantonín hlavanen
dc.subject.translatedjosef spudilen
dc.subject.translatedjan hugo karlíken
dc.subject.translatedfrantišek částeken
dc.subject.translatedtomáš cimrhanzlen
dc.subject.translatedfrantišek alois horaen
dc.subject.translatedjan rychtaříken
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KHI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Jesinek_Plzenske skolstvi a jeho vyznamne osobnosti v 19.stol..pdfPlný text práce2,06 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jesinek V.pdfPosudek vedoucího práce389,46 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jesinek O.pdfPosudek oponenta práce791,49 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jesinek P.pdfPrůběh obhajoby práce168,64 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/38180

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.