Název: Hodnocení čtivosti výukových textů pro anglický jazyk
Další názvy: Assessing readability of English language teaching texts
Autoři: Mlejnská, Eva
Vedoucí práce/školitel: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2019
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39218
Klíčová slova: čtivost;hodnocení;čtení;text
Klíčová slova v dalším jazyce: readability;assessment;reading;text
Abstrakt: Předmětem této diplomové práce je hodnocení čtivosti výukových textů pro anglický jazyk. Přesné vyhodnocení textů pro čtení je v rámci výuky anglického jazyka naprosto nezbytné a tím nutně vzniká potřeba zjistit jakým způsobem jej nejlépe provádět. Existuje množství různých zavedených vzorců pro výpočet čtivosti a také online programů, které je dokáží vypočítat. Na zmíněné programy a jejich užití se tato práce soustředí s cílem zjistit odlišnosti mezi nimi a pokusit se tak vyvodit závěr ohledně případného doporučení konkrétních programů. Za tímto účelem bylo ve vybraných programech analyzováno patnáct textů a výsledky byly následně porovnány a kriticky zhodnoceny. Ve výsledku bylo doporučeno užití kombinace více programů spíše než jednoho konkrétního. Pro rychlé zhodnocení čtivosti bylo doporučeno použít programy, které umožňují vypočtení skóre čtivosti, tedy Text Inspector, Coh-Metrix 3.0 a Readable. Pro detailní analýzu slovní zásoby byly pak doporučeny programy Text Inspector a Vocab Kitchen, které umožňují vytvoření profilu anglického jazyka (English language profile).
Abstrakt v dalším jazyce: The subject of this thesis is the assessment of the readability of English language teaching texts. The accurate assessment of texts for reading in the context of teaching English as a foreign language is a necessity and, acknowledging it as such, there arises the need to ascertain the most useful way of conducting it. There exists a number of established readability formulas for this purpose and several online programmes which can calculate them. These programmes and their use are the main focus of the analysis in this thesis, which aimed to thus draw distincion between them and attempt to conclude whether some of them could be recommended over others. For this purpose fifteen texts were analyzed in four chosen tools and the results were critically examined and compared. In consequence, a combination of the tools rather than a single one had to be recommended. For a quick assessment of readability it was recommended to use the tools which allow for the calculation of readability scores Text Inspector, Coh-Metrix 3.0 and Readable. For an in-depth analysis of the vocabulary, tools which can create the English language profile Text Inspector and Vocab Kitchen were recommended.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAN)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Mlejnska_MA_Thesis.pdfPlný text práce798,62 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
mlejnska_ved_kleck.pdfPosudek vedoucího práce688,73 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
mlejnska_vice.pdfPosudek oponenta práce1,64 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Obh_Mlejnska.pdfPrůběh obhajoby práce398,63 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/39218

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.