Title: Galerijní edukace jako součást vzdělávacího procesu v kontextu vizuální gramotnosti
Other Titles: Gallery education as a part of the educational process in the context of visual literacy
Authors: Bláha, Jaroslav
Bláha, Jaroslav
Fulková, Marie
Říhová, Kristýna
Fišerová, Zuzana
Vargová, Petra
Říhová, Kristýna
Vargová, Petra
Citation: BLÁHA, J. FULKOVÁ, M. FIŠEROVÁ, Z. ŘÍHOVÁ, K. VARGOVÁ, P. BLÁHA, J. ŘÍHOVÁ, K. VARGOVÁ, P. Galerijní edukace jako součást vzdělávacího procesu v kontextu vizuální gramotnosti. Výtvarná výchova, 2020, roč. 60, č. 1-2, s. 70-97. ISSN 1210-3691.
Issue Date: 2020
Publisher: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/43024
ISSN: 1210-3691
Keywords: vizuální gramotnost;galerijní edukace;výtvarná výchova;kurikulum;umění;interpretace uměleckého díla
Keywords in different language: visual literacy;gallery education;art education;curriculum;art;interpretation of a work of art
Abstract: Článek vznikl na základě audiozáznamu kulatého stolu pořádaného v lednu 2020 na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Sešli se u něj edukační pracovníci a lektoři z předních českých galerií s teoretiky a didaktiky pražské katedry výtvarné výchovy a výtvarnými pedagogy. Setkání sestávalo ze tří teoretických okruhů, kterým byl věnován prostor v diskusi s lektory. Každý teoretický blok byl uveden krátkým přehledem. Názvy kapitol v článku odpovídají jednotlivým diskusním blokům: Galerijní edukace jako součást vzdělávacího procesu; Vztah umění a kurikula; Vizuální gramotnost a interpretace uměleckého díla.
Abstract in different language: The article was created on the basis of an audio recording of a round table. The round table was held at the Faculty of Education, Charles University in Prague in January 2020. Gallery lecturers from leading Czech galleries met with art theorists from the Prague Department of Art Education and art teachers. The meeting was divided into three theoretical areas. These areas were discussed with lecturers. A brief overview was given in the beginning of each theoretical block. The chapters in the article copythe individual discussion blocks with their names: Gallery Education as a Part of the Educational Process; The Relationship between Art and the Curriculum; Visual Literacy and Interpretation of a Work of Art.
Rights: Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.
© Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Appears in Collections:Články / Articles (KVK)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Image100221120644.pdf24,62 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/43024

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD