Název: První rok učitele v MŠ - sonda do praxe na vybraných MŠ v Plzni, Chebu a Rakovníku
Další názvy: The first year of kindergarten teacher - the research of the teaching experience at the selected kindergartens in Pilsen, Eger and Rakovnik
Autoři: Klaisnerová, Anna-Kateřina
Vedoucí práce/školitel: Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Oponent: Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45233
Klíčová slova: profesní kompetence;profesní kompetence učitele mš;rozvoj profesních kompetencí;začínající učitel mš;rozvoj profesních kompetencí začínajícího učitele mš
Klíčová slova v dalším jazyce: professional competence;professional competence of a kindergarten teacher;development of professional competence;beginner kindergarten teacher;development of professional competence of a beginner kindergarten teacher
Abstrakt: Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat úroveň získaných profesních kompetencí u začínajícího učitele a prokázat posun v rozvoji profesních kompetencí v prvním roce praxe. Ke splnění tohoto cíle napomohla komparace odborných zdrojů a především provedení a vyhodnocení dat výzkumného šetření. Bylo provedeno dotazníkové šetření a polostrukturované rozhovory se začínajícími učiteli MŠ. Výzkumné šetření analyzovalo posun v rozvoji kompetence předmětové, didaktické a psychodidaktické, pedagogické, diagnostické a intervenční, sociální, psychosociální a komunikativní, manažerské a normativní a profesně kultivující. U všech těchto kompetencí byl prokázán progres v jejich rozvoji a dosažené úrovni. Největší progres jsme zaznamenali u kompetence manažerské a normativní, kompetence diagnostické a intervenční a profesně kultivující. Zjišťování míry dosažených profesních kompetencí bylo realizováno při vstupu respondentek do praxe a znovu v dubnu 2021. Mezi nejvíce rozvinuté na počátku profesní praxe patřily kompetence profesně kultivující a kompetence pedagogická. Nejvyšší úroveň kompetencí na konci šetření jsme zaznamenali u kompetence profesně kultivující a sociální, psychosociální a komunikativní. Doložení pozitivního progresu jednotlivých kompetencí bylo následně ověřeno a zpřesněno polostrukturovaným rozhovorem. Výsledky rozhovoru potvrdily důležitost profesní přípravy studentů učitelství v teoretické i praktické rovině. Součástí práce je i analýza studijního plánu Učitelství pro mateřské školy na FPE ZČU v Plzni a propojení obsahu jednotlivých kompetencí s obsahy vzdělávacích předmětů studijního plánu, včetně předmětů praxí. Výstupy bakalářské práce ukazují a potvrzují nutnost promyšleného propojování teorie a praxe, sebereflexe a osobní angažovanosti.
Abstrakt v dalším jazyce: The aim of this thesis was to analyse the level of aquired professional competence of a beginner teacher as well as proving the progress in development of professional competence in the first year of teaching practice. The methods used to accomplish this task were comparation of scholarly sources and especially conducting a survey and analysing the collected data. The survey, aimed at beginner kindergarten teachers, consisted of a questionnaire and a semistructured interview. The survey focused on the development progress in these fields of competence: subjects, didactics, psychodidactics, pedagogy, diagnostics and intervention, social, psychosocial, communication, managerial and normative competence and profession cultivation. The progress of development was proven in all of these fields of competence, most notably in managerial and normative competence, diagnostics and intervetion and profession cultivation. The levels of professional competences of the respondents were first analysed when starting the teaching practice and then again in April 2021. The highest registered progress in the beginning of the practice was in profession cultivation and pedagogical competence, and the highest progress at the end of the survey was in profession cultivation, social, psychosocial and communicative competence. Evidence of the positive progress in each competence was supplied and clarified by the semistructured interview. The results of the interview confirmed the importance of professional preparation for students of teaching in both theory and practice. Included in the thesis is an analysis of the study plan of Kindergarten teaching on FPE ZČU in Pilsen and the combination of each competence's contents and the contents of the subjects of education in the study plan, including the teaching practice subjects. The thesis results show and confirm the importance of a coherent combination of theory, practice, self-reflection and personal engagement.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP - Anna-Katerina Klaisnerova.pdfPlný text práce2,59 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce43,37 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce41,41 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Klaisnerova O.pdfPrůběh obhajoby práce891,34 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/45233

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.