Název: The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom
Další názvy: Totéž a odlišné: O praktikách sémantizace a instrumentalizace v učebně (matematické)
Autoři: Janík, Tomáš
Slavík, Jan
Najvar, Petr
Jirotková, Darina
Citace zdrojového dokumentu: JANÍK, T. SLAVÍK, J. NAJVAR, P. JIROTKOVÁ, D. The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom. SAGE open, 2020, roč. 10, č. 3, s. 1-12. ISSN: 2158-2440
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Sage
Typ dokumentu: článek
article
URI: 2-s2.0-85089571314
http://hdl.handle.net/11025/47031
ISSN: 2158-2440
Klíčová slova: vzdělávací obsah;výuka;učení se;postupy sémantizace a instrumentalizace;didaktika
Klíčová slova v dalším jazyce: educational content;teaching;learning;semantization and instrumentalization practices;didactics
Abstrakt: Vzdělání není možné bez obsahu. Vyučování a učení ve školách se věnuje „něčemu“, ne „ničemu“ nebo „čemukoliv“. Čím více heterogenní, multikulturní a jazykově různorodá je výuka, tím více je během vyučování a učení nutná sémantizace vzdělávacího obsahu. V tomto článku rozvíjíme teorii transformace obsahu a představujeme koncept operačního isomorfismu a jeho potenciálu v oblasti didaktiky, výzkumu výuky a vzdělávání a vzdělávání učitelů. Pomocí případové studie výuky matematiky ilustrujeme, jak mohou studenti těžit ze sémantizačních a instrumentalizačních postupů ve třídě a jak tyto procesy nabývají podoby extenzionální dekonstrukce a intenzionálního rozšiřování nebo zhušťování.
Abstrakt v dalším jazyce: There is no education without content. Teaching and learning in schools is devoted to “something,” not to “nothing” or “anything.” The more heterogeneous, multicultural, and multilingual the classroom, the more semantization of educational content within teaching and learning is needed. Therefore, the role of various languages in the classroom is revisited. In this article, we elaborate on the theory of language-sensitive content transformation and introduce the concept of operational isomorphism and its potential in the field of didactics, research on teaching, and learning and teacher education. Using a case study of mathematics teaching, we illustrate, how students can benefit from semantization and instrumentalization practices in the classroom and how these processes take the form of extensional deconstruction and intensional expansion or intensional condensation.
Práva: © authors
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KHK)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
The_Same_and_the_Different_On_Semantization_.pdf629,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/47031

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD