Title: Využití stanovení celkového uhlíku pro výpočet obsahu spalitelných látek a transformace postupu do výuky chemie
Other Titles: Use of Total Carbon Determination to Calculate the Loss on Ignition and the Transformation of the Procedure into the Chemistry Education
Authors: Hrdlička, Jan
Švandová, Veronika
Literák, Jaromír
Rypl, Václav
Pelánková, Barbora
Citation: HRDLIČKA, J. RYPL, V. Využití stanovení celkového uhlíku pro výpočet obsahu spalitelných látek a transformace postupu do výuky chemie. In Švandová, V.Literák, J.Pelánková, B. Sborník konference didaktiky přírodních věd DidSci+ 2021. Brno: Masarykova univerzita, 2021. s. 33-39. ISBN: 978-80-210-9876-3
Issue Date: 2021
Publisher: Masarykova univerzita
Document type: konferenční příspěvek
ConferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/47651
ISBN: 978-80-210-9876-3
Keywords: stanovení spalitelných látek;stanoveni celkového uhlíku;transformace do výuky chemie
Keywords in different language: loss on ignition;total carbon determination;transformation into chemistry education
Abstract: Půda, jako téma ve výuce, je typickým multioborovým tématem, které může zasahovat do geografie, biologie a ekologie, a pokud se budeme zabývat i jejím složením a analýzou, zasahuje také do chemie a matematiky. Z pohledu chemika je obsah spalitelných látek ve vzorku historickým parametrem, který je v přímém vztahu k obsahu organické hmoty ve vzorku půdy a používá se k ohodnocení půd či pevných hnojiv. Tato veličina je zároveň v přímém vztahu k celkovému obsahu uhlíku, což je další obdobný parametr, který je možné v laboratoři stanovovat. Příspěvek je věnován rozboru možností transformace metod analýzy pevných vzorků do formy využitelné ve výuce chemie. Diskutovány jsou možnosti aplikace matematických metod na rozbor vztahů mezi výše uvedenými parametry a diskutováno je využití takového postupu jako mezioborového projektu v rámci výuky na různých typech škol.
Abstract in different language: Soil, as a topic in education, is a typical multidisciplinary topic that can affect geography, biology and ecology, and if we deal with soil composition and analysis, it also affects chemistry and mathematics. From the chemistʼs point of view, the loss on ignition of the sample is a historical parameter that is directly related to the content of organic matter in the soil sample and it is used to rating soils or solid fertilizers. Loss on ignition is also directly related to the total carbon content, which is another similar parameter that can be determined in the laboratory. This paper is aligned to the analysis of the possible transforming the methods of solid samples analysis into a form, which is usable in the chemistry teaching. The possibilities of applying mathematical methods to the analysis of the relationships between the above parameters are discussed and the use of such a procedure as an interdisciplinary project in education at various types of schools is discussed.
Rights: © CC BY-NC-ND 4.0 International
Appears in Collections:Konferenční příspěvky / Conference papers (KCE)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sborník_DidSci+_2021.pdf4,99 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/47651

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD