Název: | Domestic and foreign contexts of Czech music education |
Autoři: | Kodejška, Miloš |
Citace zdrojového dokumentu: | Paedagogia Musica. 2022, č. 3, s. 5-23. |
Datum vydání: | 2022 |
Nakladatel: | University of West Bohemia in Pilsen |
Typ dokumentu: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/50655 https://old.fpe.zcu.cz/khk/musica-paedagogia/Archiv/03_2022_Paedagogia-Musica.pdf |
ISSN: | 2788-2047 |
Klíčová slova: | Česká hudební výchova ve 20. a 21. století;osobnosti české hudby;Společnost pro hudební výchovu;Mezinárodní společnost pro hudební výchovu;Evropská asociace pro hudbu ve školách;Visegrad Music Team;Schulwerk Carla Orffa;modernizace, integrace a polyestetika;současnost a perspektivy hudební výchovy |
Klíčová slova v dalším jazyce: | Czech music education in 20th and 21st century;Czech music personalities;Society for Music Education;International Society for Music Education;European Association for Music in Schools;Visegrád Music Team;Carl Orff’s Schulwerk;modernization, integration and poly-aesthetics;the present and perspectives of music education |
Abstrakt v dalším jazyce: | This study focuses on significant historical events in the context of music education at public schools from the 1930s to the present. It characterizes music education since the founding of the Society for Music Education in the Czechoslovak Republic in 1934, clarifies the circumstances of establishing the International Society for Music Education (ISME) rooted in Prague, and deals with the state of music education during World War II. The article focuses on the most critical post-war events, on integrating progressive systems into general music education (Orff’s Schulwerk) in the 1960s and 1980s, and on poly-esthetic and integrative music pedagogy in the 1990s the last century. Regarding this study, the author applies his personal experience and knowledge gained from many years of working for European music organizations. Within this article, the author also evaluates important conferences and activities of the Visegrád Music Team, characterizes the current state and main theses of further development of music education, and personally contributes to them with his suggestions. This study is based on some hitherto unknown sources obtained from a few significant personalities. |
Práva: | © Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 3 (2022) Číslo 3 (2022) Články / Articles (KHK) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
uvodni_strany.pdf | Plný text | 1,47 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
e-verze-2-6-24.pdf | Plný text | 239,52 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/50655
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.