Název: Sebestigmatizace a stigmatizace ve středoškolském prostředí očima duševně nemocných
Další názvy: Self-stigma and stigmatization in high schools from the perspective of people with mental illness
Autoři: Koubková, Michaela
Vedoucí práce/školitel: Glajchová Alena, Mgr. Ph.D.
Oponent: Pařízková Alena, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/51971
Klíčová slova: stigmatizace;sebestigmatizace;střední škola;totální instituce;duševní onemocnění
Klíčová slova v dalším jazyce: stigmatization;self-stigma;high school;total institution;mental illness
Abstrakt: Cílem práce bylo popsat, jakou zkušenost mají mladí dospělí s duševním onemocněním v době studia na střední škole, zda se potýkali se stigmatizací a do jaké míry jejich život ovlivnila sebestigmatizace. Zvolena byla kvalitativní metoda výzkumu, polostrukturované rozhovory a analýza dat pomocí kódování. V práci je popsána zkušenost s hospitalizací, s rolí nemocného, proměna vztahů s vrstevníky i vliv médií v pohledu na duševní nemoci. Bylo zjištěno, že participantky musely čelit mnoha překážkám. Se stigmatizací se setkaly nejen mezi vrstevníky, ale některé i v rodině. Došlo také ke změně chápání vlastní identity. Sebestigmatizace nekončí po návratu z hospitalizace, ale vliv na sebedůvěru a sociální vazby má i do budoucna. Participantky zmiňovaly, že na duševní nemoci by se mělo pohlížet tak, jak je pohlíženo na fyzické nemoci. Některé pociťují, že vlivem osvěty došlo k pomalému snižování negativního pohledu veřejnosti na duševní nemoci.
Abstrakt v dalším jazyce: This bachelor's thesis aimed to describe the experiences of young adults with mental illness during their high school studies, whether they faced stigmatization, and to what extent their lives were affected by self-stigmatization. The chosen research method was a qualitative approach with semi-structured interviews and data analysis using coding methodology. The study describes the experience of hospitalization, the sick role, changes in relationships with peers, and the impact of media on the perception of mental illness. It was found that participants faced many obstacles. Some of the participants experienced stigmatization not only from peers but also from family members. Additionally, there was a change in their understanding of identity. Self-stigmatization did not end after returning from hospitalization but also impacted self-confidence and social relationships in the future. Participants mentioned that mental illness should be viewed as physical illness. Some felt that public education has slowly decreased negative attitudes toward mental illness.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP-Koubkova--Michaela.pdfPlný text práce397,42 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
VP_Koubkova.pdfPosudek vedoucího práce88,12 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Posudek_Koubkova_BP_OP.pdfPosudek oponenta práce107,31 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
KOUBKOVA.PDFPrůběh obhajoby práce48,89 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51971

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.