Název: | Znalosti studentů anglického jazyka o strategiích učení se slovní zásoby |
Další názvy: | English language learners' knowledge of vocabulary learning strategies |
Autoři: | Hanzlovská, Barbora |
Vedoucí práce/školitel: | Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Havránková Tereza, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/54058 |
Klíčová slova: | slovní zásoba;učební strategie;strategie učení slovní zásoby;kartičky;quizlet;sémantické mapování;žáci osmých tříd |
Klíčová slova v dalším jazyce: | vocabulary;language learning strategies;vocabulary learning strategies;flashcards;quizlet;semantic mapping;eighth graders |
Abstrakt: | Znalost anglické slovní zásoby je klíčovým předpokladem úspěšné komunikace v cizím jazyce. Aby bylo učení slovní zásoby efektivní, musí učitelé vybrat vhodnou slovní zásobu, poskytnout podmínky pro učení a procvičovat v hodinách strategie učení slovní zásoby. V této práci jsou strategie učení slovní zásoby reprezentovány elektronickými kartičkami "flashcards" a sémantickým mapováním. Tyto strategie byly zahrnuty do výzkumné studie, která byla provedena s žáky osmých tříd. Výzkum probíhal ve dvou částech. V první části studenti vyplnili dotazník, který zjišťoval jejich současné způsoby učení slovní zásoby. Z dotazníku vyplynulo, že významná část studentů si bezděčně osvojuje slovní zásobu během používání technologií a záměrně prostřednictvím čtení seznamu slov. Druhá část výzkumu zahrnovala individuální rozhovory s méně úspěšnými studenty. V rozhovorech studenti testovali a reflektovali elektronické kartičky a sémantické mapy. Výsledky ukázaly opakující se trendy. Všichni účastníci preferovali elektronické kartičky. Účastníci se také shodli, že implementace strategií do hodin anglického jazyka by pro ně byla přínosná. V reakci na to učitelé mohou do svých obvyklých hodin zakomponovat strategie a zahrnout elektronická zařízení pro zvýšení motivace studentů při učení slovní zásoby. |
Abstrakt v dalším jazyce: | Knowledge of English vocabulary is a key requirement for successful communication in the language. To make vocabulary learning effective, teachers need to select appropriate vocabulary, provide conditions for learning and practice vocabulary learning strategies with students. In this thesis, vocabulary learning strategies are represented by electronic flashcards and semantic mapping. These strategies were included in the research study, which was carried out with eighth graders. The research was conducted in two parts. First, students filled in a questionnaire, which explored their current ways of learning vocabulary. The questionnaire showed that a significant number of students acquire vocabulary incidentally while using technology and deliberately through wordlist reading strategy. The second part of the research involved one-on-one interviews with less successful language learners. In the interviews, students tested and reflected on electronic flashcards and semantic maps. The results showed reoccurring trends. All participants preferred flashcards, mainly for being on an electronic device. Participants also agreed that implementing a variety of strategies into language lessons would be beneficial for them. In response to that, teachers can add strategy instruction in their usual language lessons and include electronic devices to increase students' motivation in vocabulary learning. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KAN) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Diplomova_prace_Hanzlovska.pdf | Plný text práce | 1,25 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_ved_Klec_Hanzlovska.pdf | Posudek vedoucího práce | 29,26 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_pos_opon_Havr_Hanzlovska.pdf | Posudek oponenta práce | 39,58 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Scan_prubeh_Hanzlovska.pdf | Průběh obhajoby práce | 337,84 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54058
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.