Název: | Opravdu se máme bát umělé inteligence? |
Autoři: | Černý, David Wiedermann, Jiří |
Citace zdrojového dokumentu: | KÉHAR, O. (ed.) Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10: Jak se za 20 let změnila výuka fyziky?, Srní 2023, s.31-37. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf http://hdl.handle.net/11025/54306 |
ISBN: | 978-80-261-1159-7 |
Klíčová slova: | umělá inteligence;technopesimismus;využití |
Klíčová slova v dalším jazyce: | artificial intelligence;techno-pessimism;use |
Abstrakt: | V posledních měsících je umělá inteligence, přesněji některé systémy vykazující inteligentní chování (např. ChatGPT-3.5), na stránkách všech novin. Udivuje svými mimořádnými schopnostmi, ale vzbuzuje i velké obavy. Nedávno se dokonce objevila otevřená výzva několika odborníků a známých osobností, která volá po zastavení vývoje AI na půl roku. Svou polívčičku si přihřívají i známí technopesimisté, kteří považují AI za poslední lidský vynález, který má jasný potenciál přinést lidstvu zkázu. Ve svém příspěvku nejdříve představím některé z těchto technopesimistických postojů, ukáži, jaký vztah spatřují mezi obecnou umělou inteligencí, superinteligencí, singularitou a možnou zkázou lidstva. Následně se pokusím ukázat, že tyto pesimistické předpovědi nejsou příliš opodstatněné. Hlavní problém není umělá inteligence jako taková, ale naše pasivita a neschopnost (či neochota) využívat ji korektním a rozumným způsobem. Nakonec pohovořím o nutnosti kultivovat algoritmickou gramotnost na všech úrovních vzdělávacího procesu. |
Abstrakt v dalším jazyce: | In this paper we focus on the existential risks associated with artificial intelligence. We try to show that these risks may be greatly exaggerated. In fact, the path from the current state of the AI field to general AI and superintelligence is not as well understood as some authors assume. We are moving into the realm of the unknown, of many "maybes" and uncertainties. Moreover, it is a mistake to pass off these unknowns as knowns, as an unveiled map of the whole territory. We also try to point out that focusing on the existential risks of AI (the territory of uncertainties and unknowns) is not an appropriate strategy because it easily distracts from the issues at hand. AI is ubiquitous and has a profound impact on our understanding of what it means to be human and how we relate to the world and to other humans. We can look at AI as a challenge, as a distinct possibility for cognitive enhancement of our minds (expanded mind), but we need to use the tools of AI in a rational, wise and morally right manner. The greatest risk today is not the AI of the distant future, but our passivity and unwillingness to take our destiny into our own hands. |
Práva: | © Západočeská univerzita v Plzni, autoři |
Vyskytuje se v kolekcích: | Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10 Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10 |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
ModerniTrendy10_sbornik_uvod+tiraz.pdf | Plný text | 1,03 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
ModerniTrendy10_sbornik-31-37.pdf | Plný text | 434,35 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54306
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.