Název: Ověření rozvoje algoritmické složky informatického myšlení za využití blokového programovacího prostředí Scratch
Další názvy: Verification of the development of the algorithmic component of information thinking using the Scratch lock programming enviroment
Autoři: Frank, Filip
Vedoucí práce/školitel: Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54924
Klíčová slova: blokové programovací prostředí;informatické myšlení;vzdělávání;základní škola;algoritmizace
Klíčová slova v dalším jazyce: block-based programming environment;computational thinking;education;primary school;algorithmization
Abstrakt: Disertační práce se věnuje rozvoji algoritmické složky informatického myšlení. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si žáci bez předchozí výuky a zkušeností poradí s testovací sadou úloh. Testovací sada obsahovala úlohy jejichž obtížnost průběžně mírně stoupala. Na základě dosažených výsledků v testovací sadě, pozorování, audio i video záznamu žáka, jeho obrazovky a výsledků ze vstupního a výstupního formuláře jsme popsali, jakým způsobem žáci úlohy řeší a jaký k řešení problémů mají postoj. Zároveň jsme informace propojovali do souvislostí s výsledky z předmětů, pohlavím nebo žáky stanovenou úrovní zkušeností a dalšími. Dále jsme výsledky porovnali s původní testovací sadou úloh, která sloužila pro zkoumání rozvoje abstraktního myšlení u stejně starých žáků. Výsledky žáků z jednotlivých úloh jsme pak porovnali napříč sadami. V případě porovnání jsme popisovali problémy, které žáci při řešení úloh měli, typické řešení úloh a jak daleko se v řešení úloh dostali. Zároveň jsme porovnali souhrnné výsledky z celého testování. Testování probíhalo u stejně starých žáků a na stejné škole, jako proběhl původní výzkum, aby byl zajištěn co nejpodobnější výzkumný vzorek.
Abstrakt v dalším jazyce: The dissertation focuses on the development of the algorithmic component of computational thinking. The main objective was to determine how students, without prior teaching or experience, would handle a testing set of tasks. The testing set included tasks with gradually increasing difficulty. Based on the results obtained from the testing set, observations, audio and video recordings of the students and their screens, as well as the input and output form results, we described how students approach solving tasks and their problem-solving attitudes. Additionally, we connected this information to results from subjects, gender, student-assessed levels of experience, and more. Furthermore, we compared the results with the original testing set of tasks, which was used to study the development of abstract thinking in students of the same age. We then compared the students' results across different sets of tasks. In the case of comparisons, we described the problems students encountered during task-solving, typical solutions to the tasks, and how far they progressed in solving them. We also compared the overall results from the entire testing process. The testing was conducted with students of the same age and at the same school as the original research to ensure the most similar research sample possible.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KVD)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Disertacni prace.pdfPlný text práce12,99 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Frank_doc_Jehlicka.pdfPosudek vedoucího práce154,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Frank_prof_Hubalovsky.PDFPosudek oponenta práce752,98 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Frank prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce166,27 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/54924

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.