Title: Ověření rozvoje algoritmické složky informatického myšlení za využití blokového programovacího prostředí Scratch
Other Titles: Verification of the development of the algorithmic component of information thinking using the Scratch lock programming enviroment
Authors: Frank, Filip
Advisor: Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54924
Keywords: blokové programovací prostředí;informatické myšlení;vzdělávání;základní škola;algoritmizace
Keywords in different language: block-based programming environment;computational thinking;education;primary school;algorithmization
Abstract: Disertační práce se věnuje rozvoji algoritmické složky informatického myšlení. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si žáci bez předchozí výuky a zkušeností poradí s testovací sadou úloh. Testovací sada obsahovala úlohy jejichž obtížnost průběžně mírně stoupala. Na základě dosažených výsledků v testovací sadě, pozorování, audio i video záznamu žáka, jeho obrazovky a výsledků ze vstupního a výstupního formuláře jsme popsali, jakým způsobem žáci úlohy řeší a jaký k řešení problémů mají postoj. Zároveň jsme informace propojovali do souvislostí s výsledky z předmětů, pohlavím nebo žáky stanovenou úrovní zkušeností a dalšími. Dále jsme výsledky porovnali s původní testovací sadou úloh, která sloužila pro zkoumání rozvoje abstraktního myšlení u stejně starých žáků. Výsledky žáků z jednotlivých úloh jsme pak porovnali napříč sadami. V případě porovnání jsme popisovali problémy, které žáci při řešení úloh měli, typické řešení úloh a jak daleko se v řešení úloh dostali. Zároveň jsme porovnali souhrnné výsledky z celého testování. Testování probíhalo u stejně starých žáků a na stejné škole, jako proběhl původní výzkum, aby byl zajištěn co nejpodobnější výzkumný vzorek.
Abstract in different language: The dissertation focuses on the development of the algorithmic component of computational thinking. The main objective was to determine how students, without prior teaching or experience, would handle a testing set of tasks. The testing set included tasks with gradually increasing difficulty. Based on the results obtained from the testing set, observations, audio and video recordings of the students and their screens, as well as the input and output form results, we described how students approach solving tasks and their problem-solving attitudes. Additionally, we connected this information to results from subjects, gender, student-assessed levels of experience, and more. Furthermore, we compared the results with the original testing set of tasks, which was used to study the development of abstract thinking in students of the same age. We then compared the students' results across different sets of tasks. In the case of comparisons, we described the problems students encountered during task-solving, typical solutions to the tasks, and how far they progressed in solving them. We also compared the overall results from the entire testing process. The testing was conducted with students of the same age and at the same school as the original research to ensure the most similar research sample possible.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KVD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Disertacni prace.pdfPlný text práce12,99 MBAdobe PDFView/Open
Frank_doc_Jehlicka.pdfPosudek vedoucího práce154,4 kBAdobe PDFView/Open
Frank_prof_Hubalovsky.PDFPosudek oponenta práce752,98 kBAdobe PDFView/Open
Frank prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce166,27 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54924

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.