Název: Návrh skořepinového kompozitního rámu pro vůz kategorie formule student s elektrickým pohonem
Další názvy: Design of Shell Composite Frame for Formula Student Electric Car
Autoři: Rota, Ondřej
Vedoucí práce/školitel: Sedláček František, Ing. Ph.D.
Oponent: Kalina Tomáš, Ing. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56721
Klíčová slova: formule student; monocoque; kompozitní sendvičové struktury; elektrický pohon
Klíčová slova v dalším jazyce: formule student; monocoque; composite sendwich structure; electric propulsion
Abstrakt: Tato práce pojednává o základním návrhu a výrobě kompozitní skořepinové struktury rámu vozu typu formule s elektrickým pohonem, která se bude účastnit soutěže Formule Student. Povrchově seznamuje čtenáře s problematikou návrhu kompozitních skořepinových struktur, které jsou spolu s trubkovým rámem a hybridní konstrukcí nejvíce se vyskytujícími v soutěži FS. Tým Západočeské univerzity v Plzni, UWBe Racing, má několikaletou zkušenost s návrhem trubkových rámu pro vůz formulového typu. Experimenty s nahrazením těžké ocelové konstrukce lehčím kompozitem počalo před pár lety. Když se k tomu přičte protlačování elektrického pohonu nad spalovací agregáty, tak výsledkem je elektricky poháněná formule postavená na konstrukci skořepinového kompozitního rámu. Byly vytvořeny tři koncepční varianty kompozitních rámů, hybridní, dělený kompozitní a jednodílný kompozitní rám. Vybranou variantou nakonec byla koncepce děleného kompozitního rámu. Ačkoliv jej převyšuje svými vlastnostmi jednodílný kompozitní rám, není pro jeho výrobu v laboratořích ZČU do-statečně velký autokláv. Navíc dělený kompozitní rám umožňuje snížení vynaloženého času a finančních prostředků při jeho návrhu a výrobě. Toho bylo docíleno převzetím základní geometrie přední kompozitní části rámu a několika navazujících systémů z UWB06. Zadní kompozitní sendvičová struktura nahrazuje dosavadní trubkový rám. Výstupem této práce je CAD model a základní výkresová dokumentace, kterou následuje výroba navrženého rámu.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis deals with the basic design and fabrication of a composite shell structure for the frame of an electrically powered formula car that will participate in the Formula Student competition. It superficially introduces the reader to the design issues of composite shell structures, which, along with tubular frame and hybrid structures, are the most common in FS competition. The team of the University of West Bohemia in Pilsen, UWBe Racing, has several years of experience in designing tubular frames for the formul car. Experimentation with replacing the heavy steel structure with a lighter composite started a few years ago. Add to that pushing electric propulsion over combustion units, the result is an electrically powered formula built on a shell composite frame design. Three composite frame concepts have been developed, hybrid, split composite, and one-piece composite frames. The split composite frame concept was the selected variant in the end. Although the one-piece composite frame is superior in its properties, there is not an autoclave enough large for its pro-duction in the laboratories of UWB. In addition, the split composite frame allows a reduction in the time and financial resources spent in its design and manufacture. This was achieved by adopting the basic geometry of the front composite frame section and several downstream systems from UWB06. The rear composite sandwich structure replaces the existing tubular frame. The output of this work is a CAD model and basic drawing-documentation followed by the fabrication of the designed frame.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KKS)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_O_Rota_2024.pdfPlný text práce6,89 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG-SedlacekF-240273.pdfPosudek vedoucího práce57,84 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG-KalinaT-268972.pdfPosudek oponenta práce62,52 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce38,86 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
BP_Rota_zadni-monocoque_DRW.pdfVŠKP - příloha317,54 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii
BP_Rota_predni-monocoque_DRW.pdfVŠKP - příloha774,87 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii
BP_Rota_sestava_DRW.pdfVŠKP - příloha1,78 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56721

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.