Title: | Učitelé Harryho Pottera: jejich vyučovací styl a přístup ke studentům |
Other Titles: | Teachers of Harry Potter: their teaching style and attitudes to students |
Authors: | Balounová, Alžběta |
Advisor: | Lišková, Libuše |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/10534 |
Keywords: | Harry Potter;Hogwarts;vyučovací styl;vyučovací metoda;učitelova role;dohlížitel;oblíbenost |
Keywords in different language: | Harry Potter;Hogwarts;teaching style;teaching method;teacher´s role;controller;popularity |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá různými typy učebních stylů a učebních metod. Teoreticky popisuje osobu učitele, jednotlivé učební styly podle dělení na autoritativní, demokratický, liberální, byrokratický, patriarchální a anti-autokratický přístup. Zmíněno je také dělení podle Jeremyho Harmera založeno na rolích učitele během vyučování. Teoreticky také popisuje různé výukové metody podle charakteru poznávacích činností a podle zdroje a druhu poznání. To vše s odkazem na několik významných metodických prací za použití pedagogického slovníku a několika online slovníků. Práce se věnuje jednotlivým učitelům Harryho Pottera. Cílem je zjistit, jestli oblíbení a neoblíbení učitelé mohou být rozlišováni podle rozdílných učebních stylů a metod. Rozbor jednotlivých učitelů se zaměřuje na jejich vzhled, vyučovací předmět, učební styl s ohledem na osobnost učitele a na roli učitele během hodiny, metody výuky podle poznávacích činností a podle zdroje a druhu poznání. Práce se zabývá oblíbeností učitelů z pohledu Harryho Pottera. |
Abstract in different language: | This diploma thesis deals with various types of attitudes to students and teaching methods. It discusses teacher?s personality, teaching styles and teaching methods. The teaching styles are divided into an autocratic, democratic, liberal, bureaucratic, patriarchal, and anti-autocratic teaching style. Jeremy Harmer?s classification of various roles the teacher adopts is mentioned as well. It also theoretically describes different teaching methods based on cognitive activities and a source and kind of cognition, all with reference to works published by various methodologists and to a pedagogical dictionary and several online versions of dictionaries. The thesis deals with particular teachers of Harry Potter. The aim of the thesis is to examine whether the popular and unpopular teachers can be distinguished by different teaching styles and methods. Teachers? analysis describes the teachers? appearance, the subjects, the teaching styles with respect to teachers? personalities and their roles during educational process, the teaching methods based on cognitive activities and a source and kind of cognition. The thesis deals with teachers? popularity from Harry Potter?s point of view. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KAN) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DIPLOMOVA PRACE.pdf | Plný text práce | 422,04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Balounova V.pdf | Posudek vedoucího práce | 92,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Balounova O.pdf | Posudek oponenta práce | 136,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Balounova.pdf | Průběh obhajoby práce | 39,29 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/10534
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.