Title: Autorská nonsensová pohádka v učivu literární výchovy na ZŠ
Other Titles: Authorial Nonsense Fairy-Tale in Literature Education Curriculum at Elementary Schools
Authors: Bubeníčková, Petra
Advisor: Mlsová, Nella
Referee: Gejdušková, Ivana
Soleiman pour Hashemi, Michaela
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/13186
Keywords: nonsens;nonsensová pohádka;A. Mikulka;teorie humoru;literární výchova;učivo;umělecký text
Keywords in different language: nonsense;nonsense fairy-tale;Alois Mikulka;humor theory;literary education;curriculum;fiction
Abstract: Práce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.
Abstract in different language: The thesis is focused on the issue of nonsense fairy-tale in literary education curriculum at elementary schools. The theoretical part firstly deals with the definition of the term nonsense; it further focuses on the genesis of nonsense fairy-tale in Czech literature and theory of nonsense humor. Special attention is paid to the issue of literary education at schools and the position of nonsense fairy-tale in elementary schools readers. The practical part presents the results of pedagogical research conducted in March 2012 at selected schools form Hradec Králové region. The selected target groups were students of 5th and 9th grade. The aim of the research was to prove the existence of differences in perception of language comic on the intellectual joke level between 5th and 9th graders. For that purpose a fairy-tale by Alois Mikulka was used. The research results have proved the differences exist. The 9th graders are able to distinguish nonsense jokes not only on the lexical level, but also on the intellectual level, unlike the 5th graders, who prefer language comic based on the use of unusual vocabulary.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Autorska nonsensova pohadka v ucivu literarni vychovy na zakladni skole_.pdfPlný text práce2,04 MBAdobe PDFView/Open
bubenickova_mlsova.pdfPosudek vedoucího práce154,83 kBAdobe PDFView/Open
bubenickova_gejgusova_hashemi.pdfPosudek oponenta práce834,4 kBAdobe PDFView/Open
prubeh_obhajoby_bubenickova.pdfPrůběh obhajoby práce107,59 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/13186

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.